Min erfarenhet är att det ofta är så. De jag känner som har riktigt bra inkomster i hushållet (inkluderat min mors sida av släkten, där de flesta har det mycket gott ställt), är de som oftast muttrar om att de är panka när löning närmar sig. Anledningen till att jag har sån stenkoll på mina små slantar, är att jag "alltid" (oh well, inte riktigt, men så gott som) haft en mindre inkomst och djur som ska tas om hand ovanpå det - jag har helt enkelt inget val. Håll benkoll och anpassa övriga utgifter efter den lilla inkomsten, eller så går det käpprätt åt pipan. Det har nog i stort bidragit till att jag prioriterat som jag gjort och gör. Medan de flesta i min bekantskapskrets, av de som har lite "fetare plånbok", faktiskt inte har djur och inget annat än sig själva att ta hand om - de betalar sina räkningar osv när pengarna kommer, och gör sen lite mer "vad de känner för" (i motsats till mig, som väger för och emot och räknar efter innan jag t.ex. åker iväg nånstans eller går ut och äter med polarna). De jag känner har koll så tillvida att de har vett att se till att pengarna räcker hela månaden så att de kan "leva som de vill göra" så att säga, men jag tror knappt att någon av dem kan räkna upp ungefär hur mycket de lagt på mat varje månad under, säg tre månader, tillbaka t.ex. De skulle behöva sätta sig med papper, penna, miniräknare och kontoutdrag om någon bad om en sammanställning av deras ekonomi.
Nu menar jag inte att trampa någon på tårna eller på något sätt mena att om man inte håller koll på varenda krona så är man dum eller slösaktig. Det är upp till var och en - så länge inte folk kommer till mig och vill låna pengar för att de supit upp lönen för tidigt i månaden, är det inte mitt problem . Däremot är jag av åsikten att det är sunt att ha koll, iaf mellan tummen och pekfingret, på vad man faktiskt lägger pengar på månad för månad. Har man inte koll, så är det inte rocket science att skaffa sig det (vilket TS ju är igång med ).
Däremot håller jag med om att det inte borde vara ett problem att hålla en häst, med vissa justeringar (läs: täppa igen vissa hål ), i det aktuella hushållet.
Nu menar jag inte att trampa någon på tårna eller på något sätt mena att om man inte håller koll på varenda krona så är man dum eller slösaktig. Det är upp till var och en - så länge inte folk kommer till mig och vill låna pengar för att de supit upp lönen för tidigt i månaden, är det inte mitt problem . Däremot är jag av åsikten att det är sunt att ha koll, iaf mellan tummen och pekfingret, på vad man faktiskt lägger pengar på månad för månad. Har man inte koll, så är det inte rocket science att skaffa sig det (vilket TS ju är igång med ).
Däremot håller jag med om att det inte borde vara ett problem att hålla en häst, med vissa justeringar (läs: täppa igen vissa hål ), i det aktuella hushållet.