Häst(o)vård?

Kusebuse

Trådstartare
Kanske är jag överkänslig, eftersom jag fick hem min häst totalt ovårdad, men så här "sköts" hästarna i mitt nuvarande stall. Var snälla och läs följande och ge er synpunkt;

En dag, vilken som helst:
Ponny 20 år -med fång och långvarig hosta-, och häst 10 år får foder* någon gång mellan 06.30 och 09.30, och släpps sedan ut i hagen där dom får "ett fång hö" (allt mellan 3 och 7 kg).
Boxarna "mockas av", vilken inte innebär att de blir rena eller torra, utan tydligen bara så pass mycket som ägaren har lust med den dagen.

Någon gång mellan 16.30 och 20.00 släpps hästarna in och får kvällsmat = foder* och "ett fång hö". Grimmorna tas av.Ägaren åker hem.

Två eller kanske tre gånger på hela vintern drogs en borste över ponny och häst. Det var deras ENDA skötsel på 4 månader.

Foder* var först krossat korn i ett par veckor tills det tog slut, och ersattes då med vetekross. Vetet drygades senare ut med hel havre.
Vissa dagar får de bara havre, och vissa dagar bara vete.
Oavsett fodertyp får de ½ liter foder vid varge giva + ½ liter betfor.

Att "foderstaten" är åt :devil: kan ju vem som helst förstå, men är det verkligen så att hästar som inte rids heller inte behöver skötas?
Behövde kanske bara skriva av mig lite elände, men snälla; Tyck till!
:cry: :cry: :cry:

Sv: Häst(o)vård?

Hej!
Låter tråkigt. Men det är svårt när man bara hör den ena versionen, passar mig för att uttala mig om saker jag inte hört bägge versionerna av... om du förstår vad jag menar :cool:

Fodergivan... hmm... kan man ha åsikter om som du själv säger. Men i och med att dom inte gör något så är det viktigast att dom får ordentligt med grovfoder tycker jag.

Förstår dig att det är jobbigt att se det! :cry:

:mad:
om man inte bryr sig mer varför har man då häst?:confused:
Det som bekymrar mig mest är om ponnyn med fång och hosta får behandling, om det är omockat och oborstat blir liksom mindreviktigt annars.
Hästar mår bäst av regelbundna tider och inte för mycket foderbyten, de mår oxå bra av att fodras fler gånger under dagen eller ha fritillgång. (Kanske inte en fång häst dock).
Jag rider inte mina hästar särskilt ofta, av fler anledningar men jag sköter dem ändå.
Om det är så att ponnyn med fång är obehandlad och båda vansköts så anser jag att det liksom blir din skyldighet att anmäla det du vet till djurskyddet.

Varför får en fånghäst så mycket kraftfoder?! :crazy: Och självklart ska hästar borstas och pysslas om även om de inte rids...
Jag tycker du ska ta ett snack med stallägaren, om inte h*n reagerar så anmäl hästägaren.

Kanske är jag överkänslig, eftersom jag fick hem min häst totalt ovårdad, men så här "sköts" hästarna i mitt nuvarande stall.

Som någon redan sagt; detta är EN sida av historien. Dock måste jag fråga om du har din häst i detta stall?
Oavsett om du betalar för det eller inte, så är det en form av godkännande av hästhållningen - för accepterade du inte den så hade du flyttat hästen. Eller sålt den.

För övrigt behöver inte hästar borstas, men dock kollas och visiteras och givetvis ha avmaskning/ träckprov och hovvård.

Jag tackar för era synpunkter, och förstår att det är svårt att uttala sig efter att ha hört en sida av saken.
Jag vet att man inte *behöver* borsta sin häst eller göra ordentligt rent i boxen, och valde därför att kalla tråden för ovård och inte vanvård. Men någon direkt vård är det ju inte....:cry:

Men det svider i mig när jag ser dessa djur bli behandlade som gamla cyklar.... och undrar hur många flera det finns som har det så.

Min pålle är nr 3 i stallet, och "sköts" inte på detta sätt!
Och jo - byter stall om en månad.

Finns ju folk som tröttnat på hästen och som inte förmår göra sig av med den, precis som det finns folk som tröttnat på kaninen dito...

Det står en häst i närheten av där jag bor, alldeles ensam, var ute dygnet runt iaf tills djurinsp på kommunen fick nys om det (inte via mig, vet inte vem som ringde) och såg till att den fick tillgång till en lada att gå in i, ingen bryr sig om hästen, dom petar åt den hö varje dag men det är ingen som någonsin rider den, tar ut den på annat sätt, borstar eller pysslar med den. Tycker så synd om den. Jag frågade om den och dom sa att den var dotterns häst men hon har flyttat och hon "orkar inte" sälja den det är "för jobbigt".

Vanvård är det inte, men det är som du säger, det är "ovård" eller icke-vård. :(

hästar mår inte dåligt av att inte ridas, dom är faktiskt inte födda till att bära omkring på människor, givetvis skall dom skötas för övrigt.

Det svider i mig också, men jag förstod inte din/TS del i det hela. Självklart har djuren rätt till god omvårdnad, även om jag själv skulle prioritera stallmiljö och mockning före pälsvård. God utfodring ser jag som självklart.

Efter att ha tagit hand om en riktigt vanvårdad häst skulle jag numer inte tveka att diskutera med ägaren och i värsta fall anmäla.

Som någon redan sagt; detta är EN sida av historien. Dock måste jag fråga om du har din häst i detta stall?
Oavsett om du betalar för det eller inte, så är det en form av godkännande av hästhållningen - för accepterade du inte den så hade du flyttat hästen. Eller sålt den.

Så du tycker att hon borde sälja sin häst för att dom inte sköter sina på ett sätt hon tycker är ok?? :eek:

/Maria

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 156
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 869
Relationer Varning för långt desperat inlägg. Jag vet inte hur jag ska börja. Jag och min sambo skaffade en gård för några år sedan. Det blev så...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
10 806
Senast: corzette
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 692
Senast: Ceta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka