Häst med svullna ben.

Sv: Häst med svullna ben.

EXAKT så blev min häst i somras!!!!!

ringde vet, men hon kunde inte ge exakt svar på vad det kunde va mer än hästen har fått en reaktion av något slag. fick antibiotika och svullnden var nere efter 3 dar.

så ring vet du istället för att dola på egen hand....

min kille hade liknande problem igår. först utgick jag från hovböld vä fram, för han ville inte stödja på denna och hoven var mycket varmare än de andra + att den pulserade ordentligt. ringde hovslagare som skulle komma ut senare samma kväll. efter 4 timmar hade han även puls i båda bak och var varm i dessa:( . endast hö fram var osvullen och kall. när jag väntat på vet i sex(!) timmar och äntligen fick tag på honom visade det sig att han glömt bort mig och då var kl 9 på kvällen så han skulle komma ut idag ist. när jag ledde tillbaka hästen till lösdriften var han ohalt:o !
har ett svagt minne att det var samma visa förra hösten när leran legat så länge. min hypotes är att han reagerade på ett för snabbt foderbyte (hö) eller att sulorna blivit så svaga av all väta o lera så han blivit överkänslig (hade inga problem att skritta o trava efter att han stått i boxen några timmar och hovarna torkat).
han har fått o i torra ligghallen i natt, ska snart ut och se hur han beter sig idag...

Varmblodet som står på gården har haft svullna bakben till och från.
Det har ju varit leriga hagar så klart han fick mugg.
Men något stämde inte tyckte veterinären, ibland kunde han vara helt svullen utan mugg, halt, varm och som en slags vätska i benet.
Jag tycker det har varit mkt strul med den hästen, de tror han har en irriterande inflamation i benet men de är fortfarande fundersama.

På mornarna var det värre än på kvällarna, och gick hon/red hon lite som veterinär föreslog så gick faktiskt svullnaden ner.

Men som sagt har han fått tillbaka det nu igen och de ska väl ner på klinik till veckan ännu en gång.

Hur länge har de pågått då? Kanske bara en sträckning? Är du säker på att det inte är mugg- det är så lätt att få vid lera.
Hoppas det löser sig med din häst!

Många olika tips o råd du fått här... jag tror att hon ätit något olämpligt - tycker det låter som en allergisk reaktion. Jag hade försökt byta hage - ha henne ute så mycket som möjigt och skritta långa sträckor, gärna 40-45 min per dag tills det är nera.

KL

Det kan också vara början på en infektion som ger svullna ben. Tempa och kolla om den blir snorig eller hostig. kan du svullna någon dag innan man märker övriga symtom.

Det är faktiskt så att jod bränner huden, även om den är korrekt utspädd. De flesta vetrinärer rekommdenderar inte längre jodopax. Man kan tvätta sår med det, kanske 1-2 dagarna, men jodomslag bör man undvika, eftersom det är så starkt.

Då säger veterinärer olika då. För de tre stycken jag snackat med oberoende av varandra rekomnederade jod omslag om man blandar ut det rätt.

Dessutom har jag bara träffat en häst som blivit bränd av jod och det berodde tämligen på fel utblandad jod.

Mina hästar jag sköt har aldrig blivit brända av det, snarrare att såren blivit infekterade av att man inte har behandlat det mm.

Men vad jag förstår så är det många som spärr sin jod för lite bara att lukta i flaskan.

Vid jod omslag ska det bara vara en liten del jod i vattnet, alltså inte utspåäddningen som står på flaskan. Det som står på flaskan är till för sårtvätt utan omslag:-)..

Det är faktiskt så att jod bränner huden, även om den är korrekt utspädd. De flesta vetrinärer rekommdenderar inte längre jodopax. Man kan tvätta sår med det, kanske 1-2 dagarna, men jodomslag bör man undvika, eftersom det är så starkt.

det stämmer bra. de flesta veterinärer nuförtiden rekommenderar bara jod vid INFEKTERADE sår, just för att det är så starkt och förstör sårkanterna. detta gör det ÄVEN om det är utspätt enligt doseringarna. det som rekommenderas idag är snarare koksaltlösning alternativit klorhexidin, alternativt vanlig tvål och vatten.

Snälla nån. Jod omslaget är till för att dra ut infektionen inget annat och såren läker prima ballrina efter åt om du spärr ut joden..

Om dina jod omslag bränner så spärr du joden fel............................

nej jag späder inte joden fel.. jag har som du också trott att det är bra men det är min moster som berättat det och hon har mkt efrfarenhet av både veterinärkunskaper och annat.. ;)

KL

Har en vän som nyligen blivit rekommenderad jod omslag på svullna ben utan synliga sår...
Svullnaden gick ner oxå.

Av en bra vet kan tilläggas;)

kl

Tack så HEMSKT mycket för tipsen allihopa! Tvättade av ordentligt först med såpa och sedan jodopax, hela benen. Idag är hon mycket bättre (vad det nu berodde på ;)) så får försöka gå en promenad eller så imorgon, så gott det går för hovarna. Förhoppningsvis får hon skor den 6:e :love:

Ytterligare en anledning till att man inte bör använda jodomslag på annat än infekterade sår är att joden dödar alla bakterier, även de som är bra för läkningen.
Jag har oxå BRA veterinärer, faktiskt en av sveriges bättre (erkänt bättre) hästveterinärer, samt en mkt bra klinik..

DU!
Nu har jag inte läst vidare tråden så du kanske redan har fått förklaring på din hästs svullna ben MEN..
En dag fick min häst också svullna ben, ärligt så har jag sett det förut men det har alltid gått ner efter jag ridit eller så..

Sa det till stallägaren och hon talade om att veterinären sagt att det var så vanligt med svullna ben vid en sån här lång hösttid, många hästar får det då de äter av detta dåliga bete, eller ja vad det nu var, då hösten är så lång.. det var inte alls farligt utan bara normalt.

Som sagt kan det ju vara det:d !

Jag läste att unghästar kan svullna i kotor o haser lite till o från. Min unghäst har vart svullen/gallig lite då o då, men ej halt. Jag tror det är normalt.
Men det är ju svårt o säja såhär om det är samma sak...men jag tycker att du ska låta den gå i hagen så länge den inte e halt.

hej! vet inte om detta är samma sak riktigt. Men min lilla polle har en svullen has. Eller rättare sagt från hasen och neråt men värst på hasen. Tog dit veterinär och hon fick då sulfa och nåt medel för att hjälpa avsvullnaden. det som har hänt nu är att hon har fått ett sår på hasen som är lika stort som en en krona. Men det såret har non fått nu efter att jag hade uppe vet. Ringde idag igen och då ska hon få penecilin i sprutform. Men gillar inte riktigt sprutorna för jag vill verkligen inte råka ut för chock hos henne. känner mig väldigt villrådig eftersom det var i fredags hon fick sin medicin och det har ju inte hjälpt än!:confused: Hjälper inte denna kuren heller så måste jag nog åka till skara... Sen till saken är den att hon har mugg som detta antagligen har börjat med. Och det är så klurigt att få bukt med. Hoppas det löser sig för dig och skriv och berätta hur det gå.

Jag tycker det låter som lymfagnit. Jag vet inte så mycket om det mer än att det beror på att de har någon infektion eller inflammation i kroppen. Och då överproducerar lymfsystemet vätska. Och vätska rinner nedåt. Och därav svullna ben. Så det gäller att hitta roten till problemet. Tex. ett sticksår, tandinfektion eller livmoderinflammation.

Jag tycker att du ska kontakta en vetrinär. Svullna ben hos en unghäst är inte något man bör avvakta med.

Om det är lymfagnit ska man absolut inte linda benen. Det stasar och vätskan får inte chans att komma ut den rätta vägen. (genom njurararna som urin). Man bör inte linda ben om man inte vet orsaken till svullnaden. Det kan göra mer skada än nytta.

Senast ändrad av en moderator:

Hej jo jag har några hästar i mitt stall som oxå blir jättesvullna ibenen efter att de har gått i en hage med lervälling i och det kan faktiskt vara mugg som får hästens ben att bli så tjocka över en natt. Du vet att det frodas ju ännu mer bakterier oh sånt i hagen när det är lervälling och de bakterierna sätter sig i karlederna på hästarna det kan vara därför som din häst är svullen.. Och oftast efter en promenad så brukar svullnaden gå ner men om du inte håller efter muggen så kan ju din häst få lymfangit.. Men kolla först om det är mugg annras så tycker jag att det är skumt att hon blir tjock i benen pga ingenting ring veterinären om du är osäker..

Har inget bra tips annat än vad andra redan har sagt om det är möjligt byt hage, ha henne ute som vanligt och skritta henne om hon inte ömmar eller haltar. Vi har samma problem med en av våra hästar det började i höstas att hon blev tjock i bennen tog bort en del av fodret och skrittade henne då blev hon bättre. Sen smörjde vi hennes ben med linimet som vi brukar under hösten då lyckades hon få blister skada (ska till lägga att det inte ska gå få med det vi annvänder ska vara så pass svagt att det inte är farligt) tvättade rent och torkade henne torr och hade henne lindad ute ändå lyckades hon få lymfangit (är inte säker på att det är stavat rätt). Har nu varit friks ett bra tag men för några dagar sedan blev det likadant hon är tjock i benen, tror inte på foder gallor längre efter som vi inte hade bytt foder eller leverantör på länge och har tränats som vanligt. Sen om jodomslag måste jag tilllägga att vet rek det till mig när min häst hade fått lymfangit efter en sår skada som var ihop sydd. Första vet rek att linda honom med gasbinda och vetflex utan på som skulle sitta i två dagar innan jag bytte och gjorde såret rent med koksaltlösning. Redan dagen efter var han ganska svullen men efter två dagar var han svullen enda upp till bogen, ringde vet igen och sa att han fått lymfangit, vet nr två rek jod omslag med ca hälften jod som man har till sårtvätt och först linda sen spruta på joden utan på bandaget så att det suger in. Han skulle ha det i några dagar och skulle bytas varje dag. Personligen tror jag inte jod omslag är så farligt som vissa säger bara man använder det rätt, känner en som använde outspädd jod det blev frätskador på benet.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 208
Senast: Hedwig
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 405
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 422
Senast: mackan
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 385
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka