Häst med svullna ben.

Kissing Spine

Trådstartare
Kom ut igår och då har unghästen 4 påkar som ben. Speciellt i bak. Inga sår. Ömmar vid tryck och är varm. Inte gallig utan "bara" svullen och tjock, har aldrig varit tjock i ben förut. Går i en hage där halva är lervälling, men halva är bra och slät. Två dagarna före galopptränade vi på vägen (skrapad väg, hästen har inga skor och passade på då det var mjukt). Har/har haft stora hovsprickor under en lång tid, men är nästan bra nu så borde inte vara pga dem. Även när de var som värst var hon aldrig svullen. Är inte halt, går som vanligt med viss stelhet pga att hon är så svullen.

Hon fick stå inne i natt, var lika svullen på morgonen. Blev liiiite bättre efter promenaden hem och är nu ytterligare minimalt bättre efter en dag i hagen. Smörjde på isbalsam i morse.

Vad kan det vara? Överansträngning? Låter konstigt då hon inte gick SÅ hårt. I kombination med lerig hage, kanske men ja... Lymfangit? Vet inte så mycket om det, berätta?

Sv: Häst med svullna ben.

Över en natt? Kan det bli så? Hon har inte haft några foderbyten iallafall, och får inte så våldsamt mycket havre... 4 liter och då går hon 5 dagar/vecka, ganska hårt ändå. Får tempa henne ikväll och mamma ska antagligen ringa till vet.

Det kan vara små sår som du inte känner eller ser. Jag hade lagt jodomslag på pållen över natten..

Det kan vara små sår som du inte känner eller ser. Jag hade lagt jodomslag på pållen över natten..

Nej nej nej....
Använd inte jodopax på hästens ben. Jodopax är inte så bra som man tror. Det bränner sönder sårkanterna (om det nu skulle vara småsår) och då lär dem aldrig läka ihop utan de kommer förbli infektion och dylikt.

Kissing Spine: Tvätta rent benen ordentligt med ett bakteriedödande shampoo, finns i de flesta hästsportsbutiker och torka rent med en riktigt ren mjuk handduk. Känn ordentligt om det finns några sår och om de finns så kolla upp dem. (Kan vara något sticksår)
Lägg stallbandage under natten och se hur det ser ut på morgonen, hur gammal är hon? Kan hända att om hon är unghäst så kanske hon är inne i en växperiod och växer mkt och att den leriga hagen påfrestar benen. Det kan vara vad som helst men testa detta ialf så kanske du kan utesluta något.

Lycka till :D

/ manda

Tack för tipsen, båda två! :bow:

Jag tvivlar på att det är småsår, just för att hon är tjock runt om. Har tvättat rent dem riktigt noga och hittade inte ett dugg :crazy:. Dumma häst...

Fortsätt att ha henne lindad om natten, gå på promenad och ha henne ute så mycket som möjligt. Jag gissar på att hon har pillat i sig något olämpligt i hagen och reagerar på det. Håll koll på tempen också!

Vad är bäst då, ha henne ute om nätterna också? Ev med lindade bakben? De brukar vara ute dygnet runt så..

Min häst blir likadan efter att ha vart inne i boxen över natten!
det beror inte på för mycket proteiner eller småsår eller dylikt om du inte hittar nåt..brukar ju inte bli småsår på alla 4 benen?!

det är helt enkelt så att de blir tjocka om de står stilla...är de vana att gå ute mycket så blir de tjockare när de står inne! blir alltid min..speciellt efter att jag har ridit hårdare och sedan ställt in hästen i boxen efter passet...då är han tjock runt om sen!
går att förhindra lite med hjälp av lindning då det ger extra stöd men att de får röra på sig är nog det bästa "vård"...så sålänge hon inte är halt eller har ont av det så tror jag inte det är mer än lite för mycket stilla stående(om hon inte haft lymfanghit förr eller har anlag för det?!).
Så bara ut och röra på henne för du sa ju att hon vart bättre efter promenaden så!
speciellt som att de är ute dygnet runt vanligen...så det är nog mest en reaktion på att hon helt plötsligt får stå stilla på samma fläck i boxen istället för att vara ute i hagen och röra på sig!
Jag skulle ha henne ute och kolla till henne bara så att svullnaden går ner..inte ställa in henne!

Fast hon har som sagt aldrig varit tjock förut.. och dessutom var hon ute natten till vi upptäckte det :crazy:

Kan hon vara lite överansträngd bara pga lera lr nåt? är hon van att gå galoppträning me dig,tänkte mer hur ofta rider du och så?!...kan kanske vara att hon vart lite svullen för du red lite hårdare?!

Min blev likadan nyligen. Fick dock veta att ngn i stallet gick och gav andras hästar mat :eek: utan att vi visste om det (kan mao varit just det) Däremot var det en annan tjej i stallet som läst på nätet "att det var nåt som gick just nu" Samtliga våra blev OK efter två veckor ungefär. Om det beror på att extramatningen avslutats eller om det nu var nåt som gick får vi aldrig veta tyvärr.

Hade min lindad med tjocka paddar över nätterna, såg bättre ut på morgonen då.

WB

Snälla nån. Jod omslaget är till för att dra ut infektionen inget annat och såren läker prima ballrina efter åt om du spärr ut joden..

Om dina jod omslag bränner så spärr du joden fel............................

Nej, hon är inte van att gå galoppträning, eftersom hennes hovar oftast inte tillåter det... Rider därför mest dressyr i paddocken eller i skogen/banvall ibland.

Arabia: Det känns inte som vätska, utan är mer som en "stum" hårdhet. Men det kan ju vara vätska ändå, eller måste väl nästan för vad kan det annars vara? :p

Jag skulle tro att det antingen beror på överansträngning eller den leriga hagen... Är det möjligt att ställa henne i annan hage och se om det blir bättre? Ska hon stå inne borde hon ha lindade ben...

/cello

Överansträgning eller om du ändrat/ökat något i foderstaten?
Jag skulle hellre låta henne få vara ute och röra sig, och vill hon inte självmant så gå korta promenader med henne eftersom det hjälpte.

Vad är bäst då, ha henne ute om nätterna också? Ev med lindade bakben? De brukar vara ute dygnet runt så..

Om hästen är van vid att vara ute dygnet runt och går på lösdrift så låt henne vara kvar där med kompisarna! Vid svullna ben är det vätska som samlas och för att det ska bli cirkulation i benet så att vätskan transporteras bort är rörelse A och O. Att ha henne lindad ute känns som en onödig skaderisk annars hjälper värmen att öka blodcirkulationen.

För ett par år sedan när min häst var två år hände nästan samma sak. Benen svullnade upp och hon fick diarré. Det var heller inte i samband med foder eller hagbyte. Samma sak (vid samma tid), hände en annan lika gammal häst som stod i ett annat stall. Enligt veterinären var det troligen att de hade pillat i jorden och fått i sig något som slog ut tarmfloran.
Jag gav min en behandlingskur mikrobalans och bara på ett par dagar var hon helt okej i magen och benen var bra efter en vecka.
Den andra hästen hämtade sig också snabbt, den fick dock Fiberplex istället för mikrobalans.

Det låter som att svullnaden kan bero på att hon kan vara lite ömfotad. Du skriver att hon tidigare haft hovsprickor som nu nästan är borta, det är möjligt att hon är öm fotad och grusvägar är rel fast underlag trots hyvling. Jag hade nog satt på skor, hästar som är lite känsliga i hovarna kan bli tjocka i benen. Är hon varm om hovarna och ökad puls? Är hon det skulle jag gissa på att det kom från hovarna.

Har du tempat henne ?
Min svullnade upp till jämntjock framförallt bak men även till viss del fram, tempade honom och vist hade han feber. Akut Erlichia visade det sig vara. Har hört om andra som också sett detta med uppsvullna ben och även utan feber har det visat sig vara erlichia.
En annan sjukdom som också kan ge svullna ben är virusabort dock oftast i samband med feber.

Liknande trådar

Hästvård Hej. Får snart panik över min häst, vet inte vad jag ska göra med henne. Hon fick mugg/rasp i sommras, inifrån då det var torrt och...
Svar
19
· Visningar
4 208
Senast: Hedwig
·
Hästvård Here we go again. Efter mer än 2 år utan skador så råkade vi ut för en hälta igen för en månad sedan. Hästen i fråga är ett finnhäststo...
2
Svar
20
· Visningar
4 405
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv...
2
Svar
24
· Visningar
7 422
Senast: mackan
·
Hästvård Hjälp!! Vad tror ni det kan vara? Tog ut min häst i hagen som vanligt. Inga fel på henne. 2 timmar senare är hon blockhalt.. Har varit...
Svar
15
· Visningar
3 385
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka