Häst med svullet ben efter tappsko.

Bestintention

Trådstartare
Var ute och red igår och åkte av min kuse så det visslade om det, hästen sprang lyckligtvis hem, men drog av sig en framsko. Idag är hon varm i hoven, svullen vid på insidan nedanför knäet samt vid kotan.
Hästen är förövrigt ohalt och verkar inte vara särskilt berörd när jag klämmer på det.

Hur orolig behöver jag vara?
Får inte tag i jourhavande vet. förtillfället heller..

Sv: Häst med svullet ben efter tappsko.

Är hästen mycket halt? (blockhalt..)

Om inte: kyl hästens ben med iskallt vatten ca 10 min, låt hästen stå på box och avvakta till imorgon. Kvarstår problemet kan du ringa och rådfråga veterinär då

Nej, hästen är inte halt, går glatt på.
Men kyla är alltså det jag bör göra? :)

jag hade nog inte relaterat det svullna knät eller resten av benet till tappskon tyvärr....

är den inte halt är det positivt men jag hade som tidigare skrev, kylt ordentligt och sen varit mkt observant på hur det utvecklar sig. minsta orenhet osv är en orsak till oro, och skon måste självklart på snarast utöver det för att kunna skilja agnarna från vetet.

Hon har ett litet skrapsår på knäet vilket då måste innebära att hon har fått en smäll där, lite svullen precis vid det, men inte särskilt varm. Varmast är hon på hoven.
Hon står nu på kylning.

Min ponny fick en svullnad på yttersidan av benet under knäet med lite värme. Säkert slagit sig i hagen. Han fick gå i hagen som vanligt och gick lindad ett dygn. Värmen lade sig men han var fortfarande tjock i benet, men helt ohalt AV DET. (I samband med detta var han halt av andra orsaker som inte hade med detta att göra). Han blev undersökt av veterinär (2 st) som inte var ett dugg orolig för detta. Dom kollade upp han i de andra benen där han vad halt och brydde sig inte alls i svullnaden.

Med tiden försvann svullnaden men han var något större/tjockare i mer än en månad eller två... Minns inte han var utlånad en tid just vid tillfället. Men det var inget problem med det. Iof reds han inte eftersom han var halt av andra orsaker (på andra ben) och skrittades bara för hand. Men tror inte det ska ha betydelse.

Vi kylde inget.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Hej. Jag köpte min ridtravare i april 2013. Ända sen då har hon varit halt till o från hela tiden. Våren 2014 hade hon...
2
Svar
28
· Visningar
5 254
Senast: Jate Volim
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 731
Senast: Karminnie
·
Hästvård Hej! För två veckor sedan röjde min häst runt mkt i hagen, efter detta var hon svullen i ena frambenet. Hon var då jämnsvullet på hela...
Svar
18
· Visningar
9 798
Hästvård min häst lyckades få ett relativt djup sår på sitt ena bakben. jag är väldigt dålig med hästanatomi men såret sitter (Satt) på...
Svar
0
· Visningar
762
Senast: _jeanette
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka