S
sambaengi
Sv: Häst med svag framåtanda (dålig vilja)
Det glömde jag påpeka den här gången att det är minst lika viktigt att berömma när hästen gör rätt som att korrigera och tala om när hästen gör fel! Det där med beröm och att använda rösten, är något många glömmer bort! Prata med era hästar, bokstavligen! De förstår mycket mer än man tror! Jag använder nej i olika tonlägen när de gör något jag inte vill. Lugnt lite mer utdraget när det blir fel och de inte förstår. Nej högt, bestämt och tydligt när de gör något de absolut inte får och är olydiga. Precis som en hund!
Men det viktiga är att direkt när du får minsta lilla respons, BERÖM MASSOR! Det hjälper verkligen otroligt mycket och kommer nästan garanterat göra din häst mer positiv till träning. Tänk på att ha massa massa fart när du är ute och rider, vill du träna något speciellt är det bra att göra på hemvägen när du ändå har lite naturlig drivkraft Och när du ska ha fart på hästen, peppa den massor och hejja på den, kombinerat med maaassa beröm!
Jag har självt använt denna metod på mitt sto som jag ridit in. I början hade hon inget framåt-tänk alls och nu är hon en riktigt pigg liten krabat
Det glömde jag påpeka den här gången att det är minst lika viktigt att berömma när hästen gör rätt som att korrigera och tala om när hästen gör fel! Det där med beröm och att använda rösten, är något många glömmer bort! Prata med era hästar, bokstavligen! De förstår mycket mer än man tror! Jag använder nej i olika tonlägen när de gör något jag inte vill. Lugnt lite mer utdraget när det blir fel och de inte förstår. Nej högt, bestämt och tydligt när de gör något de absolut inte får och är olydiga. Precis som en hund!