Häst med svag framåtanda (dålig vilja)

Sv: Häst med svag framåtanda (dålig vilja)

Men det viktiga är att direkt när du får minsta lilla respons, BERÖM MASSOR! Det hjälper verkligen otroligt mycket och kommer nästan garanterat göra din häst mer positiv till träning. Tänk på att ha massa massa fart när du är ute och rider, vill du träna något speciellt är det bra att göra på hemvägen när du ändå har lite naturlig drivkraft:angel: Och när du ska ha fart på hästen, peppa den massor och hejja på den, kombinerat med maaassa beröm!:)

Jag har självt använt denna metod på mitt sto som jag ridit in. I början hade hon inget framåt-tänk alls och nu är hon en riktigt pigg liten krabat:love:

:bow: Det glömde jag påpeka den här gången att det är minst lika viktigt att berömma när hästen gör rätt som att korrigera och tala om när hästen gör fel! Det där med beröm och att använda rösten, är något många glömmer bort! Prata med era hästar, bokstavligen! De förstår mycket mer än man tror! Jag använder nej i olika tonlägen när de gör något jag inte vill. Lugnt lite mer utdraget när det blir fel och de inte förstår. Nej högt, bestämt och tydligt när de gör något de absolut inte får och är olydiga. Precis som en hund!

:bow: Det glömde jag påpeka den här gången att det är minst lika viktigt att berömma när hästen gör rätt som att korrigera och tala om när hästen gör fel! Det där med beröm och att använda rösten, är något många glömmer bort! Prata med era hästar, bokstavligen! De förstår mycket mer än man tror! Jag använder nej i olika tonlägen när de gör något jag inte vill. Lugnt lite mer utdraget när det blir fel och de inte förstår. Nej högt, bestämt och tydligt när de gör något de absolut inte får och är olydiga. Precis som en hund!

Ja, det är ett bra hjälpmedel det där med rösten!
Men det gäller att inte vara för snacksalig heller :o ... jag har en tendens att prata för mycket med min häst när jag rider. Och då blir det förmodligen lite för tjatigt... :crazy:

Jag tror inte hästen tycker du är tjatig. De är sociala varelser som självklart gillar när man pratar med dem.
Mitt sto blir sur om jag slutar prata med henne när jag rider:D

Jag tror inte hästen tycker du är tjatig. De är sociala varelser som självklart gillar när man pratar med dem.

Jag håller med! Särskilt heta och känsliga hästar når man fram till bättre och får lugnare med mycket "prat". ;)

Mitt sto blir sur om jag slutar prata med henne när jag rider:D
Mja.... jag tror nog visst att det kan bli "tjatigt" (och flera instruktörer jag ridit för har samma teori)....:crazy: grejen är att om man pratar "för mycket" så riskerar man att hästen till slut inte urskiljer berömmet eller tillrättavisningen bland allt "surr". Hästar är ju rätt tysta gentemot varandra vad gäller just ljud.

Så; jag försöker nog allt begränsa mitt snackande. :D

Tja vi vet ju inte hur mycket du surrar! :D Jag pratar nog allra mest med de känsliga unghästar där rösten är lugnande samtidigt som det ju blir ett sätt att lära in de andra hjälperna. Kan sjunga för dem också när jag är ute och rider för att lugna men också för att hålla vilda djur borta som kan skrämma hästen. Och mig med om det är vildsvin! :angel:

Men annars trappar man ju ner pratet när de fysiska hjälperna sitter där och jag använder det mest vid inlärning av nya saker. Det är också väldigt effektivt att "dränka hästen med en lugn och mörk röst och mycket beröm när det kommer bilar och man skall göra dem trafiksäkra. Hör de rösten blir de genast mycket lugnare, dels för att jag överröstar bilen dels för att de hör på rösten att jag inte är rädd och att det då inte kan vara så farligt.

Jag tror också att man ändrar sina kroppsignaler och sänder ut lugnande signaler när man använder en lugnare röst, dvs hästen läser också av att mitt kroppsspråk som blir lugnare när jag går in för att använda en lugnande röst.

Men nu handlade ju tråden om mer lata hästar och då kanske det inte är lika positivt alla ggr. De är kanske lika lata i öronen och orkar inte lyssna så det gäller att hålla sig kortfattad?! :D :rofl:

Tja vi vet ju inte hur mycket du surrar! :D Jag pratar nog allra mest med de känsliga unghästar där rösten är lugnande samtidigt som det ju blir ett sätt att lära in de andra hjälperna. Kan sjunga för dem också när jag är ute och rider för att lugna men också för att hålla vilda djur borta som kan skrämma hästen. Och mig med om det är vildsvin! :angel:

Men annars trappar man ju ner pratet när de fysiska hjälperna sitter där och jag använder det mest vid inlärning av nya saker.
Ja, jag har pratar ju gärna och mycket i många sammanhang. :angel: Och som du säger har det väl varit bra när hon var ung och van vid mina rösthjälper från tömkörningen att använda samma vid ridningen. Men; jag har nog just "trappat ner" lite för dåligt...

Men nu handlade ju tråden om mer lata hästar och då kanske det inte är lika positivt alla ggr. De är kanske lika lata i öronen och orkar inte lyssna så det gäller att hålla sig kortfattad?! :D :rofl:
Ja, det tror jag nog kan stämma! :D

Jag har en 10-årig häst med svag framåtanda. Är trevlig att rida ut på och går lätt i alla gångarter, dock har han en svag egen motor och tempot är lågt. Han fungerar i paddock, men den dåliga egna motorn gör att man får lägga mest kraft på att driva fram honom.
Är en jättetrevlig häst som jag helst vill behålla, men jag funderar ibland på att byta ut honom till en häst med lite mer eget driv, det här känns inte alltid roligt.
Har ni några tips? Går det att överhuvudtaget att öka framåtandan på en häst eller är bästa tipset att byta ut honom om jag vill ha en "roligare" häst?

Ser att du redan fått så många svar, men det skadar ju inte att en till skriver :rofl:
Har en häst som har haft samma problem som dig. När jag köpte honom hade han knappt någon vilja alls. Alla gångarter osv satt på plats och han gick fint, men saknade viljan, som jag då tycker är väldigt viktig.
Det jag gjorde då var att ta snabba plötsliga galopper ute. Så han bara fick ha roligt. Tog galopp då han inte var beredd på det och han tyckte om det jättemycket. Dom blir piggare av denna övning och det hjälpte för mig väldigt mycket. Ett litet tips bara :) Dock försvann ju lite av det andra då..Men viljan är nr 1 för mig, nu håller jag på att träna dressyren istället hehe Utan vilja går det ju knappt att göra nånting..

Många gånger handlar det mest om att hästen testar en, har ridit flera hästar som är hur bra som helst när man rider ut men segar av på ridbana, då får man ställa lite mer krav på dem.
Instämmer med sambaengi om att hjälper ska vara sekundära & at hästen ska svara på dem direkt, man ska inte behöva trycka fram den, denna hästen har ju uppenbarkligen inga problem med viljan, det är bara det at den inte gillar ridbanor & kanske försöker göra det tråkigt för dig så att du ska skippa det där med banor helt.Vissa hästar är för smarta för sitt eget bästa:devil:

Det låter lite elakt men jag hade lärt hästen att ha respekt för ryttarens skänklar å framåtdrivning, svarar den inte första gången måste man se till att den börjar göra det genom att förstärka med spö hjälp tex.Annars lär sig hästen att den kan ignorera ryttaren.

Vad menar du med sekundära? Menar du på sekunden? I så fall hänger jag med.

Hon menar garanterat sekundkorta istället. Jag håller med Chrysler. Det handlar väldigt ofta om att hästen måste få respekt för hjälperna och respekt för ryttaren. Jag red en D-ponny på ridskolan som var känd för att vara väldigt lat. Men jag satte henne på plats direkt första minuten jag red henne. Svarade hon inte så var det en dask där bak så hon vaknade. Jag hade bra fart på henne på lektionerna och red ofta ikapp de andra! Ridläraren hade jätteroligt åt att jag kunde få sådan fart på henne. Och hästen och jag hade roligt ihop! Det var en kanonponny och vändbar som sjuttan men hon hade stängt av för alla nötande ungar! När vi red stafettslalom sen var hon den snabbaste av alla, smidig, snabb och vändbar! Och det kändes att hon gillade att ha en ryttare som ville ha fart för hon bjöd verkligen framåt när jag red henne.

Roligt!
Ibland då jag kommer till lektion så har den häst jag får rida haft en liten krabat på ryggen som har vaggat fram o tillbaka, dragit i ena eller andra tygeln, sparkat här o där. Då är det inte så lätt att få igenom något...
Och jag tar egentligen lektioner för att kunna rida min häst så skonsamt som möjligt, hon är väldigt känslig för hjälperna, så det blir lite kontrapruduktivt.
Har du några tips för att "väcka" en sådan ridskolehäst?
Jag har provat att den får gå länge på lång tygel under uppvärminignen, sedan framdelsvändning och några svängar med ledande tygeltag. Men det som funkat bäst har nog varit att ha lite tålamod, låta hästen få den tid den behöver för att förstå att det är en annan ryttare på ryggen, och sedan försöka rida så distinkt som möjligt.
Men detta tar ju nästan halva lektionen, så om det finns tips som löser detta snabbare är jag tacksam!

Jag red fram hästen bestämt från det jag satt upp och om den inte svarade på små hjälper så var det en väckande dask med spöet! Men det gäller att tala om direkt att nu är det en ny ryttare! Framför allt är jag lätt i handen och rider med små förhållningar istället för en konstant och bromsande kontakt! Man börjar ju alltid en ridlektion med skritt på lös tygel och det är då man ser till att rida på friskt! Driv med sätet! Rör du dina sittben snabbare så rör sig också hästen snabbare! Sitt inte och kläm hela tiden och vara avslappmnad och följsam men vaken och pigg! Och rid bakifrån! Hästen skall trampa under sig även på lös tygel! Man kan också säga att du skall överföra en inställning till hästen, en energi, nämligen din egen pigga inställning och energi, så du får hästen med dig! Tänk framåt och fart själv, det känner hästen, och tveka inte för det känner den också!

OK, då kanske jag ska se fram emot om jag får samma häst i morgon, för då ska jag prova.
Visst gör de som vi. Har man haft en tung dag på jobbet och är helt färdig, så kan man ju ibland lycks ta med sig detta till ridningen. Fast ibland sköljs allt det tunga bort just av ridningen, det känns väldigt bra då!

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 950
Senast: Fiorano
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 927
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 311
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVIII
  • Textilåtervinning
  • Höstföräldrar 2023