Sv: Häst med svag framåtanda (dålig vilja)
Har ni några tips? Går det att överhuvudtaget att öka framåtandan på en häst eller är bästa tipset att byta ut honom om jag vill ha en "roligare" häst?
Mitt sto har väl någon slags medelvilja, eller kanske snarare lite under.
Delvis är det väl en läggningsfråga, men också en del av hur jag ridit in henne. Jag har på två kurser i rad nu fått
bra tips hur jag ska öka energin/motorn. Mitt problem när jag rider lite smålata hästar är att jag ofta hamnar och "tjatar"; med skänkel och/eller röst och/eller spö. Det viktiga är att börja kräva att hästen svarar på snabba och små signaler.
Alltså; back to basics! Övningar där man står still och och sen gör en "överdriven" framåtsignal: lutar sig något framåt, släpper på tygeln och ger drivning. Om reaktionen är seeeeg så är det en snabb reaktion med pisken som gäller. När hästen då reagerar (om den inte gör det får man nog faktiskt ta i mer och "väcka" hästen); beröm genom att bara
låta den vara;
inte fortsätta skänkla!! Om hästen bara går några steg och sen "slöar till": samma sak igen; lätt tryck med skänkeln; om ingen reaktion så tar man till tuffare hjälper. Beröm genom att
låta vara. Många lite sega hästar är sega i reaktionen över huvud taget. Jag övar nu också på samma sätt med reaktionen på förhållning; lite överdriven stannasignal dvs sätta sig tungt bakåt i sadeln; lättare förhållning. Om ingen reaktion: tuffare förhållning.
I såna här övningar får man skita i gångarter, form och annat: bara visa hästen FRAM - när den lyssnar berömmer man genom att göra ingenting. Och STOPP - när den lyssnar gör man ingenting.
Sen kan ju även ridning i sällskap; galopper där man "kapplöper" lite; låter den andra hästen gå före mm hjälpa en del. Att rida korta pass i ett högt tempo och under en period skippa lååånga skritturer. Att
variera både tempo, gångart och framförallt övningar är jättebra!!
För mig är problemet när jag rider en latare häst att jag ständigt hamnar i någon slags "skänkla ifall att..." "Skänkla för annars stannar den". Men grejen är att ju mer man nöter desto mer immun och skänkeldöv blir hästen. Det gäller att ställa krav och också LÅTA bli att fortsätta när hästen lyssnar.