Häst med svag framåtanda (dålig vilja)

J

Jul

Jag har en 10-årig häst med svag framåtanda. Är trevlig att rida ut på och går lätt i alla gångarter, dock har han en svag egen motor och tempot är lågt. Han fungerar i paddock, men den dåliga egna motorn gör att man får lägga mest kraft på att driva fram honom.
Är en jättetrevlig häst som jag helst vill behålla, men jag funderar ibland på att byta ut honom till en häst med lite mer eget driv, det här känns inte alltid roligt.
Har ni några tips? Går det att överhuvudtaget att öka framåtandan på en häst eller är bästa tipset att byta ut honom om jag vill ha en "roligare" häst?

Sv: Häst med svag framåtanda (dålig vilja)

Åh tack för att någon annan är i samma position som jag var!
Jag har en valack som verkigen har noll i egen vilja, och ibland var det nära att jag gav upp med ridninen över huvudtaget för att det var så tråkigt att bara sitta och driva.

Några tips är att om han verkligen blir så slö, tveka inte att använda pisken. Hellre att man "slår" till hästen en gång och den reagerar än att man petar på den tio gånger utan en reaktion. Ett annat tips är att rid ut några stycken och bara rejsa så att hästen tycker att det är kul. Fösök att undvika det hästen tycker är tråkigt, min häst tyckte det var urtråkigt att gå på volten så vi red oftast ute i det gröna. Såklart måste man rida på volten nån gång ibland men försök att för det mesta göra det hästen tycker är kul.

:bow:

Har samma typ av problem, på bana, men inte då vi rider ut, så jag vill också gärna få tips.
Om hästen tycker det är pissetråkigt att varra där, kanske man ska låta bli, och göra övningar ute i det fria. Samtidigt är det ju så att man kan ha bättre koll på övningarna om man inte har störningsmoment.
Fyll på!

Jag har också en häst som är för tråkig att rida i paddocken men ute funkar det bra.
Men jag KAN verkligen inte sälja henne så jag jobbar med problemet. För det första måste jag sluta driva henne, hon ska gå tills jag säger stopp. Och så funkar det faktiskt ganska bra om man har bra tempo, gör nya övingar varvat med sånt h*n kan, mycket start-stopp tempoväxlingar o.s.v. Men det bästa är att träna ute när man har bjudningen med sig.
Lycka Till och fyll på med mera tips! :)

Senast ändrad av en moderator:
Lösning

Jag läste en i en bok om en känd islandshäst tränare från island. Kommer inte ihåg vem det var men han sa iallafall att man ska rida ut med någon annan häst+ryttare framför, så stannar man och låter den andra hästen rida iväg. då vill ju den andra hästen följa efter. Då följer man efter efter att den andra gått iväg. gör detta många gånger. under flera veckor och låt den andra rida iväg längre och längre varje gång så kommer viljan tillslut komma fram. din häst kommer att stå och trampa av iver att komma iväg. men ge inte upp om inte resultat visar sig direkt. Tänk dig att du är i en deprission, det krävs mycket för att du ska bli glad. Och du. jag såg att du skrev att man hellre ska daska till en häst på riktigt 1 gång. det tycker jag inte är passaande. det gör bara hästen rädd för han förstår inte varför du straffar honom. det är mycket bättre med lätta "pek"

Håller med! Det är viktigt att man inte faller i fällan att själv sitta och driva hela tiden eftersom det bara gör hästen ännu mer likgiltig. Korta pass i paddocken och korta men tydliga hjälper är bra. Sen kan man kanske prova att värma upp hästen med en kort snabb uteritt så att den kommer in på bana lite upppiggad efter att tex fått trava på i friskt tempo en liten stund i skogen/på vägen.

Har ni några tips? Går det att överhuvudtaget att öka framåtandan på en häst eller är bästa tipset att byta ut honom om jag vill ha en "roligare" häst?

Mitt sto har väl någon slags medelvilja, eller kanske snarare lite under. :crazy: Delvis är det väl en läggningsfråga, men också en del av hur jag ridit in henne. Jag har på två kurser i rad nu fått bra tips hur jag ska öka energin/motorn. Mitt problem när jag rider lite smålata hästar är att jag ofta hamnar och "tjatar"; med skänkel och/eller röst och/eller spö. Det viktiga är att börja kräva att hästen svarar på snabba och små signaler.

Alltså; back to basics! Övningar där man står still och och sen gör en "överdriven" framåtsignal: lutar sig något framåt, släpper på tygeln och ger drivning. Om reaktionen är seeeeg så är det en snabb reaktion med pisken som gäller. När hästen då reagerar (om den inte gör det får man nog faktiskt ta i mer och "väcka" hästen); beröm genom att bara låta den vara; inte fortsätta skänkla!! Om hästen bara går några steg och sen "slöar till": samma sak igen; lätt tryck med skänkeln; om ingen reaktion så tar man till tuffare hjälper. Beröm genom att låta vara. Många lite sega hästar är sega i reaktionen över huvud taget. Jag övar nu också på samma sätt med reaktionen på förhållning; lite överdriven stannasignal dvs sätta sig tungt bakåt i sadeln; lättare förhållning. Om ingen reaktion: tuffare förhållning.

I såna här övningar får man skita i gångarter, form och annat: bara visa hästen FRAM - när den lyssnar berömmer man genom att göra ingenting. Och STOPP - när den lyssnar gör man ingenting.

Sen kan ju även ridning i sällskap; galopper där man "kapplöper" lite; låter den andra hästen gå före mm hjälpa en del. Att rida korta pass i ett högt tempo och under en period skippa lååånga skritturer. Att variera både tempo, gångart och framförallt övningar är jättebra!!

För mig är problemet när jag rider en latare häst att jag ständigt hamnar i någon slags "skänkla ifall att..." "Skänkla för annars stannar den". Men grejen är att ju mer man nöter desto mer immun och skänkeldöv blir hästen. Det gäller att ställa krav och också LÅTA bli att fortsätta när hästen lyssnar.

:bow: Håller helt med! Alla hjälper skall vara sekundkorta och man börjar alltid med att försöka med ett lätt tryck. Får man ingen respons kan man trycka lite hårdare och om det inte räcker så skall man ge en tydlig dask med spöet sekunden efter.

Skippa paddocken och rid ut i kuperad terräng med eller utan sällskap och med mycket fart istället! Man kan träna det mesta i naturen. Sedan kan man återgå till paddock ibland när hästen fått bättre kondis och vant sig vid högre tempo. Jag har haft en valack som var så här seg. Hans halvbror undan samma mamma var likadan och de struntade i om de kom på efterkälken också. Skitsega och inte roliga! Annars brukar jag då rakt inte ha något att klaga på viljan i islandshästarna. Det är inte sällan åt det andra hållet många ggr... Lagom är bäst!

Hej alla. Min 5-åring har också lite svag framåtanda som nu avsevärt förbättrats genom att som redan sagts; rida korta intensiva pass med mycket tempoväxlingar, ordentlig och konsekvent drivning från början; alltså direkt på så fort tempot börjar minska. En instruktör gav tipset att man skulle tänka på hästen som en spark, först ta i och skjuta på och sedan bara åka liksom... det tyckte jag var en bra metafor som hjälper för att undvika att sitta och harva på med skänkeln. Det viktiga är att man KRÄVER att de lyssnar, ofta är man nog lite för mesig. Ialla fall så tyckte jag att jag var rätt så bestämd, vilket jag inte alls var visade det sig då jag tog hjälp. På min häst fungerar det så att när han väl är uppväckt från de döda så tycker han att det är superkul att jobba.Därför tror jag på att det verkligen är skonsammare för hästen i längden att gå på med pisk; lyssnar han inte så pang på; hästen blir inte rädd(som nån hävdade) tror jag . Däremot kan den totalt tappa livsgnistan av att segridas. På ett par tre månader har det nu hänt jättemycket, och det är tur det annars hade jag fått ta till plan två; att helt enkelt skicka bort honom till ngn duktig tillridare som är bra på att plocka fram vilja. Sen vet jag inte om det finns hästar som är helt omöjliga, min är ju rätt ung. Ett annat tips är att se över foderstaten. Jag har gradvis ökat havremängden; det har möjligen hjälpt till.

Jag hade också en femåring som inte hade speciellt mycket vilja men det ebrodde snarare på att hon var otränad, osäker osv. Alltefetersom hon blev mer riden så kom viljan mer och mer. När hon beömdes i somras (som sexåring) fick hon 8,5 för spirit, något som inte kändes troligt under det första året.

Min andra häst har medelvilja och är rätt självgående men är ändå seg i reaktionerna vilket vi måste öva upp! Jag blir också lätt så att jag när jag travar och rider lätt driver i varje steg - något jag verkligen försöker att komma ifrån just för att undvika tjatandet!

Min gamla foderhäst var superseg när jag började rida henne och hennes starka motvilja mot ridbanan sitter i. Innan jag började rida henne hade hon bland annat varit ridskolehäst, en tillvaro som inte alls passade henne.

I början var vi ute mycket i skogen och på småvägar och bara hade kul utan andra krav än att jag ville att hon skulle söka sig neråt/framåt. Vi galopperade mycket, klättrade, skrittade på stigar etc. Efter hand började vi rida kurser, vilket naturligtvis skedde på ridbanan, men all egen träning förlades ute på vägarna eller i skogen. Det enda vi gjorde själva på ridbanan var att hoppa - det tyckte hon var jättekul. :bump: Efter hand som hon blev starkare och fick ordentlig bärighet blev även tölten stabilare och till slut fick hon en riktigt hysad ökad tölt.

Jag använder fortfarande ridbanan väldigt marginellt och mest till kurs. Öppnor, slutor, skänkelvikningar eller bara enkla böjningar, allt det kan förläggas till vägar när man rider ut - jag rider ALDRIG bara rakt fram. Skogsstigar är perfekta - där tar tar man hjälp av naturen och överdriver alla böjar och svängar och arbetar igenom varje enskild krök. Personligen såsar jag inte omkring i naturen utan försöker ha bra tempo och korrekt form - på hemvägen däremot släpper jag tyglarna och låter hästen sträcka ut ordentligt.

mycket bättre att daska till hästen en gång rejält än att sitta och små fjutta med spö och andra hjälper.

tips för att få en mer framåt häst är att som någon skrev inte driva särskilt mycket utan istället hålla igen hästen, detta tar ett tag innan hästen förstår det men hjälper att få fram viljan.

Man ska helt enkelt inte låta hästen traska i sitt eget tempo. Om hästen inte går att få i tölt/trav utan att man driver ska man istället korta skritten ännu mer tills hästen av sig själv väljer att gå framåt.

Likaså i galoppen, på en lat häst kastar man gärna fram tyglarna för att hästen ska känna sig fri att springa på. tvärtom ska man fatta galopp och sedan hålla igen

detta har fungerat utmärkt på min 5 åring som innan totalt saknade vilja, fick tipset av en dressyrtränare och det fungerar utmärkt.
det går ut på att man låter hästen gå i ett långsammare tempo än den egentligen vill

"Skänkla för annars stannar den". Men grejen är att ju mer man nöter desto mer immun och skänkeldöv blir hästen. Det gäller att ställa krav och också LÅTA bli att fortsätta när hästen lyssnar.

:bow: Bra inlägg!
Man får som sagt ALDRIG glömma att det är lättare att träna in en felaktig reaktion än ett korrekt svar. Varje gång du låter hästen slippa svara; inte gå fram för skänkel, inte stanna för halt osv osv så talar du ju om att det är ett ok beteende. Och vad fasen skall hästen tro efter ett tag?

Detta är en av anledningarna till att jag är positiv till duktiga tränare, och att ta hjälp. Konsekvensen, att alltid göra lika, och att vara snabb med eftergift och beröm. Men sen måste man träna sig själv också; vi initierar signalen/ kommandot och bör därför vara tydliga för att ge hästen trygghet och ett gott ledarskap.

Sitt inte och nåt med skänklarna... använd spöet och peta med... på olika ställen hela tiden så hästen inte ignorerar spöet oxå... kan vara mitt på länden man kan behöva lägga spöet för att få fart ngn gång... /Lina

Kan "glädja" dig med att jag också har delvis lite samma problem. Har en valack som är väldigt ojämn i viljan. Ibland är han extremt mycket framåt och ibland vill han inte ens skritta fram. Mycket av problemet för mig ligger i att han är så fruktansvärt envis och vet alltför väl vad han vill och inte vill. Hur är din häst när du rider ut med andra hästar? Mer framåt då eller lika 'slö'?

OBS! Lånar knapp för en sak vill jag att ni alla tänker på innan ni tvingar era hästar att gå mer framåt: Det kan finnas fysiska orsaker till att en häst inte är framåt, dvs den kan faktiskt ha ont någonstans. Min 5-åring åkte omkull på en isfläck som föl och ett år senare rättade vi till ett mycket skevt bäcken och någon ländkota. Han hade förändrat beteendet och verkade lite sur och slö men efter att han rättats till blev han pigg och positiv igen. Nu har jag märkt samma sak igen på honom och mycket riktigt så låg samma "gamla vanliga" ländkota fel igen. Antagligen har skadan som föl gett en svaghet i form av uttänjda ligament och jag måste hålla koll på länden hela tiden. Lek med andra hästar, rida på andra hästar, betäcka, ridning, halka i hagen, sparkar, allt kan göra att någon kota kommer snett. En felaktig/för kraftig verkning/skoning kan ge plöstliga belastningsförändringar som ger smärtor och jag har varit med om att hästar tappat steget totalt efter alltför kraftig verkning.

Så ta för vana att kolla upp era hästar ordentligt innan ni ställer krav på dem och var lyhörda för förändringar i beteende och rörelsemönster!

Senast ändrad av en moderator:

OBS! Lånar knapp för en sak vill jag att ni alla tänker på innan ni tvingar era hästar att gå mer framåt: Det kan finnas fysiska orsaker till att en häst inte är framåt, dvs den kan faktiskt ha ont någonstans.

Alldeles riktigt påpekande!
Mitt sto visade sig faktiskt i våras vid en besiktning för försäljning vara halt vid böjprov. (så det blev ingen försäljning just nu..) :o Hon hade en kotledsinflammation, troligen uppkommen pga någon lättare vrickning/stukning (antagandet gör jag pga att hon varit så lugnt och sparsamt riden och dessutom nu efter konvalescensen gått hårdare än någonsin och INTE "pajat"). Förmodligen en så svag/liten hälta att jag inte märkt den alls och ridit på den.... :crazy:

Hon är fortfarande inte supervillig, men visst märkte jag ändå en viss skillnad efter när skadan läkt helt mot innan.

Läs gärna spattråden om min knäskadade valack med sekundärt utvecklas spatt på båda bak. Hans knä skadades för 4 år sedan och blir aldrig bra och han blir halt och får ont av den lättaste ridning. Obs! Han har ingen hälta pga av spatten, trots att den är mycket tydlig, utan hältutredning med bedövning ger enbart utslag för bakknäet som är skadat! Han gör bla slidestop i hagen och stannar på tre ben med hoven lyft ca 1 cm från marken på det skadade benet.

Jag hämtade hem honom från betet idag. Han har varit hos en kompis under sommaren och fått ta det lugnt. Han var vinglig i bakkärran, särskilt det skadade knäet och gick inte rent när vi ledde honom i skritt. Men trots detta hade han världens galopprace när han hemma återsåg sin kompis, vår andre valack. Han korsgalopperade som vanligt och lade all tyngd på det friska knäet, men sprang så in i bängan och de njöt av att rusa runt varv på varv. Jag vet han är kass som ridhäst men när han vilar verkar han återfå livsgnistan, även om det tar ett par-tre månader. Då undrar man om man har rätt att släcka den?! Men imorgon har han säkert jätteont...

Med det här inlägget vill jag också påtala att en islandshäst kan kämpa oerhört trots svår smärta! Tänk på det när era hästar visar beteendeförändringar eller förändringar i rörelsemönstret. De kan ha mycket mer ont än ni anar när man rider dem! Jag vågar inte sälja den här hästen som sällskapshäst för säkert är det någon som kommer försöka rida honom och det kommer göra ont på honom och såsom han reagerat (bockar fruktansvärt så folk flyger handlöst) kan någon bli allvarligt skadad. Så hur pigg han än verkar idag så finns det nog bara ett rätt beslut. Men det är svårt att ta bort en ung och annars frisk häst...

Läs gärna spattråden om min knäskadade valack med sekundärt utvecklas spatt på båda bak.

Eftersom kotledsinflammation kan vara just en sekundär reaktion på spatt så spattröntgades min tjej i båda bak i våras i samband med hältutredningen. Och det var skönt att få konstaterat att hon var helt ren i båda bakhasorna!

Det bästa tipset jag nånsin fått är att rida mycket utomhus och ALLTID ALLTID rida hästen framåt. Tipset fick jag av en mycket duktig ryttarinna som köpte en häst (som en viss H*ggberg avrådde henne från att köpa då hon saknade både tölt och framåtanda) och sedan tränade henne så att hon till slut tävlade för Island på NM. Och var det något man kunde säga om den hästen (vi blev sedan ägare till henne) så är det att hon var pigg!:D

Iallfall, rid ut nästan varje ridpass. Om du måste rida på banan, träna bara en kort stund och sitt aldrig och nöt omkring bara. Däremot kan du gärna göra andra saker på banan, som att tömköra och löshoppa. Det brukar hästarna tycka är en rolig (och mkt nyttig) omväxling och det kan göra att de inte kopplar banan till bara tråkigheter. Sen som andra sagt, använd dig av "ask, ask, tell". Alltså börja med lätt framåtdrivande hjälp, händer inget prövar du igen och händer inget så lägger du till spöet. Men det viktiga är att direkt när du får minsta lilla respons, BERÖM MASSOR! Det hjälper verkligen otroligt mycket och kommer nästan garanterat göra din häst mer positiv till träning. Tänk på att ha massa massa fart när du är ute och rider, vill du träna något speciellt är det bra att göra på hemvägen när du ändå har lite naturlig drivkraft:angel: Och när du ska ha fart på hästen, peppa den massor och hejja på den, kombinerat med maaassa beröm!:)

Jag har självt använt denna metod på mitt sto som jag ridit in. I början hade hon inget framåt-tänk alls och nu är hon en riktigt pigg liten krabat:love:

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 950
Senast: Fiorano
·
Islandshäst Hej hästvänner! Jag rider en väldigt fräsch, 19 årig islandshäst som kan bli superflott, men själv har jag inte lyckats få fram den...
Svar
2
· Visningar
2 927
Foder & Strö Min häst må vara en Islandshäst på pappret, men i verkligheten verkar jag ha köpt mig ett fullblod. Hästen är extremt svårfödd. Dessutom...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
9 311
Senast: ufot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar