Häst med stort övertramp.

Sirpafinnen

Trådstartare
Är det bra att en häst har stort övertramp eller kan det skapa problem? Min kallblodstravare har nämligen ett rejält övertramp plus att bakbenen fortsätter så långt bakåt att de "trasslar in sig i svansen".. Rejäla kliv alltså. Har vid ett par tillfällen träffat på gamla hästkarlar som blivit jätteimponerade av detta så jag måste fråga :p
 
Sv: Häst med stort övertramp.

Har också funderat lite på det. Mitt korsningssto sätter in bakbenen ordentligt under sig när hon arbetas lös i paddocken, och då är hon inte ens sammlad. Har iaf börjat fundera lite på hur det kommer bli när hon blir inriden och sammlingskraven blir högre, om hon kommer trampa på sina ballar på framhovarna.
 
Sv: Häst med stort övertramp.

Jag skulle tro att det är bra såtillvida att hästen uppenbarligen är rörlig och tar ut hela rörelsen. Dock behöver det visst inte betyda att hästen "går bra" vid ridning... jag har alltid trott att om hästen har ett stort övertramp vid ridning så var det som ett kvitto på att den "gick bra", väl under sig skulle jag gissa att det betyder... Men på sistone har jag fått höra att det inte är någon garanti, bara för att hästen trampar över...
Värdelöst svar kanske... :crazy:
 
Sv: Häst med stort övertramp.

Vid samling minskar ju övertrampet så jag tror inte det är någon större fara för balltramp vid samling.

Men övertramp i fria gångarter är ju positivt såtillvida att hästen kliver på genom hela kroppen och verkligen tar ut rörelsen, och att den dessutom har ett 'stort' steg (de kan ju arbeta genom kroppen och ta ut rörelsen men helt enkelt inte har ett så stort steg att det blir något övertramp att tala om).

Problemet som kan bli är om de är för kvicka bak och för långsamma fram då kan de kliva på sig och få balltramp. Tårikta fram kan hjälpa, annars får man slänga på boots. När de sen kommer till samling och blir 'lättare' i fram och dessutom sätter sig mer bak så försvinner ju problemet.

Jag tillhör förresten också dem som länge trodde att övertramp var lika med att hästen satte under sig och gick i form, är nog en vanlig missuppfattning 'i början' av hästeriet etc. Fast riktigt så enkelt är det ju inte ;)

Däremot är hästarna med stort övertramp nästan alltid bekväma att sitta på!
 
Sv: Häst med stort övertramp.

Alexandra_W skrev:
Jag tillhör förresten också dem som länge trodde att övertramp var lika med att hästen satte under sig och gick i form,

Här har du en till som trodde det först.. "Wow liksom, han samlar sig i hagen till o mä!" :crazy: :angel:
 

Liknande trådar

Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
8 846
Hästvård Bakgrund: Snart 17 årig korsning kallblod/ponny. Ligger "i uppenbar riskzon" för att utveckla PPID och har testats regelbundet sedan...
2
Svar
35
· Visningar
6 117
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 491
Senast: Urigurien
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har haft åldersnojja i stort sett hela mitt liv. Jag har verkligen varit skräckslagen inför tanken på att bli gammal, och tyckt att...
2
Svar
20
· Visningar
5 807

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden V
  • Avels fråga
  • Hjälp att välja ras

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp