häst med sänkt huvud

marianneroth

Trådstartare
Jag har en liten fundering som jag inte lyckats googla fram något svar på.. Jag har ett äldre islandssto som nästan alltid går med huvudet väldigt lågt, öronen under mankhöjd. Det gör hon även när vi skrittar ut i skogen. Hon höjer huvud och hals när något fångar hennes uppmärksamhet eller när det är fodringsdags eller något annat spännande. Hon har gått så sålänge jag vetat, är en väldigt lugn individ och det är inte mycket som stirrar upp henne.

Har läst lite att hästar som inte mår bra kan gå med väldigt låg hals och det är klart att man börjar fundera då. Hon verkar inte må dåligt, äter bra, inga sjukdomstecken, funkar med kompisarna osv. Hon ser bara så "vissen" ut när hon går med huvudet där nere.

Hur tänker ni andra? Kan det bero på hennes lugn/brist på flyktinstinkt eller är vissa hästar bekvämare i den positionen? :)

Sv: häst med sänkt huvud

Kolla nacken och mellan öronen om några tecken på smärta finns. Min har det ibland pga av en smäll mot nacken när hon kastade upp huvudet under en krubba och slog i för några år sen. Hon går då med huvudet sänkt mer än vanligt men reagerar och höjer huvudet när något fångar intresset.

Kolla synen också. Hästar med nedsatt syn går ofta med huvudet närmare marken.

Det behöver inte vara något fel. En avspänd häst som inte behöver fly eller undersöka saker kan gå och stå så.

Äldre hästar är rätt rutinerade och behöver i trygg miljö med trygg ledare inte undersöka allt. De har sett sakerna förr. ;)

Tyvärr är det väl rätt ovanligt att hästar idag i Sverige är avspända och så pass lydiga att de inte själva behöver glo på allt, vara spända och flyktberedda. Så många reagerar på att en häst är avspänd. Men inte på att den har huvudet uppe.

Mina behöver inte ha det annat än då jag ber dem om det eller de är själva. Om jag är med får de gärna slappna av. Jag har ju koll på om vi behöver fly. Det vet de.

Är hästen pigg, i gott hull och rör sig obehindrat hade jag inte oroat mig.

• Gilla
Reactions: Kyo

Risken är hästen går på bogarna och segar, inte bra en hel ridtur. Huvudpositionen är inte så viktig så länge hästen bär sig.
Se till att det är aktiva gångarter så att hon jobbar ordentligt med kroppen.

Nackbandmask kan faktiskt ge det som symtom. Det går bra att ta ner huvudet men gör ont att ta upp igen. Var i landet bor du?

En häst i stallet går och står ofta med huvudet väldigt lågt. När jag följde med ägaren till veterinären förra månaden i ett egentligen annat ärende upptäcktes artros på två kotor i halsen. Troligen beror hans huvudställning på detta då möjligheten finns att han känner smärta med huvudet högre.

Jag säger inte att hästen du pratar om har detta dock. Det finns ju en liten möjlighet, men det finns ju säkert massor olika anledningar till att hästen går lågt med huvudet.

En häst på min ridskola är också sånn. Jag brukar ha korta tyglar en stund när han släpar med huvudet. Sen så släpper jag tyglarna och ser om han fortfarande släpar, oftast så gör han inte det.
Men ha inte jättejättejättejättekorta tyglar! Utan bara så att hon håller upp huvudet.
Du kan även göra små förhållningar, men fortfarande skänkla på så att hon inte stannar.
Men du borde även kolla om det kan bero på smärta eller dålig syn. Då ska du kontakta en veterinär.

Det kan ha med rang att göra. En NH tränare sa till mig att häst nr 2 (?) i rang ofta gick med sänkt huvud just för att som någon skrev tidigare att hästen inte behöver tänka på faror, det sköter ledaren och de andra i flocken. Kommer inte ihåg exakt vad han sa men det var något liknande.

Håller med tuapua! Att gå med huvudet sänkt är normalt flockbeteende av en häst som inte "vädrar fara", medan ett höjt huvud signalerar till andra hästar runt omkring att man bör vara vaksam. Vi som har islandshästar ser ofta detta beteende väldigt tydligt i o m att våra hästar många gånger har bevarat starka flockinstinkter mer än andra raser som är mer domesticerade. De hästar som importerats från Island har ju ofta gått vilda i flock under sina första år - mamman behöver inte ens vara inriden, knappt ens tam utifrån svenska ögon sett. Och även här i Sverige går de flesta i flock - ofta med i alla fall några islandsfödda hästar i flocken varför beteendena bevaras. Det välutvecklade hästspråket gör också att det oftast är problemfritt att låta dem gå många tillsammans.

Min förra häst var en oerhört trygg ledare för sin flock och det skulle VÄLDIGT mycket till för att han skulle höja huvudet - han var tydligt medveten om vilka signaler han i så fall sände till de övriga. Att något "bara" var intressant, som att det var matdags eller att matte kom på gården, räckte absolut inte utan då stod han med sänkt huvud och "tittade under lugg". Han var MYCKET tydlig i sina signaler även på andra sätt - vilket skapade en fantastisk harmoni i flocken (ett 15-tal hästar) trots att flockkonstellationen hela tiden ändrades av att träningshästar kom och gick. Genom mycket små, subtila signaler som vi människor knappt uppfattade visade han varje ny häst att det var han som bestämde och "här uppför man sig!" Och när alla sedan snusat lite på den nye så var det hela överstökat. En enda gång på alla år var det en ny häst som inte accepterade detta utan ställde till med bråk - den hästen var inte heller särskilt flockvan och hade uppenbarligen inte ett fungerande flockbeteende.

Det sänkta huvudet har också en fysiologisk förklaring - när hästen sänker huvudet utsöndras ett "må bra-hormon" som gör att den blir lugn. Genom att träna in en "sänk huvudet-signal" kan man därmed hjälpa en stressad häst att slappna av. Anatomiskt är det också så att en utsträckt hals är en första förutsättning för samling. Om man tittar på hur hästens anatomi är utformad blir det uppenbart att en häst aldrig kan samla sig med en aktiv överlinje om den inte först sträcker ut halsen ordentligt. Från det läget kan man sedan successivt aktivera dess bakdel allt mer, med bibehållen längd på halsen, och därmed få en häst som bär upp sig korrekt med överlinjen.

Så är hon pigg, i gott hull och rör sig obehindrat skulle jag bara vara glad över en trygg och harmonisk häst!

Har även sett flera islänningar som är bygda så exteriört att det är bekvämast för dem att gå med huvudet lågt.

Liknande trådar

Hästhantering Jag lånar en lite yngre häst ibland. Hästen går på lösdrift, blir väldigt otålig då man tar in för att borsta etc trots hötuss. Snurrar...
Svar
10
· Visningar
923
Senast: BoYo
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 675
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 176
Hästhantering Hej, Jag köpte min första egna häst hösten 2019. Honom köpte jag eftersom han skulle vara/verkade vara så lugn och snäll i hanteringen...
2
Svar
21
· Visningar
5 309
Senast: Happimess
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024