Häst med raka kotor fram

Dressyrtanten

Trådstartare
Jag rider en häst med relativt raka kotor och förstår att hon mår bättre av att gå på mjukare underlag och inte bör hoppa för mycket eller för högt. Jag funderar dock på hur man ska tänka med en sådan häst - min grundinställning är att man bör rida varierat, på olika underlag. Hur mycket vågar man rida ut om man har mycket asfaltsvägar runt stallet? Hur skulle ni sko och verka en sådan häst? Har ni erfarenhet av raka kotor? Hur har din häst fungerat på sikt, hur högt upp i klasserna har ni ridit?

Jag har möjlighet att köpa den här hästen och tycker att hon är helt perfekt för mig på alla plan. Det är en riktigt fin häst med bra stam och bra framtidsutsikter om inte detta spökar. Hon är endast sju år och har inte gjort så mycket så jag hoppas att man med rätt förebyggande skoning och ridning ändå kan skapa en hållbar häst! Jag har tyvärr inga bilder så det är svårt att svara exakt men det är intressant att diskutera generellt så kan jag ev lägga upp bilder senare.

Jag kommer att kunna köpa henne till ett förmånligt pris. Skulle ni våga chansa?

Har aldrig hört att raka kotor skulle vara skadligt, beror väl på hur raka iofs, utan snarare tvärtom. Sålänge inte veterinär tycker att de är skadligt raka så skulle jag rida på som vanligt och se till att variera arbetet. Enda nackdelen med raka kotor som jag kan komma på är att hästen kan få ett lite stummare steg och är mindre uppskattat inom tex dressyren.

Min häst har rättså raka kotor men det funkar utmärkt och jag tänker inte alls på det arbetsmässigt.
IMG_20140517_235705_zps0c6a453b.jpg

Det är aldrig optimalt med raka kotor, liksom inte heller med för sluttande/veka sådana. Raka kotor innebär att en del utav hästen inbyggda stötdämpningssystem är ur spel. Det innebär att risken är större för främst problem med ledbrosken, då dessa måste ta upp större del av stötarna när kotan inte fjädrar så mycket. Däremot har du mindre risk för senproblem och sådant som hänger ihop med veka kotor.

Skoningen: mindre risk för tappskor, pga mindre utlägg bakåt behövs. :) Se dock till att hästen får tillräckligt med utlägg på sidorna för en optimal hovmekanism, eftersom den hjälper lite i stötdämpningen. Se upp med för höga trakter och dålig stråle med medföljande strålröta. Man kan laborera med olika sulor med stötdämpande effekt om man vill, men det behöver inte vara nödvändigt på din häst.
Bogbladet, kotan och hoven ska ha samma lutning när den är nyskodd.

Träning: Extra viktigt att hästen arbetar rätt och inte belastar framdelen för mycket pga stötarna. Sparsamt med trav på hårt underlag och hoppning på högre nivå. Skritta på asfalt borde inte slita speciellt.. Jobba på ridbana och mjukt underlag i skogen skulle jag göra. Hästen är antagligen skumpig med det vet du redan. :)

Gotthards häst har raka mot normala kotor, och om din häst inte har rakare kotor än så så borde du kunna förvänta dig ett långt nyttigt liv för den, åtminstone vad kotorna gäller. Så kör på och köp den du. :)

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 683
Senast: Karminnie
·
Hoppning Hej bukefalos! Har läst massor här inne i flera år utan att våga mig på att kommentera men nu har jag en viktig fråga som jag skulle...
Svar
5
· Visningar
1 443
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 338
Utrustning Hej! Vill ha tips på sadel till en häst som är rätt rejält bred, rak och lite överbyggd. Ser rätt svängd ut på stallgången men blir rak...
2 3
Svar
40
· Visningar
12 611
Senast: HannaZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka