Häst med lös avföring - vad kan man göra?

Medryttaren

Trådstartare
Har en medryttar häst som konstant har lös avföring, inte diarre så att det rinner, men bollarna är alltid lösa och det rinner "träckvatten" nedför hans bakben och i svansen. Ägaren har kontrollerat saken men ingen diagnos har hittats och veterinärer/kliniker kunde inte säga vad det beror på. Han har haft detta i flera års tid. Annars är han pigg och frisk. Nu undrar jag, finns det något man kan göra överhuvudtaget för att avföringen ska "ta ihop" så att säga? Något man kan ge eller liknande? Alltså främst då någon "hemmamedicin" som man kan testa och se om det skulle hjälpa?

Har en medryttar häst som konstant har lös avföring, inte diarre så att det rinner, men bollarna är alltid lösa och det rinner "träckvatten" nedför hans bakben och i svansen. Ägaren har kontrollerat saken men ingen diagnos har hittats och veterinärer/kliniker kunde inte säga vad det beror på. Han har haft detta i flera års tid. Annars är han pigg och frisk. Nu undrar jag, finns det något man kan göra överhuvudtaget för att avföringen ska "ta ihop" så att säga? Något man kan ge eller liknande? Alltså främst då någon "hemmamedicin" som man kan testa och se om det skulle hjälpa?

Är hästen gammal? Det är rätt vanligt att det blir så där på äldre hästar när deras tarmfunktion försämras. Om det beror på det så är det inte så mycket att göra, annat än att se till att den inte blir sårig i huden av "bajsvattnet" samt att den inte börjar tappa en massa i vikt eller verkar hängig och dålig. Man kan även prova att ge preparat som hjälper till med balansen i tarmfloran, t ex Pro Equo, för det kan ju även vara en obalans som är anledningen till problemet.

Vad har ägaren provat hittills?
Jag hade provat att ge yea-sacc eller ett paket bakjäst om dagen och gett det i några veckor och sett vad det får för effekt. Jag hade också gett några dl uppblött betfiber eftersom det hjälper magen att få och behålla en bra bakterieflora.

Hur stor andel klöver är det i grovfodret?
Varför jag frågar är för att jag hade samma problem ända tills jag insåg att mitt sto inte tål baljväxter. Hon tål varken lucern eller klöver exempelvis. När hon istället fick hö fritt ifrån baljväxter så försvann problemet.

Varför får hästen så lite som 3-4 kg till natten? Äter den inte upp mer? Hur lång tid står hästen inne/dygn?
En häst bör inte vara utan grovfoder mer än max 4 timmar, sedan behöver den äta eftersom hästar inte har någon gallblåsa utan gallan går direkt ut i magsäcken och irriterar magslemhinnan om magen är tom och det kan ge problem som t ex magsår.

Har fått bra resultat med Kraffts MagTarm. Vissa får bra hjälp av vanlig bakjäst, vilket inte fungerade på min med kroniskt magtrassel.

Jag börjar alltid att ge maxdos MagTarm, och ser om det ger skillnad på en vecka. Ytterligare en vecka med normaldos (om det fungerar, annars går jag upp till maxdos igen). Försöker sedan sätta ut det, men kan vara tvingad att göra om kuren med jämna mellanrum i svåra fall.

Jag har testat det mesta, olika pulver och gel rekommenderat av veterinär bla. Min häst blir alltid lös i magen i denna typ av väder, men kan hända även annars. Proviva och loppfrön funkar bäst för oss, ibland i kombination med bakjäst.

Ägaren har knappt prövat något alls. Hon har inte vågat då de inte har kommit fram till någon diagnos. Hon har försökt att byta (torr) hö-sorter, gett hösilage och liknande men det hjälpte inget, det var samma sak.
Nu så är det mer eller mindre jag som gör allt med hästen (hon har en annan också) och jag har frågat om jag får försöka och hon gav mig klartecken.

Han får endast 3-4 kg nattetid för han äter inte upp mer än så. Det finns också kvar i boxen av det på morgonen. Han står inne max 9 timmar/natt. De är ute tidigt och går in sent. Ute i hagen är det fri tillgång på hö.

Denna häst har lös avföring året runt, spelar ingen roll vilket väder eller årstid.

Bakjäst, alltså helt vanlig bakjäst från affären? De där 4-kantiga sakerna? :D Ska jag i så fall börja med endast en liten del, typ 1/4 av jästen och öka vartefter eller hur har ni gjort?

Proviva? Från vanlig "människa-affär"? Hur mycket ger du av det?

Bakjäst är den vanliga fyrkantiga blå-gula "saken" ifrån mataffären :up: Du kan ge en hel på en gång. Vissa hästar äter den som godis medans andra får man lura i. Mina hästar äter gärna jäst direkt ifrån handen och kan få jäst som godis ibland bara för att de tycker att det är så gott :d Vissa äter om man smular jästen över lite kraftfoder eller lite morots eller äppelbitar medans andra är ännu mer kräsna och då får man röra ut jästen i lite vatten och hälla över något gott som suger åt sig som lite lucern eller betfiber. Återigen andra får man röra ut jästen i vatten och dra upp det i en spruta utan kanyl och spruta in direkt i munnen. Isåfall stoppar man in sprutan i mungipan och sprutar försiktigt in mot kinden.
Det som är viktigt med jäst är att när den väl har blivit fuktig så ska man ge fodret/jästen genast. Annars börjar jästen att jäsa och blir då otjänlig. Det är helt ofarligt att jästen börjar jäsa i magen på hästen. Hästar är grovfoderjäsare och jästen hjälper alltså till i nedbrytningsprocessen men fodret eller jästen får inte vara jäst redan när man ger den.

Om man ger proviva så ska man tänka på att proviva innehåller enormt mycket socker och det i sig kan ge diarre. Man ska därför inte ge proviva om hästen är det minsta sockerkänslig.

Ok. Tack! Ska prova med bakjäst och se om jag får något resultat. Hur länge ska jag "vänta" innan jag kan förvänta mig att se någon skillnad? Det tar väl säkert en tid, några veckor, någon månad?

Jaaa, vad ska jag blanda ut det med om han inte äter det? Han får ju inget kraftfoder alls i nuläget, så finns inget att blanda med :crazy: Någon sort som är "säker" att ge till en häst med lös avföring så att det inte förvärrar saken?

Hej!

Testa att ge det som handgodis och se om han äter det? Min älskar jästen (och hon är ordentligt kräsen). Jag skulle tro att betfor är hyffsat ofarligt att ge i liten mängd med jäst i om det behövs- fast min vägrar äta betfor så det är bara en gissning.

/Lavinia

Jaaa, vad ska jag blanda ut det med om han inte äter det? Han får ju inget kraftfoder alls i nuläget, så finns inget att blanda med :crazy: Någon sort som är "säker" att ge till en häst med lös avföring så att det inte förvärrar saken?

Betfiber är säkert och till och med bra för hästar med taskig mage eftersom betfiber också hjälper till att bygga upp och sedan bibehålla en bra bakterieflora i mage och tarm så det är bara bra om du ger betfiber i fortsättningen också. Betfiber är alltså betfor, speedibeet och kwikbeet. Enda skillnaden är att betfor innehåller tillsatt melass medans speedibeet och kwikbeet är ren betfiber. Vad man väljer att ge är en smaksak men om hästen är sockerkänslig så är speedibeet eller kwikbeet ett bättre val. Är hästen inte känslig så kvittar det vilket man väljer och med så små mängder som du kommer ge så får hästen vara ordentligt sockerkänslig om den ska reagera på det lilla melassinnehållet.
Om du tar 1-2 dl torr betfiber och blötlägger den så påverkar det övrig foderstat minimalt men det blir ändå endel att blanda jästen med. Eftersom hästen i dagsläget går på fritillgång på hö så gissar jag att den inte är lättfödd och då gör det ännu mindre. Betfiber räknas dessutom som grovfoder och inte som kraftfoder :)

Ok. Tack! Ska prova med bakjäst och se om jag får något resultat. Hur länge ska jag "vänta" innan jag kan förvänta mig att se någon skillnad? Det tar väl säkert en tid, några veckor, någon månad?

Inom en vecka bör du se en förbättring men beroende på orsak så kan det ta upp till en månad innan hästen är helt bra i magen så ge iallafall jästen en månad innan du utvärderar. Skulle inte jästen göra någon skillnad så köp yea-sacc och ge det. Det är verkligen ett supermedel. Det finns att köpa hos svenska foder och i endel lokala hästaffärer och kvarnar.

Tyvärr är det så att om problemen med magen inte bara beror på störd tarmflora utan istället som i mitt sto´s fall att hästen hela tiden äter något som den inte tål så blir det inte bra oavsett hur mycket hjälp hästen får av olika tillskott. Vet du om ägaren provat att utesluta just klöver och andra baljväxter? Eller testade hen bara om det blev skillnad mellan ensilage och torrhö? Jag har nämligen hört flera hästar som reagerar på just baljväxter (observera att även lucern är en baljväxt). Men vi hoppas självklart att det "bara" är en störd tarmflora som har ställt till det och då kommer hästen att bli bra om den får lite hjälp med att bygga upp en bra tarmflora igen. Kanske är hästen lite känslig och då kan det vara bra att i framtiden börja ge yea-sacc eller bakjäst några veckor innan foderbyten och sedan hålla på några veckor även efter foderbytet för att underlätta för hästens mag-tarmflora så att inte problemen kommer tillbaka.

Lycka till och uppdatera gärna hur det går :)

Min häst, bara fem år gammal, är också otroligt känslig. Jag köpte henne av en person i samma stall, så det blev varken flytt eller foderbyte vid ägarbytet, och det fullständigt rann ur henne. Samtliga hästar i det stallet utom min andra, som åt endast torrhö på grund av fånghistorik, var lika dåliga. I den vevan pratade jag med "min" veterinär om det och han trodde att hon helt enkelt inte tålde hösilaget, vissa hästar gör enligt honom inte det. Sen medgav han att det kan vara väldigt svårt att tillgodose det behovet när man står installad och stallägaren envisas med att alla inhyrda måste ha hens hö, men att det mest optimala för en sån häst är att äta torrhö.

Jag har provat foderjäst, köpte mitt av en återförsäljare inom hästfoder, men har sett att det även finns på Lantmännen/Granngården, dock inte exakt samma sort. I början funkade det bra, sen fungerade det inte alls. Jag vågar dock inte svära i kyrkan på att hästen verkligen fick det, för det var stallägaren som fodrade och hen kan mycket väl ha struntat i det. Sen bytte jag stall, och i mitt nya stall fodras samtliga hästar med torrhö. Jag märkte en enorm skillnad i början, men nu har det börjat krabba igen, även om det inte är i lika omfattande utsträckning som tidigare. Min äter heller inget kraftfoder, så grovfodret är allt hon får.

"Problemen" började om igen när hästarna började utfodras i hagen. Alla hästarna äter som sagt torrhö, och det är från samma leverantör, men alla ägarna har olika balar, så i hagen går det ju inte att garantera att min häst äter från just det höet jag packat, och som hon äter inne. Det är tre balar i omlopp. Dessutom är hästen i boxen bredvid ganska orolig, och sprätter runt om nätterna, vilket också påverkar min negativt.

Jag har även provat loppfrö till en tidigare häst, som hon definitivt ratade och eftersom den här är kräsen har jag dragit mig för det, jag tror helt enkelt inte att hon kommer röra det. Proviva (vanlig från mataffären) ska också fungera, så det får bli nästa utväg i mitt fall om det inte stabiliserar upp sig.

Min häst har också haft problem med magen men henne hjälpte det att byta till torrhö. Då försvann problemet direkt. Jag gav gut balancer med väldigt gott resultat under en period. Men eftersom min inte tål hösilage återkom problemet efter ett tag. .Det är en granulerad formula som innehåller probiotika, jäst och enzymer som främjar en normal matsmältningsfunktion.
3-239-large.jpg

Min häst, bara fem år gammal, är också otroligt känslig. Jag köpte henne av en person i samma stall, så det blev varken flytt eller foderbyte vid ägarbytet, och det fullständigt rann ur henne. Samtliga hästar i det stallet utom min andra, som åt endast torrhö på grund av fånghistorik, var lika dåliga. I den vevan pratade jag med "min" veterinär om det och han trodde att hon helt enkelt inte tålde hösilaget, vissa hästar gör enligt honom inte det. Sen medgav han att det kan vara väldigt svårt att tillgodose det behovet när man står installad och stallägaren envisas med att alla inhyrda måste ha hens hö, men att det mest optimala för en sån häst är att äta torrhö.

Jag har provat foderjäst, köpte mitt av en återförsäljare inom hästfoder, men har sett att det även finns på Lantmännen/Granngården, dock inte exakt samma sort. I början funkade det bra, sen fungerade det inte alls. Jag vågar dock inte svära i kyrkan på att hästen verkligen fick det, för det var stallägaren som fodrade och hen kan mycket väl ha struntat i det. Sen bytte jag stall, och i mitt nya stall fodras samtliga hästar med torrhö. Jag märkte en enorm skillnad i början, men nu har det börjat krabba igen, även om det inte är i lika omfattande utsträckning som tidigare. Min äter heller inget kraftfoder, så grovfodret är allt hon får.

"Problemen" började om igen när hästarna började utfodras i hagen. Alla hästarna äter som sagt torrhö, och det är från samma leverantör, men alla ägarna har olika balar, så i hagen går det ju inte att garantera att min häst äter från just det höet jag packat, och som hon äter inne. Det är tre balar i omlopp. Dessutom är hästen i boxen bredvid ganska orolig, och sprätter runt om nätterna, vilket också påverkar min negativt.

Jag har även provat loppfrö till en tidigare häst, som hon definitivt ratade och eftersom den här är kräsen har jag dragit mig för det, jag tror helt enkelt inte att hon kommer röra det. Proviva (vanlig från mataffären) ska också fungera, så det får bli nästa utväg i mitt fall om det inte stabiliserar upp sig.

Det är inte konstigt alls att foderjästen inte hjälpte. Foderjäst är ett proteinfodermedel och inget som hjälper taskiga magar. I foderjästen är det som kan hjälpa magen på hästen avdödat. Det står tydligt på förpackningen att jästen den innehåller är avdödad.

Ett kanske långsökt svar men hur ser hästens vattentillgång ut? Jag har en häst som tidigare kunde vara dålig i magen under vintern. Jag funderade på vad det kunde vara och provade lite olika och sedan försvann det. Den förändring jag då gjorde var att jag av någon anledning började byta vattnet i vattenbaljan oftare. Det hann förmodligen bli någon tillväxt i vattnet som hästen reagerade på (det var inte så att jag bytte vatten sällan tidigare och hade haft samma tunna och övriga hästar i flera år utan reaktion). Kanske vattenkoppen behöver skrubbas ur eller vattnet i tunna/hink bytas oftare? Nu har jag en annan tunna och nu när jag tänker efter har nog inte hästen haft dålig mage sedan den här tunnan köptes. Det kan ha varit så att den gamla tunnan höll vattnet i för hög temperatur eller något sådant.

Lycka till med din häst!

Nu har jag gett jäst, 1 paket om dagen, i endast 5 dagar och hans mage har svarat så otroligt bra så jag tror det är för bra för att vara sant :banana: Nu mockar jag BOLLAR och inte koblajor :D Visst, avföringen är inte helt 100 ännu, men den är 1000 gånger bättre än vad den var före. Och endast på 5 dagar?! Kan det stämma? :confused: Ska fortsätta med jästen och hoppas att det här håller i sig. Att det blev en sådan drastisk förändring på så kort tid kan jag inte förklara (kanske någon annan kan?) men jag är lika glad för det att det vänder åt rätt håll. Träckvattnet har också blivit mindre, kommer nog ännu, men betydligt mindre än tidigare :)

Lite off topic men.... det måste ju bara va vi hästägare som blir överlyckliga av skit :rofl: Kolik = hästen skiter = överlycklig. Lös avföring = hästen skiter bollar = överlycklig.... Ni förstår vad jag menar va? :rofl:

Liknande trådar

Hästvård Igår kväll vid 16.30 tiden ringde en stallkompis, som skulle passa min häst för en gångs skull. Jag är annars i stallet veckans alla...
Svar
9
· Visningar
5 157
Senast: Siggan
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 469
Hästvård Brukar inte skriva inlägg speciellt ofta utan brukar mest läsa härinne på buke. Nu har jag däremot ett problem med min lilla ponny som...
Svar
17
· Visningar
3 113
Senast: Pudlan
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en snart 7 års gammal blandras tik som jag har haft olika problem med nästan hela hennes liv. Det började med att...
Svar
17
· Visningar
2 896
Senast: em-pirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Hjälp
  • Barmarksdrag/canicross