Min häst, bara fem år gammal, är också otroligt känslig. Jag köpte henne av en person i samma stall, så det blev varken flytt eller foderbyte vid ägarbytet, och det fullständigt rann ur henne. Samtliga hästar i det stallet utom min andra, som åt endast torrhö på grund av fånghistorik, var lika dåliga. I den vevan pratade jag med "min" veterinär om det och han trodde att hon helt enkelt inte tålde hösilaget, vissa hästar gör enligt honom inte det. Sen medgav han att det kan vara väldigt svårt att tillgodose det behovet när man står installad och stallägaren envisas med att alla inhyrda måste ha hens hö, men att det mest optimala för en sån häst är att äta torrhö.
Jag har provat foderjäst, köpte mitt av en återförsäljare inom hästfoder, men har sett att det även finns på Lantmännen/Granngården, dock inte exakt samma sort. I början funkade det bra, sen fungerade det inte alls. Jag vågar dock inte svära i kyrkan på att hästen verkligen fick det, för det var stallägaren som fodrade och hen kan mycket väl ha struntat i det. Sen bytte jag stall, och i mitt nya stall fodras samtliga hästar med torrhö. Jag märkte en enorm skillnad i början, men nu har det börjat krabba igen, även om det inte är i lika omfattande utsträckning som tidigare. Min äter heller inget kraftfoder, så grovfodret är allt hon får.
"Problemen" började om igen när hästarna började utfodras i hagen. Alla hästarna äter som sagt torrhö, och det är från samma leverantör, men alla ägarna har olika balar, så i hagen går det ju inte att garantera att min häst äter från just det höet jag packat, och som hon äter inne. Det är tre balar i omlopp. Dessutom är hästen i boxen bredvid ganska orolig, och sprätter runt om nätterna, vilket också påverkar min negativt.
Jag har även provat loppfrö till en tidigare häst, som hon definitivt ratade och eftersom den här är kräsen har jag dragit mig för det, jag tror helt enkelt inte att hon kommer röra det. Proviva (vanlig från mataffären) ska också fungera, så det får bli nästa utväg i mitt fall om det inte stabiliserar upp sig.