Häst med kraftig grovfoderbrist

Sv: Häst med kraftig grovfoderbrist

Det är svårt att komma i ett läge som ditt och tvingas se på när någon saknar kunskap om hästens hälsa, har själv varit med om när det brustit i både kunskap och sunt förnuft och det är frustrerande.

Men om hästen nästan är i så illa skick som på bilden så snackar vi om ren vanvård och då kan jag inte förstå varför ingen har agerat rejält då ägaren inte verkar inse allvaret. Stallägaren eller någon annan måste väl kunna säga till på skarpen, för hur kan man bara blunda när en häst tvingas svälta och nu på vintern när den behöver ha hull och hålla värmen:confused:? Och som andra skrivit att den får kring 8 kg är ju helt åt skogen för lite. Ägaren kan ju inte bara rycka på axlarna och säga att den är tunn, det måste ju ageras och öka grovfodergivan så hästen får en chans att lägga på hullet och få det behovet den behöver för att tillfredställas.

Hoppas det löser sig men va inte rädd för att ta fram hornen i pannan och säga rakt ut så hon fattar, när en häst far illa så är det ens skyldighet att göra det man kan. Sen får ägaren reagera som den vill då det inte är du som brustit i ansvaret utan hon som inte kan fodra sin häst så den mår bra, Lycka till.

Hur betalas fodret? Ingår hö i stallhyran, i så fall hur mycket? Eller köper var och en sitt eget hö? Funderade på om det kan ha ekonomisk förklaring.
Kan också vara att hästen haft fång eller annat som gör att ägaren inte läst på tilräckligt för att vågage mer? Annars borde ju hästägaren se skillnad mot de andra i stallet kan man tycka..
Vilka "foderstatssanningar" är det denna pratar om?
/U

Jag har haft inackordering på min lösdrift (innan jag flyttade) och jag som ansvarig vägrade gå med på att hästen i fråga fick på tok för lite mat. Fullblod, 3 år, stått installad till februari då den fick gå på lösdrift. Inga problem alls, förutom att han under en (för ägaren svår) period fick ca 6-7 silage per dag med en TS på antingen ca 80 eller ca 50, beroende på bal. Jag påpekade bristen bestämt. Ägaren låg på sjukhus så jag erbjöd mig att hjälpa till eller ge av mitt eget sålänge. Men detta fick ett nej. Det slutade med att ägaren flyttade sin häst. Kan iaf notera att hon nu är mån om att hästen får i sig ordentligt osv.

Vi har föreslagit rakt ut att h*n borde öka på grovfodret. Ledde till ingenting.

Till saken hör även att de flesta hästarna i allmänhet får ganska lite grovfoder och mycket kraft, så "attityden" i stallet till utfodring skiljer sig inte särskilt från just den här personens - det är bara det att dennes häst är den enda som ser ut som en harpa. Det är därför jag tror att det skulle kunna funka att ta hit nån som är duktig på foder OCH som inte minst är namnkunnig så det ligger lite tyngd i orden. Jag blir ofta "pikad" att jag ger min häst för mycket grovfoder trots att h*n är lättfödd och får (enligt mig) minsta möjliga mängd. Om det kommer hit nån och pratar generellt till alla så kanske en attitydförändring i allmänhet kan ske, tänker jag?

Men jag känner mig som sagt lite hopplös och vet inte alls vad som är bäst att göra. En anmälan kanske skulle kunna hjälpa men det känns verkligen som att det bästa vore att lösa det på nåt annat sätt.

usch, jag mår illa när jag läser sånthär...
väger aldrig höt till mina hästar o de får så de har mat hela natten, även om jag tar in dom 19-20 och de får frukost typ 6.30, så har de inte stått utan mat många timmar. Vill INTE ha magra hästar, då det är fruktansvärt!
En häst ska ha FRI TILLGÅNG grovfoder av ngt slag, man får anpassa grovfodret efter hur hullet är. Mina hästar är inte magra, men inte heller smällfeta... de har fri tillgång på hö eller halm, i hagen får de flera omgångar hö per dag.
Mina hästar får knappt nått kraftfoder alls, mer än att dom kan äta mineralerna... kanske en näve om dan,och protein förståss till dom som växer mycket! Men höt har hyffsade värden oxå... kanske lite väl bra emellanåt...

Vet inte alls vad man ska göra åt ett sånthär problem, men jag kan inte fatta hur man kan tro att man är så duktig, när man gör såna grundläggande fel.

Har man inte råd att utfodra sin häst med det den SKA HA, så ska man inte ha häst.

Tack för alla svar och olika synvinklar.

Självklart "smygutfodrar" jag inte hästen på nåt sätt som egentligen gör till eller från, det är snarare att jag inte väger ner påsarna om det är några gram för mycket (t.ex 3,2 kg istället för 3).
Hästen får idag 8 kilo hösilage och nåt kilo kraftfoder/dag. Står på spån. Den är runt 165-167 cm skulle jag tippa, ingen jätteliten häst med andra ord.

Att anmäla är en absolut sista utväg. Jag har en fått en idé om att ta hit en foderkunnig person/uppfödare (som jag tidigare samarbetat med och som "har ett namn"=en person som man lyssnar och tar emot råd ifrån även om man är självutnämnd expert(?)) som kan föreläsa och hjälpa de som vill med foderstater. Finns nog fler i stallet som skulle behöva ha lite kött på benen. Kanske kan funka?

Ojoj 8kg var inte mycket det. Stackars lilla pålle, den hade ju behövt det dubbla. Kanske prata med hennes tränare lite fin att hon kan nämna att hästen är tunn. den kommer ju aldrig att bygga muskler på ingenting.

svarar till alla.

Nu går det åt rätt håll. Ägaren lyssnade till sist och har nu höjt grovfoderstaten. Fortfarande lång väg till vad jag anser vara ultimat hästhållning men det går i rätt riktning i alla fall. Hon får nu även nåt kilo lucern som ska ökas på allt eftersom. Jag hoppas innerligt att den stackars hästen snart ser ut som en häst igen.

Tack för all input, har verkligen kännt mig lite hopplös med tanke på utfodringsvanorna rent generellt i mitt stall. Ingen som höjer på ögonbrynen åt 8 kilo grovfoder liksom.. nu är det väldigt torrt (nästan 80% ts), but still. Det är också katastrofvärden på höet (kvot 2,5) vilket gör att man omöjligt kan låta bli att lägga till mer protein om man vill ha sin häst i brukbart hull. Man kan slita sitt hår för mindre....

Vad skönt att det går åt rätt håll, hoppas hästen får se ut som en häst snart istället för benrangel :)

*kl*

Problemet är att det finns så otroligt okunniga människor. Jag hade min, då 2-åring, uppstallad på ett ställe där de fick 7 kg hö per dag - över lag. Behöver jag säga att jag köpte till hö? Jag var den enda som gav extra. Hästarna i stallet var av varierande raser och åldrar.

Senare på säsongen skulle det bytas till silage (ca 60% ts) och då byttes det rakt av - 7 kg hö till 7 kg silage. Fick dessutom höra en syrlig kommentar när jag ville dubbla givan. De tyckte jag var knäpp som ville överutfodra min häst!

Kan tillägga att hästarna stod på spån och silaget hade kassa värden. Det gick inte att resonera med stallägaren utan jag flyttade till ett stall där allt funkar och vi är på samma våglängd.

Nallen;13142398Senare på säsongen skulle det bytas till silage (ca 60% ts) och då byttes det rakt av - 7 kg hö till 7 kg silage. Fick dessutom höra en syrlig kommentar när jag ville dubbla givan. De tyckte jag var knäpp som ville överutfodra min häst![/QUOTE skrev:
:eek: Scary, rent ut sagt.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en medryttarhäst som jag haft nu i 2 år. Han är en rätt kraftig connemara, 10 år och importerad från Irland. Jag tror att...
Svar
15
· Visningar
3 142
Senast: Sel
·
Ridning Var osäker på om tråden skulle vara här eller under Vård, men moderator kan ju flytta den om den ligger fel. Min vanligtvis relativt...
2
Svar
24
· Visningar
4 907
Senast: Linda_A
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Känner att jag behöver skriva av mig lite, Varning för långt inlägg. Igår när jag skulle ut till stallet, för att åka och träna hände en...
Svar
9
· Visningar
1 884
Senast: nejlica
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 313
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka