Häst med konstigt beteende

jemeni

Trådstartare
Börjar med att säga att veterinär är kontaktad!

Men tänkte kolla om någon har varit med om något liknande.

Valack, som de senaste 2åren (5år gammal) har haft en massa konstiga beteenden för sig.
Kastar sig i väggen, biter sig själv i bakknäna (värst inne men även ute) första vi tänkte på var rastlös. Hagtiden ut utökades (men blir det för länge står han bara vid grinden och "stökar" går med kompis, boxen är inklädd i gummimattor, allt hö serveras i slowfeeding hönät, haklapp på grimman inne, står på halm.
Alla dessa åtgärder gjorde att hösten och fram till nu har varit väldigt lugn.

Men nu är han igång igen!

Nu har han även börjat att gå och trycka (precis som om han skulle bajsa men inget kommer) vid ridning. Bajset normalt, han får loppfrö.

En ide som finns är att förra vintern hade vi ett fuktigare hösilage och fram till nu har vi gett ett ensilage som har varit super torrt men sista 2 balarna är fuktigare.

Alla idéer tips och tankar är välkomna!

Sv: Häst med konstigt beteende

Vad väger han och vad får han för foderstat i övrigt? Arbete? Vad är ts-halten på ensilaget och hur många kilon får han av det? Har ni kompenserat för att ensilaget har blivit blötare så att han får samma mängd ts som han fick när han var lugn?

Har du tagit träckprov?
Hur rör han sig vid arbete, ser allt annat normalt ut?
Har du frågat Veterinär/ET om råd?

Mat 4 gånger /dag tidigare ca 16kg, nu ca 20kg, exakt TS finns inte men vårt blöta ensilage är fortfarande ett som räknats som ett torrt ensilage.
+ halm både i boxen + i hönäten.

Ingen mask på träckprov men kommer ändå avmaska på veterinärs inrådan.

Ja veterinär är kontaktad men inte heller de har en lösning.

Rör sig i övrigt trevligt och tycker det är kul att jobba, samt busar som vanligt med hagkompisen.

Knepigt.
Hoppas du får några intressanta svar här.
Kanske bra att byta klinik om du inte gjort det? Erfarenheter bland veterinärer skiftar ju en del?

Två olika kliniker/ veterinärer har varit inblandade en förra vintern och en nu.

Dubbel dos bandmint skulle han tydligen ha.

Inte min häst utan en stallkompis häst, så har inte exakt vad veterinärerna har sagt men vi bollar idéer allt för hästens bästa.

Två olika kliniker/ veterinärer har varit inblandade en förra vintern och en nu.

Dubbel dos bandmint skulle han tydligen ha.

Inte min häst utan en stallkompis häst, så har inte exakt vad veterinärerna har sagt men vi bollar idéer allt för hästens bästa.

Då misstänker jag att det är bandmask de vill åt, då borde de föreskrivit Droncit som inte påverkar blodmasken. Att avmaska med Banminth nu, som bara tar vuxna blodmaskar vilket det inte fanns några enligt träckprovet, kan orsaka aktivering av inkapslade blodmaskar som då kan orsaka problem.

Jag håller med axel, det låter psykiskt. Jag hade absolut gjort allt för att försöka få en annorlunda miljö för hästen. Finns det möjlighet till bra lösdrift med kompisar och varierad natur?

Jag har varit i kontakt med en valack som hade liknande beteende.

Efter mycket om och med fick han stå på klinik ett tag för observation och fick tillbaka hästen med orden "ouppfostrad och vantrivs nog hemma".

Eftersom hästen ansågs farlig av många i stallet togs valet att han fick åka till en tjej som hade eget stall och som ville ge honom en chans.
Han stod där i 2 år. Beteendet gick upp och ner och tillslut togs han till annan veterinär som kom tog det mer på allvar tror jag. Hästen hade då även börjat med självskade-beteende (bet gick själv och plockade upp pinnar mm och pickade sig själv i buken och bogen som resulterade i blod och sår)
Vet ej vilka undersökningar som gjorden, men de kom fram till vattenskalle och hjärnskada av något slag:( De valde att ta bort honom

Hästen var inte min så har bara hört berättelsen återberättas av föredetta ägaren¨

edit: denna häst jag berättar om gick även på lösdrift men visade samma beteende samt att den ville gå in och gick ofta in i stallet själv på nätterna. kanske kände sig tryggare inne även fast han kastade sig i väggar och bet sig själv m.m

Senast ändrad:

När kastrerades den? Låter som hingstbeteende (dom som bör kastreras), nu börjar det närma sig våren...

Min första tanke.

Magsår?Magknip?Magont är min första tanke.
Provat att hjälpa tarmfloran med rätt bakterieflora?Särskilt som du säger att du nu har surt ensilage mot förut torrare.
Fysisk smärta ger psykisk smärta.

Hej

Tack för alla svar! Fler idéer tas tacksamt emot nu ska detta lösas, för hästens skull.

Kastrerad som som 2,5 åring, visade aldrig några hingstbeteenden däremot trillade inte ene kulan ner precis innan kastrering.

Samma beteende uppvisas på sommarbete som i box men i mycket mildare form på sommaren. Så tyvärr är lösdrift hjälper nog inte.

Vi får ta en sak i taget, hösten har ägnats åt att bryta beteendet vilket inte verkar ha hjälpt.
Nu försöker vi på teorin Magsår?Magknip?Magont.

Kulan trillade inte ner?

Hormonrubbningar som utlöser psykiska problem?

Själv tycker jag det låter som någon slags psykiskt åkomma..låter högst konstigt att en häst skulle kasta sig i väggar och biter sig själv annars. Låter också lite osannolikt i beteendet av vad som brukar visas i första hand av att de är missnöjda m sin miljö..isf ska det gå vääldigt långt och hästen är ju ännu rätt ung.
Men man kan ju testa att i första hand förändra miljön ytterligare och gärna lösdrift för att se om problemena håller i sig eller inte..men nåt är ju väldigt tokigt. Man behöver ex inte flytta hästen utan kan testa ett tag vid lämplig tidpunkt att låta den gå ute dygnet runt och kanske någon kan ställa upp m sin häst som sällskap för det, altså att man testar och ser vad som händer..
Stackars krake!

Senast ändrad:

Men om problemen är mycket mildare på sommaren, vilket jag tolkar som bete dygnet runt, är väl lösdrift ett första steg i alla fall? Den blir ju uppenbarligen bättre av det då.

Han beteende har varit ungefär det samma från i våras fram till nu. (Bra dagar och sämre dagar) Nu har det blivit värre! (bara sämre dagar)

I somras gick han på bete med kompis (ute dygnet runt) hösten gick han ute från tidig morgon till sen kväll, vintern går de ute dagtid. (samma kompis hela tiden)

Den ända förändringen vi kan komma på som har skett nu är att vi har bytt till ett fuktigare hösilage.

saltopeppar> Var TS jag menade och snodde bara en knapp.

Kastrerad som som 2,5 åring, visade aldrig några hingstbeteenden däremot trillade inte ene kulan ner precis innan kastrering.
??? Vadå tog dom bara en kula då?

Tänkte när han var lugn från hösten fram till nu (när ljuset börjar komma igång och kanske triggar igång beteendet)

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka