När det gäller hästar och tullkontroll så är det så att om man har alla papper i ordning, rätt typ av bil, kompetensbevis, registrerad färdplan o s v så har man inte anmälningsplikt. Det tullen kan göra är att då och då stoppa en hästtransport och kontrollera så att allt som ska vara med är med. Tullen kan också stoppa vilket fordon som helst för att göra en tullkontroll och då är det fler saker som kontrolleras. Men enligt gällande regler får inte Tullen stoppa allt som kommer ifrån andra EU-länder. Vi ska fri rörlighet inom EU för varor och tjänster. Hundar och katter däremot har 100% anmälningsplikt och där ska alla som har med sig dessa djur stanna och anmäla att dom tar in djuret i landet. Tyvärr är det många speciellt danskar som tror att man inte behöver ha varken hälsointyg eller annat med sig när man åker med häst till Sverige. Det är en missuppfattning om ett undantag som finns för hästar som ska åka direkt till eller ifrån en tävling. Men man ska då istället kunna bevisa att hästen ska starta på väg till och att den har startat på väg ifrån tävling. Detta görs med verifierade startlistor. Skulle hästen bli struken och inte starta krävs hälsointyg som för vilken annan häst som ska kors gränsen till ett annat land.
Djurskyddet gör då och då kontroller och då stoppas allt som har med djur att göra och kontrolleras mycket noga. Då är det saker som tillstånd, besiktning, temperatur, storlek på boxar/burar, dokumentation som kontrolleras.
De transporter som Pudlan skriver om har numera i stor upphört just p g a köpare och säljare blivit medvetna om problemen med passlösa hästar.
För ca 20 år sedan kom hästar hit på det viset helt lösa i en vanlig lastbil, utan ID. Men då fanns det inte heller de krav som finns idag på pass m m. Fram till för ca 5-10 år sedan åkte hästar ut ur landet på samma sätt. Det var då beryktade slakttransporterna inte helt sällan med hästar som man "lurat" till sig från ovetande ägare.
EU var väl medveten om problemet med dessa slakttransporter och införde hårda regler för djurtransporter som gäller i hela EU idag och där Jordbruksverket är den myndighet som har ansvaret i Sverige.
Men det som hjälpt till mest att få bort dessa är folks medvetenhet om att en häst som inte kostar under ett visst belopp inte är lönsam att transportera ner till slakt. Ja avhästningen i Rumänien och överskott på hästkött har ju också gjort sitt att gör det mindre lönsamt.
Så om ts häst, som exempel kommit hit med ett pass och ett hälsointyg med en lastbil. Så kan det ha gått helt korrekt tillväga och ändå har blivit fel. Transportören har fått två hästar med pass och hälsointyg som lastats på bilen. Sedan har de körts över till Sverige och levererats. Troligen är det felaktiga passet ändå så pass nära det riktiga att inte ens TS reagerar när hästarna kommer. Så om det inte görs en djupare kontroll av tull eller djurskydd med avläsning av chip, så kan man inte begära att det ska upptäckas där heller.
Det har ju hänt betydligt mer kända hästar att det har förväxlats papper eller till och med hästar under transporter. Där till och med personer som känner hästarna inte upptäckt felet direkt.