häst med diagnos

Zoo

Trådstartare
Jag hörde från min häst uppfödare att min häst har en diagnos eller form av cpskada som hon fick vid födseln. Har någon erfarenhetav detta eller vet om en häst kan ha en diagnos eller en cpskada. Behöver hjälp om jag ska ge upp hoppet om mitt vackra hjärta!

Sv: häst med diagnos

Vad är problemet då? Eller är hästen nyfödd nu? Isåfall borde ju vet. kunna säga något om hästens förutsättningar för ett bra liv som häst?

Problemet är det att hon kan inte stå uppstallad eller åka transport. Hon har problem med galloppen i ena varvet och det ska enligt uppfödaren aldrig kunna bli bättre. Hon är född 00 och dom ska ha kollat upp henne, men jag har dock inte sätt något papper eller liknande där det står att hon har en diagnos osv.

Vad händer om hästen är uppstallad eller åker transport? Jag antar att det är din egen häst? Blev du informerad om detta när du köpte den?
Har uppfödaren papper på diagnosen? Om inte så fråga vilken veterinär det var och försök få tag på denna. Uppgifterna på hästen kanske finns kvar hos veterinären.
Om inte så bör du uppsöka veterinär igen och låta den undersöka din häst.

För om du inte vet vad det är hästen har, så är det omöjligt att veta vad du ska göra åt det.

Hon får som panik, hon krafsar med hovarna, går runt och står och svettas. Det är som aldra värst när hon ska åka transport. Bara hon hör att luckan fälls ner så rinner det svett om henne så det blir som en svettpöl under henne. Jag blev inte informerad om något alls när jag tog henne, det enda hon sa till mig var att hon kan vara lite jobbig när man håller på med henne. Och efter att jag hade hört från ägaren att hon hade en diagnos så pratade jag med den andra ägaren om detta men det hon sa till mig var att hon inte hade sett något papper på en diagnos eller hade hört något med det när hon fick hästen av uppfödaren. Och enligt uppfödaren ska hon vara väl medveten om detta. Vi ska prata med uppfödaren och höra vad det är för diagnos hon har.

Jag vet inte ens om det finns några "diagnoser" för hästar typ ADHD, låter konstigt...

Av din beskrivning låter det väl snarast som panik/cellskräck. Behöver ju inte alls vara ngt hon är född med, kan ju vara ngt som hände henne när hon var liten och blev rädd. Borde väl inte vara några bekymmer att fixa med rätt träning.

Med tanke på hur Cerebral Pares yttrar sig hos drabbade människor, har jag svårt att tro att en häst kan ha CP och användas. Det är ju en sjukdom i kopplingen mellan hjärna och muskulatur. Har inget med beteende att göra, eller med kognitiva funktioner.
Vad gäller psykiska diagnoser - jag hoppas ärligt talat att du skämtar.

Vad gäller psykiska diagnoser - jag hoppas ärligt talat att du skämtar.

Nej jag skämtar inte, det är det jag har hört från uppfödaren och efter som att jag inte har hört att en häst ska kunna ha det så postade jag denna tråd. Jag förstår inte riktigt vad skämtet med det är.

Jag träffade upp födaren idag och hästen ska fått syrebrist vid födseln och då skulle det blivit något med hjärnan. Det var en vetrinär som var med vid hennes födsel.

Om människor kan ha det är det rätt rimligt att hästar och andra djur också kan ha det, speciellt tamdjur som inte alltid avlas för temperamentet, t.ex man avlar för exteriör, rörelser, hoppförmåga, kroppsbyggnad osv osv, sen att hästen är lite seg i huvudet spelar ingen roll. Dessutom har hästar så låg IQ från början att man sällan märker om de inte har alla hönsen hemma.

Nej jag skämtar inte, det är det jag har hört från uppfödaren och efter som att jag inte har hört att en häst ska kunna ha det så postade jag denna tråd. Jag förstår inte riktigt vad skämtet med det är.

Jag träffade upp födaren idag och hästen ska fått syrebrist vid födseln och då skulle det blivit något med hjärnan. Det var en vetrinär som var med vid hennes födsel.

Det går att läsa i boken "Sto och föl" utgiven av Tidningen Ridsport: "...liksom människobarn kan föl få både förlossnings- och hjärnskador". Syrebrist vid utdragen fölning är väl inget ovanligt, det svåra måste vara att ställa en diagnos på en häst?

Vi har ett sto hemma som vi misstänker har råkat ut för det (ej född hos oss) - inget att göra åt såklart mer än att ta hänsyn till att hon fungerar annorlunda och ge henne mycket mer tid till inlärning och tillvänjning av saker än våra andra "normala" hästar.

/Lena

Liknande trådar

Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 285
Senast: Grazing
·
Kropp & Själ Jag har en fundering angående diagnos och feldiagnosticering. När jag var runt 12 blev fick jag diagnosen autism samt en ovanlig och...
Svar
15
· Visningar
1 814
Senast: kolblakkur
·
R
Ridning Min ponny vill inte gå från stallet. Han skrittar i snigelfart och stannar var 5e meter. Jag behöver "banka" mjukt med skänklarna länge...
Svar
16
· Visningar
1 456
Senast: nullo-modo
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
31 991
Senast: Eloise
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar