häst med andra djur

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare misen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 1 989

misen

Trådstartare
jag har en liten fråga. har hört att man ej ska ha åsna och häst i samma hage får åsnan kan ha parasiter som inte hästar får om dom ej gått med åsna e det sannt? ändå så ser man så många som har åsnor ibland sina hästar.

samma med får har hört att de ej e bra å har växel bete mellan får och häst.. fattar ej varför. snälla hjälp mig.

Sv: häst med andra djur

jag har hört tvärtom, bäst är det om det finns får kor och hästar på betet, enligt den källan.

de flesta parasiter är ju anpassade till en art och kan inte leva i nån annan, dock kan jag tänka mig att åsna och häst som är väldigt nära släkt skulle kunna få varandras parasiter

men jag har hört att åsnor har någon mask som ej hästar har förrens dom gått med åsnor.

Att ha hästar o får tillsammans funkar jättebra då de äter på olika nivåer, får äter inte högt gräs men det gör ju hästar.

ja jag vet min häst har alltid gått med får men sen flyttade vi från de stallet till ett annat utan får. å nu fck jag höra de att de ej e bra att ha få å hästar på samma varför vet jag ej. men jag har alltid uppfattat de som en bra grej men nej hon sa att de ej va bra men växelbete mellan ko och häst var bra men hon sa ingen anledning.

Åsnor företädesvis importerade kan ha lungmask utan att visa symptom på det. Det är den parasiten som hästarna kan få. Men det är väldigt ovaligt med den hos svensk födda åsnor. Därför kan de gå ihop utan problem. Parasiten skulle kunna förkomma även hos importerade hästar men är då lättare att upptäcka efter som den "syns" på häst.

Växelbete eller sambete mellan olika gräsätande djur är väldigt bra för betet. De parister som normalt finns i Sverige är artspesifika d v s de angriper bara en art. Detta gör att om man växlar mellan olika djurtyper kan de äta upp varandras rator och parasiter. På det viset minska risken för angrepp av dem på värddjuret.
Den enda nackdelen mellan växelbete mellan ko och häst är att om det är mjölkkor vill man helst att korna ska få gå först och få det bästa betet. Vilket också många hästägare vill att deras hästar ska göra. Inget annat.

Den enda nackdelen mellan växelbete mellan ko och häst är att om det är mjölkkor vill man helst att korna ska få gå först och få det bästa betet. Vilket också många hästägare vill att deras hästar ska göra. Inget annat.

fast det är väl inte riktigt så att korna tar det bästa betet? de betar ju på olika "nivåer" av gräset så det ska inte ha ngn större betydelse? dvs korna betar en nivå "högre" på gräset än hästar.
efter hästarnas nivå kommer får.
och efter fåret - getter

Dom betar olika det gör dom. Hästarna biter av gräset och kan äta mycket kortare gräs än kor. Korna sliter av gräset med tungan så de vill gärna ha lite längre gräs när de ska beta.

När man har högproducerande mjölkkor vill man ha ett bra bete till dem. Då släpper man helst korna på ett bete som är någon decimeter och om det ska betas av hästar så de komma efter korna. Men idag sinns det många hästägare som prioriterar sin häst mer än korna och vill att hästen ska få beta först och det det som är gott. Så att korna kan komma efter och ta ratorna.

Får är mycket känsliga och äter inte vad som helst. Blir gräset för hög eller för grov äter de inte alls av det. Det ska vara fint sprött saftigt gräs för att passa får.

Dom betar olika det gör dom. Hästarna biter av gräset och kan äta mycket kortare gräs än kor. Korna sliter av gräset med tungan så de vill gärna ha lite längre gräs när de ska beta.

När man har högproducerande mjölkkor vill man ha ett bra bete till dem. Då släpper man helst korna på ett bete som är någon decimeter och om det ska betas av hästar så de komma efter korna. Men idag sinns det många hästägare som prioriterar sin häst mer än korna och vill att hästen ska få beta först och det det som är gott. Så att korna kan komma efter och ta ratorna.

Får är mycket känsliga och äter inte vad som helst. Blir gräset för hög eller för grov äter de inte alls av det. Det ska vara fint sprött saftigt gräs för att passa får.

alltid haft växelbete med häst och ko, och då har korna gått först, och sen har man väntat ett par veckor eller så innan hästarna fått gå. då har korna betat av det som är långt, och bidragit till en perfekt lagom återväxt som hästarna sen kan gå på. misstaget hästägare ofta gör är att tro att det är jättebra bete om det är långt och kraftigt. ofta är det näringsrikare om det är trimmat och lite kortare.

Jag har hört och lärt precis som Masse,
fast vi fick lite mer betonat att lungmasken är väldigt farlig och att man aldrig bör låta åsnor o hästar gå på samma bete.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 447
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 062
Senast: 13579vas
·
Hundhälsa Häromdagen kom en annons från en hunduppfödare i min närhet om nyfödda valpar som skulle vara leveransklara i mitten av december. Det...
Svar
13
· Visningar
1 498
Senast: Puffindog
·
Hästmänniskan Min situation: Jag börjar tänka mer och mer på att skaffa en till häst, det började som ett "skämt" att jag kanske ska köpa en kompis... 2 3
Svar
48
· Visningar
3 616

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Barfotaboots!
  • Dressyrsnack nummer 18
  • Ridskoleryttare
Tillbaka