häst massör

I

Isidor

antar att det finns många här som masserar sina hästar både själv och anlitar utbildade massörer. Men tänkte kolla lite med er. Första gången ni hade en massör till eran häst, gick massören igenom hela hästen tex ben rygg ja allt ??? så den fick reda på vart felet satt

Jag hade massör ute förra veckan. Hon kom fram till det vi anat, att hästen har problem med bakpartiet + ryggen. Mer än så kunde hon inte säga. Jag fick ett protokoll som jag ska visa veterinären på torsdag. (Ska till Strömsholm och göra en riktig utredning)

Ja, hon gick igenom hela min häst. Kände över alla musklerna och berättade var hästen hade problem. Hon antecknade allt och visade mig hur jag skulle följa upp det själv. Sen kom hon tillbax och gjorde likadant ett par gånger, berättade om hästen hade blivit bättre/sämre.

Jepp.
Första besöket var en total genomkoll följt av "lätt" massage.
Andra besöket blev en ordentlig massage.

Nu är min bästa kompis hästmassör, så min pålle har varit hennes utbildningsobjekt och specialprojekt, men första gången fick han en genomgång och lätt massage. Hästen är spänd inför nya människor och det tog tid innan han lät sig bli masserad. Däremot tog jag inte ut henne för att det var något speciellt fel på honom utan bara för att få honom kollad!

/Malin

Jag kan "underhållsmassera" själv, dock är jag mkt tveksam om jag skulle kunna hitta ngn begynnande skada så bra som en utbildad massör kan.

När jag anlitat utbildad massör så har hon masserat igenom hela hästen. Och "letat fel".

När jag masserar en häst går jag igenom hela hästen ordentligt. Jag masserar alltid hela hästen men kan gå in djupare där det finns problem. Är det bara en "underhålls" massage blir det en jämn massage över hela kroppen.
Hittar jag någon spänninge eller något som verkar vara fel, vill jag gärna se hur hästen rör sig. Om "felen" inte rättar till sig efter ett par gånger ber jag ägaren kontakta veterinär / kiropraktor / osv beroende på vad det är.
Ibland kan man inte lossa spänningar endast med massage utan det kanske krävs laser / akupunktur (oj, hur stavas det??)

Hej - jag känner snabbt igenom och utvärderar hela hästen för att hitta om det finns speciella problemområden. Masserar sedan hela hästen men mest på de områden där det finns problem. Om spänningarna sitter djupt kan man behöva behandla igen efter 3-7 dagar. Om vi inte kommer tillrätta med bekymren på ett par tre behandlingar måste man leta vidare, då tycker jag hästen ska utredas av veterinär innan jag behandlar igen.

"Felet" sitter inte alltid där muskelspänningen finns. Spända muskler kan bero på en massa olika saker och om en häst t ex har problem i ena baklåret kan den vara jättespänd i de andra benen som får bära mer vikt.

mvh
Lejonelle
snart färdig hästmassör

Liknande trådar

Hästvård God kväll! Sitter just nu och vakar över sjuk häst och tänkte höra om någon varit med om något liknande. Ena hästen sväljer inte sin...
2
Svar
27
· Visningar
2 429
Senast: Zetly
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 230
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag och min syster är fodervärd till en häst. Vi har haft henne i ca 3 veckor ”själva”. Min syster har ridit henne hos ägaren i...
Svar
7
· Visningar
1 944
Senast: Hoarfrost
·
Hästvård Jag behöver er hjälp buke-vänner! Jag står inför ett etiskt dilemma med min häst som skadar sig gång på gång. Han är 5 år och jag har...
Svar
17
· Visningar
1 824
Senast: Willys
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Rintränings- och utställningstråd
  • Akvarietråden V