Häst livrädd vid sprayning

maoulina

Trådstartare
min medryttarhäst (bara jag som rider henne och hon är som min egen) är livrädd för att bli sprayad på. jag vill kunna spraya henne med flugmedel och ibland glansspray utan att hon nästan galopperar i stallgången och spänner sig som en fjäder och vill fly.
det går bra att spraya svansen men då varken hör eller känner hon att det sprayar men när man ska spraya manen så får man spraya på borsten och sedan borsta.
kan man träna bort denna rädsla som hon har för sprayningar? hon är hur snäll som helst att bada (dock hatar hon att få vatten i huvudet). hon är 17 år gammal och tycker det är jättekonstigt att man inte tränat bort detta tidigare.
fördelen med att spraya på flugmedel är ju att det går snabbt och inte går åt lika mycket än som att hälla det på henne.

tacksam för svar!

Sv: Häst livrädd vid sprayning

Spraya medlet på en svamp och svampa hästen.

Det brukar vara ljudet som gör dem hysteriska (inte alltid). Så försök hitta något ljudlöst sätt. Men smyg inte!

våra föl har varit rädad för samam i början .. det har varit ljudet
Jag sjunger en sång lite högt för dem när jag sprayar så tänker de inte på ljudet de har funkat sen efter ett tag behöver man inte sjunga mer de vänjer sig..
1 åringen vi har nu vande sig efter 5-6 gånger ..
Kanske låter löjligt men de funkar

Använd dig av advance and retreat.
Gå direkt in till hästen (i en box/hage storlek som en box) och klappa den med flaskan. Låt inte den kolla vad det är för något för om den inte varit rädd innan lär den bli det när den blir osäker på det nya föremålet. Låt den hellre kolla in flaskan noggrant så länge den vill efteråt.
Klappa den överallt så att den känner att flaskan inte är farlig. När du kan klappa den överallt är det dags att börja spruta. Börja då i de zoner hästen ser. Vill hästen fly, låt den fly tills den flytt klart. Det är inte konstigt om detta tar tid då hästens flyktsträcka ligger på 400-600 meter.
När hästen flytt klart kommer den att "vända sig om för att egentligen kolla vad den blev rädd för", dvs visa nyfikenhet på flaskan igen. Gå då emot hästen försiktigt (ej osäkert) och spraya igen. Upprepa tills hästen accepterar och förstår att det inte är farligt (står still) så fort den står still avslutar du. Gå sen iväg och ge hästen beröm i form av eftergift, vilket är det största beröm en häst kan få! Upprepa sen samma procedur varje dag och avsluta när hästen står still. Till sist kommer hästen förstå att det inte är så farligt att bli sprayad.
Att den blir vaksam och skyggar/flyr är hästens normala beteende och alltså inget konstigt. Troligtvis har de istället tvingat henne att bli sprayad genom att sätta fast henne eller liknande. Genom tvång försvinner inga problem.

/.../ kan man träna bort denna rädsla som hon har för sprayningar? hon är hur snäll som helst att bada (dock hatar hon att få vatten i huvudet). hon är 17 år gammal och tycker det är jättekonstigt att man inte tränat bort detta tidigare.
fördelen med att spraya på flugmedel är ju att det går snabbt och inte går åt lika mycket än som att hälla det på henne.

Jag tycker det går åt skitmycket spray - vanligen blir det en massa som flyger runt i luften och andas i. Har ingen sprayrädd häst men jag har helt gått över till att hälla på svamp alt handuk och gnida in det. Blir billigare i längden.

Vill du träna sprayljud så använd en vattenflaska och spraya henne varje dag. De vänjer sig fort om man inte gör något drama av det.

Min unghäst var också livrädd för sprayande, jag gjorde så att jag stod en bit ifrån - så långt att han accepterade det - och sprayade på svamp, gick fram och strök på, gick en bit ifrån och sprayade o.s.v. Sen har jag helt enkelt gått närmare och närmare och sprayat på svampen, anefter som han har accepterat det. Efter som han lugnade sig har jag lagt in ett kort spray direkt på kroppen emellanåt. I nuläget håller jag svampen mellan hästen och sprayflaskan när jag spreyar hals och bog men bakdelen kan jag spreya direkt nu.

Jag tror det viktiga är att hitta ett avstånd som hästen accepterar och börja där och sedan avancera. Backa om hästen blir rädd, det är ingen vits att tvinga sig på.

. hon är 17 år gammal och tycker det är jättekonstigt att man inte tränat bort detta tidigare.

Jaså, sa hon det? Ja hon har ju iallafall självinsikt :rofl:

Förlåt, kunde inte låta bli ;)

Apropå sprayandet; kan du inte bara skruva loss pumpen och fukta en trasa med flug - /glansmedel istället?

När jag sprayar hästar, rädda eller ej så gör jag det aldrig till någon "grej". ock är jag noga med att inte rikta flaskan mitt framför hästen om det är första gången. Jag ställer mig på sidan som om jag skulle borsta och sen sprutar jag bara.
Vissa hästar blir rädda när man sprayar, men gör man det aldrig till någon "grej" så försvinner rädslan utav sig själv.
Har själv en känslig häst som varit livrädd för allt! men jag har bara sprayat på och nu bryr hon sig inte alls länge.

varför tror ni att jag gör en ''grej'' av det? jag ställer mig också på sidan om hästen och bara sprayar (börjar alltid med benen). men det är inte ''bara till att spraya'' om hon står och trampar och spänner varända muskel i kroppen och försöker fly, det är bara elakt att fortsätta. och därför ville jag veta hur man så fall kan träna bort rädslan. men det är inte bara ljudet hon är rädd för, för när sprayen landar på henne så rycker hon till, så det är ju både ljudet och sprayen som hon är rädd för. har provat att bara spraya rakt ut i luften bredvid henne och då är hon inte rädd, mer nyfiken vad som händer men direkt när jag sprutar det på henne som hon får panik!
att träna så att hon kan fly som någon sa på 400-600 m lär inte gå, när jag närmar henne i hagen går hon (om man inte har hink med sig), och då är det svårt att få henne att komma till mig om och om igen om hon vet vad som väntar? kanske ska prova i alla fall!
jag brukar börja spraya på benen, långt ner precis som jag gör när jag börjar bada henne för annars blir hon också rädd av vattnet om jag börjar spruta direkt på henne men det verkar inte funka med spray. som sagt är det inte bara ljudet som gör henne rädd. kanske bara ska badda det på henne som vissa säger!

Det går inte att helt sonika spruta på en svamp och sen gnida på då som någon annan föreslog? Det kör jag med på min grabb som heller inte är så förtjust i sprejflaskor, iaf inte om det är flugmedel i.

att träna så att hon kan fly som någon sa på 400-600 m lär inte gå, när jag närmar henne i hagen går hon (om man inte har hink med sig), och då är det svårt att få henne att komma till mig om och om igen om hon vet vad som väntar? kanske ska prova i alla fall!

Hehe, tror det är enklast om du låter henne fly, mentalt, sina 400-600 m i en stor box eller mindre hage då jag tror att det är omöjligt för dig att springa efter henne 400-600 m tills hon vänder sig om :p

varför tror ni att jag gör en ''grej'' av det?

För att det brukar vara så att en häst blir lite stressad och kanske trampar lite = ryttaren/skötaren blir lite stressad, vilket hästen reagerar på... och det blir en ond cirkel. Men såklart måste det inte vara så i det här fallet. :D

jag ställer mig också på sidan om hästen och bara sprayar (börjar alltid med benen). men det är inte ''bara till att spraya'' om hon står och trampar och spänner varända muskel i kroppen och försöker fly, det är bara elakt att fortsätta. och därför ville jag veta hur man så fall kan träna bort rädslan. men det är inte bara ljudet hon är rädd för, för när sprayen landar på henne så rycker hon till, så det är ju både ljudet och sprayen som hon är rädd för. har provat att bara spraya rakt ut i luften bredvid henne och då är hon inte rädd, mer nyfiken vad som händer men direkt när jag sprutar det på henne som hon får panik!

Fast du har inte beskrivit panik = hon kastar sig och försöker fly. Du har beskrivit obehag och stress = hon trampar, spänner sig, etc.

Att du slutar spraya när hon är uppe i varv lär henne en metod att få stopp på sprayen - genom att hetsa upp sig tillräckligt mycket. Hon gick att spraya i svansen skrev du tidigare? Hur långt bak kommer du innan hon blir skärrad?

Jag tror inte att en 17:årig häst är livrädd för spray, jag gissar istället att hon gjort en grej av det och drar igång sig själv. Som sagt tidigare, ville jag nödvändigtvis spraya mycket hade jag haft en vattenspruta och sprayat varje dag som en del av rykten. Beröm. Låt det aldrig blir hysteri av det hela. Spraya fyra sprut - beröm. Slut för dagen. Nästan dag fem sprut - beröm. Lite beroende på hur mycket hon flippar.

/.../

jag brukar börja spraya på benen, långt ner precis som jag gör när jag börjar bada henne för annars blir hon också rädd av vattnet om jag börjar spruta direkt på henne men det verkar inte funka med spray. som sagt är det inte bara ljudet som gör henne rädd. kanske bara ska badda det på henne som vissa säger!

Jag baddar för att det är mer kostnadseffektivt (tycker jag). Dessutom färre partiklar som flyger omkring och hamnar i lungorna.

det verkar som att det är själva sprayen hon reagerar på, eftersom hon inte reagerar på ljudet.

accepterar hon hårdare borstar, tex piggborsten? i så fall skulle jag i ditt fall borsta henne och lägga på enn spray omedelbart. alltså borst-spray-borst-spray. har nåmligen fått för mig att det skulle kittla lite mindre på henne då.

vattenspray är åxå ett jättebra knep, kanske kan börja med det och sen allteftersom hon accepterar borsta mindre och mindre.
med vatten funkar det säkert lika bra med en trasa och dra över direkt efter spary, eller varför inte handen?
bara nått som bryter obehaget av kittliga små droppar på huden.

ingen big deal av del, borsta henne och spraya bort, för att vänja vid ljudet (som jag iofs fattade som det inte var nått problem) och lägg på spray på kroppen allteftersom hon accepterar.

*kl*

Låt någon annan göra som inte vet att hästen är rädd (förutsatt att hästen inte beter sig farligt)...
Ibland reagerar de ju bara på när matte gör hemska saker...

Min kompis häst var rädd.. jag; men kom igeeeen.... Så lät jag lite som en sprayflaska och bara spraya och "mobbade" hästen lite "hallååå hur farligt ääär det"... hästen är ifs en klok sak och blev lite förnärmad :rofl: efter det går det iaf att spraya :p

Precis. Klipper alltid klorna på väninnans hund. Den gnäller och fjantar emot henne - men aldrig mot mig. Hon kan däremot klippa mina hundar, och andras. Men just hennes egen hund går inte - antar att den lärt sig utpressningsknepen som funkar emot matte. ;)

varför tror ni att jag gör en ''grej'' av det? jag ställer mig också på sidan om hästen och bara sprayar (börjar alltid med benen). men det är inte ''bara till att spraya'' om hon står och trampar och spänner varända muskel i kroppen och försöker fly, det är bara elakt att fortsätta. och därför ville jag veta hur man så fall kan träna bort rädslan. men det är inte bara ljudet hon är rädd för, för när sprayen landar på henne så rycker hon till, så det är ju både ljudet och sprayen som hon är rädd för. har provat att bara spraya rakt ut i luften bredvid henne och då är hon inte rädd, mer nyfiken vad som händer men direkt när jag sprutar det på henne som hon får panik!

Jag trodde att du gör en "grej" utav det eftersom hästen är 17år och stressar vid sprayning och det verkar som om du/ni gjort det till ett problem?

Om du slutar spraya när hästen börjar "steppa" så fungerar det som beröm. Hästen vill att du ska sluta spraya och börjar den "trippa" så får den helt enkelt som den vill. "börjar jag trippa så får jag vara ifred"

Jag hade fortsatt spraya (ev. ta vatten i en tom flaska och spraya för plånbokens skull till att börja med) ända tills hästen står stilla. När hästen står stilla så slutar jag -och det är det hästen ville. Då tänker den istället "står jag stilla så får jag vara ifred"

tack för alla som svarat och gett tips. ni är guld värda! men jag har hittat mitt knep :D jag provade att sjunga för henne som någon tipsat om när jag sprayade för att dölja ljudet och det hjälpte en aning men hon började ändå ''steppa'' och kasta sig. så jag provade att klappa henne på samma ställe som jag spraya henne på (eller omkring där jag spraya) och då stod hon helt still! det hon reagerar på är ju när medlet landar på henne, så som jag sa så klappade jag henne och då märker hon inte att medlet landar på henne! kunde spraya hela hästen utan några problem :D
problemet löst!

Fick faktiskt ett liknande tips av en assistent på en klinik för flera år sen. Mitt gamla sto gillar inte heller ljudet så han hostade samtidigt som han sprayade på henne, och då gick det utmärkt!

Liknande trådar

Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 082
Senast: Nahar
·
Hästhantering Nu börjar det ju (äntligen!) närma sig sommar så smått och då även flugspraysäsongen... Nu råkar det bara vara så att min ena häst råkar...
2
Svar
26
· Visningar
4 602
Senast: Geysir
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 669
Senast: Karminnie
·
K
Hästhantering Hejsan! Skulle vilja ha hjälp med min medryttarhäst! Han är brötig i boxen och går runt och vill inte gärna stå stilla! försökte idag...
2
Svar
25
· Visningar
4 880
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar