häst + kor?

U

ullis25

Hej! Jag kan få tag på ett stort sommarbete till min häst, väldigt nära där jag bor.. han skulle då få gå i samma hage som en massa kor...! finns det någon här med erfarenhet från häst och kor i samma hage?
 
Sv: häst + kor?

Jag har haft mina hästar tilllsammans med kor på sommarbete. Det funkar jättebra! De umgicks/lekte väl inte så mycket men kunde gärna beta i flock tillsammans och jag tror nog att de har någon sorts sällskap av varandra. De rörde sig gärna tillsammans över dygnet. Kommer det att vara andra hästar där än din? När mina hästar ( sto och föl) släpptes ihop med korna första gången var stoet livrädd, hon hade enorm koskräck. Men det tog bara några dagar så var det lugnt. De gick lite för sig själva i början men ganska snart lärde hon sig att de inte gjorde henne något.

Hästarna kan bossa lite över korna ibland, det lär finnas en del hästar som gillar att jaga korna men jag märkte inte av något sådant på mina hästar i alla fall. Men nåde den kossa som kom i närheten när hon fick sitt kraftfoder...


En stor fördel med sambete är också att parasittrycket blir mycket lägre, eftersom de inte har samma parasiter. Dessutom är det väldigt bra ur naturvårdssynpunkt, det blir en härlig varierad flora eftersom olika växter gynnas av hästarnas och kornas olika sätt att beta.
 
Sv: häst + kor?

när jag hade min häst själv så hade hon kalvar i hagen brevid som sällskap på somrarna.. Dock så tyckte kalvarna att det var jätte roligt att spränga staketet och hoppa in till henne... :devil:
de fick de allt sota för. hon jagade dem och hade race. sedan så gick de och betade lite på olika håll. sedan var det motionsdags igen :rofl: :rofl:
jag försökte sära på dem flera gånger men de envisades med att hoppa in igen så då fick de ha sällskap. funkade faktiskt bra. sen så fick ju pappas kossor motion oxå *skrattar*
 
Sv: häst + kor?

Jag tror det skulle vara bra med fler blandade hagar häst/nöt. Främst pga. att parasittrycket minskar då djuren inte har samma sorts parasiter. Vet ett stall där de har stora biffdjur och unghingstar tillsammans, funkar toppen, de bryr sig inte om varann men står ändå tillsammans.
 
Sv: häst + kor?

Jag har haft min häst på bete med nötkreatur. (Två hästar, en tjur och ett gäng kor med kalvar.) Det har gått hur bra som helst, dock är väl inte tjur att rekommendera ur mänsklig säkerhetssynpunkt.
 
Sv: häst + kor?

_Runaway_ skrev:
Jag tror det skulle vara bra med fler blandade hagar häst/nöt. Främst pga. att parasittrycket minskar då djuren inte har samma sorts parasiter. Vet ett stall där de har stora biffdjur och unghingstar tillsammans, funkar toppen, de bryr sig inte om varann men står ändå tillsammans.

Varför minskar parasittrycket då djuren inte har samma parasiter?
Käkar de upp varann eller? :rofl: (parasiterna alltså)
 
Sv: häst + kor?

Min häst har inte gårr i samma hage, men grannar med kor. Han älskar korna och dom honom... :angel: :D Dom stod "tillsammans" fast på var sida om staketet och pussade på varanda. Speciellt en koflicka var han extra kär i. De andra hästarna brydde sig inte så mycket. ;)
 
Sv: häst + kor?

mina hästar gick med kossor en sommar och det gick jättbra. dom tyckte det var roligt och kossorna oxå... lekte och busade... min ponny älskade kossor.. när man red förbi en hage så skulle han alltid stanna och prata med dom :) saknar min bästa kompis :cry:
 
Sv: häst + kor?

Det finns en lite risk för korna! Vissa hästar kan få för sig att jaga korna väldigt mycket. Så pass att t ex små kalvar kan dö eller att vuxna djur spränger staketet. Det är inte vanligt men det händer.
Själv har jag både kor, hästar och får som delar hagar utan problem. Men det gäller att hagarna inte är för små utan att djuren har möjlighet att kunna dela upp sig i sina naturliga flockar.
 
Sv: häst + kor?

Vi har både kossor och hästar som går ihop. inte hela året men ofta på sommarbetet (som är stort). Min erfarenhet av detta är att det fungerar alldeles utmärkt! Hästarna är de som "bestämmer" och kossorna håller sig borta. Sambon har som krav att hästarna inte har skor bak (men det brukar ju vara krav på vissa beten iallafall...) just eftersom de kan sparka efter kossorna.

Med tanke på parasittryck är det alldeles utmärkt att sambeta en mark med nöt och häst - det håller nere parasitnivån och dessutom äter inte kossor och hästar gräset på samma sätt.

Ett plus är att man får hästar som abolsut inte är rädda för kossor (och själv är man inte heller så rädd efter ha vandrat runt bland kossorna hela sommaren och letat hästar ;))
 
Sv: häst + kor?

Kan gissa att det är så att häst+kor=snabbare avbetat, och då blir det mindre parasiter än om ett djurslag skulle gå där ensamt. Dessutom blir det ju hälften kosseparasiter och hälften hästparasiter, så då blir det mindre tryck av den enskilda sorten.
 
Sv: häst + kor?

det är så kul och läsa om alla era erfarenheter med kossorna!! jag har bara en häst, men funderar på och skaffa en på foder om det är så att jag flyttar honom, för även om han har x-antal ko kompisar så är det ju ingen häst.Tror inte ni att han ändå vill ha en häst kompis även om han har massor kor omkring sig? Annars så tror jag att han inte får några problem med och umgås med kor, han verkligen älskar andra djur och är väldigt lugn i deras närhet och vill hälsa och nosa på dom, så enda problemet med sambete är MIN stora koskräck.... men den lär jag antagligen bli av med rätt så snabbt!!!
 
Sv: häst + kor?

Hos oss brukar det bli en period varje år då hästarna och korna går tillsammans och än har de inte varit några som helst problem.
 
Sv: häst + kor?

Jag vet inte exakt HUR det funkar, men man kan hitta flera källor som säger samma som detta:

"Genom att hästar inte har samma parasiter som får och nötkreatur bekämpas parasiterna effektivt genom att man växlar de olika djurslagen."

Källa: Land lantbruk
 
Sv: häst + kor?

Vi har haft hästar och kor tillsammans med jämna mellanrum i flera år, det har alltid gått bra, en och annan häst har jagat kalvar, men det har ändå gått bra.
Hästarna brukar bestämma över korna, vissa av våra hästar blev jättebra kompisar med en ko, de stod och myste tillsammans och nästan kliade varandra.
Men sen i höstas hände den första, och förhoppningsvis enda olyckan, mellan kor/hästar på vår gård, då en ko/tjur hade stångat en häst i baklåret, hästen fick ett väldigt djupt stick-sår och blev riktigt dålig. Hästen fick boxvila och mediciner och blev tillslut helt bra igen!
Men efter det har vi inte korna och hästarna tillsammans mer.

Men som sagt, innan det har det fungerat bra i alla år!
 
Sv: häst + kor?

Tråkigt med olyckan! Men det kan ju alltid hända oavsett vilka djur som går ihop, hoppas ni inte har blivit alldeles avskräckta. Man kan ju också såga av hornen på korna, det gör de på korna som går med mina hästar förutom på några som är jättesnälla, men det är inte för hästarnas skull utan jag tror det är för dem som jobbar med dem.
 
Sv: häst + kor?

Lilla damen på min avatar har egen box i stallet och går ut med hästarna varje dag.
Dom är jättekompisar fast hon tror nog att hon är en häst:angel: .:love:
 
Sv: häst + kor?

_Runaway_ skrev:
Jag vet inte exakt HUR det funkar, men man kan hitta flera källor som säger samma som detta:

"Genom att hästar inte har samma parasiter som får och nötkreatur bekämpas parasiterna effektivt genom att man växlar de olika djurslagen."

Källa: Land lantbruk

Jo men då menar dom väl ändå varannat år? Dvs ett år häst nästa ko. Så att marken får 2 år på sig att "bli av med" hästparasiterna.

/Maria
 
Sv: häst + kor?

Jo det stämmer, men det är också så att du får mindre parasittryck även när hästar och kor betar tillsammans. Parasiterna är artspecifika dvs. kornas parasiter smittar inte häst och tvärtom. Och eftersom du har färre antal hästar än du skulle ha haft än om du bara hade hästar där för att få marken ordentligt avbetad, så blir det mindre mängd hästparasiter på betet. Dessutom får man jämnare och bättre avbetning eftersom de betar nära varandras gödselhögar. Annars undviker ju t.ex. hästar att beta nära "toaletterna" vilket gör att det blir allt större områden som inte betas i hagen. Dessutom borde gödslet torka ur bättre när det inte växer högt gräs runtomkring det, så det borde också minska risken för parasiter.

Vi har både hästar, kor och får gående tillsammans på sommarbetet, och då får man ännu bättre och jämnare avbetning!
 
Sv: häst + kor?

ullis25 skrev:
det är så kul och läsa om alla era erfarenheter med kossorna!! jag har bara en häst, men funderar på och skaffa en på foder om det är så att jag flyttar honom, för även om han har x-antal ko kompisar så är det ju ingen häst.Tror inte ni att han ändå vill ha en häst kompis även om han har massor kor omkring sig? QUOTE]


Det är säkert roligare för honom att ha en hästkompis, så har du möjlighet tycker jag du ska försöka hitta en foderhäst eller beteskompis åt honom. Men om det absolut inte skulle gå har han nog sällskap av kossorna också.
 

Liknande trådar

Hästvård Då har vi dessvärre åkt på den stora blodmasken i stallet.. Jag har tidigare delat stallet med en annan inackorderad. Förra året gjorde...
Svar
19
· Visningar
772
Senast: Lucifer
·
Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
555
Senast: tara
·
Hästmänniskan Hej nu när det börjar bli höst och mörkt senare. Hur gör ni som hämtar era hästar för att sköta/rida på kvällen när det inte finns...
Svar
13
· Visningar
563
Senast: Tassa
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
808
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Föräldrar till barn som rider
  • Födda 2022
  • Födda -21

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp