Häst +knäppningar i rygg o höftfästen

F

Frida 78

Hej1

Har en gammal dam på 27 år, väldigt pigg o frisk för sin ålder. Däremot har det på senare tid börjat knäppa i ryggen eller höfterna när hon rör sig. Svårt att avgöra exakt vart knäppningarna kommer/hörs ifrån, men det knäpper i alla fall till i nästan varje steg hon tar. Detta oavsett om hon går själv i hagen eller rids. Låter
även om hon är rejält uppvärmd.

Hon verkar dock inte störas av det eller ha ont. Ligger gärna ner i boxen ibland o tar en galopprunda både själv i hagen o när hon rids. Snarare är det svårt att få stopp på henne! Har provat med glucosamin, gurkmeja och örter, men inget har hjälpt.

Grejen är ju att det känns inte så himla bra att rida henne när det låter så..känns som om man förstör henne liksom..

Någon som har ngn erfarenhet kring detta ämne??

Sv: Häst +knäppningar i rygg o höftfästen

Hej,

Är hästen kollad hos veterinär och ev. equiterapeut? Vi gick igenom dem båda och sedan provade vi nedanstående med mycket gott resultat.

Flexijoint tog bort knäppningarna i bakbenen på vårt 16-åriga kallblod. Kanske nåt att prova :idea:

~Ingrid

Hej Ingrid o Lukas!

Har hört talas om Flexjoint..vet du vart man kan få tag på det?

hej! min 19åriga halvblod har lika, har haft ut vet, det är helt ofarligt sa han, det beror på för lite ledvätska, så det var bara bra om han fick lite gallor

låter helt ofarliga tanke på ålder, slitage kanske och ledband och senorna tappar ju elasticitet när man åldrar både vi människor och djur.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 406
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 681
Senast: Karminnie
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag ramlade ner i en liten mental grop i helgen. Jag blev bara så förbannat trött på och uppgiven över min hälsa. Jag försöker annars...
Svar
0
· Visningar
1 386
Senast: cassiopeja
·
Träning Har en häst på 5 år som jag haft mindre än ett år. Från början va han stel, dålig framåtbjudning osv Efter några månader börja han gå...
Svar
7
· Visningar
1 123
Senast: Tjockisina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka