häst jagar hund

Sv: häst jagar hund

miamiamia skrev:
Ganska svårt att få hästarna att förstå att det skall vara en lätt smäll!? Jag skulle aldrig chansa. Man får ju se till att hunden lyder när man ropar på den!
/M

för det första så VILL jag ju absolut inte att min hund ska bli sparkad!
för det andra så inser jag ju att man inte kan få hästarna att förstå det..
för det tredje så håller jag med om att hunden ska lyda.
för det fjärde så gör inte djur alltid det.
för det femte så hade min hund behövt en lätt touch för att verkligen förstå att hästar är farliga.
JAG kan som hans matte aldrig få honom att förstå det annars. lär han sig inte det så tror han bara att det är en stor lekkamrat.

säger vi åt honom att gå ut ur hagen så gör han det. men han går in där när man inte ser honom, när vi är inne eller så. och jag ska inte behöva ha koll på honom varje sekund när han är ute, även om jag försöker ha det.

*grrr* jag som tänkte lägga in bild på när hunden blir jagad. men det kan jag inte av ngn anledning...

Jag har en Isländsk Fårhund på 10 månader. Honom lärde vi genast att han får INTE gå in i hagen och han får INTE gå in i någon box heller, dom utrymmena är hästarnas.

Under tiden som vi haft honom har vi haft 4 olika hästar i stallet, inklusive mitt sto. Mitt sto har jag bara haft i 1.5 år, men hon verkar vara en riktig djurvän. Alla de andra tre hästarna har varit jätteirriterade på hunden, ofta till synes utan anledning. Men mitt sto, hon bara tittar förundrat på honom och vill gärna nosa och ha sig. Hon har aldrig ens så mycket som lagt öronen bakåt. :love:

Igår lät jag henne hälsa på två kattungar på ca 5 veckor som vi tagit hand om. (moderlösa)
Hon var SÅÅÅ försiktig och bara nosade och snusade och blåste lite varmt på dom... Jag bara älskar den hästen mer och mer för varje dag.... :D :love: :banana:

då har ju din hund vuxit upp med hästarna, då är det nog skillnad i att lära dom att hästarna är ajabaja. hugin har inte vuxit upp med dom. första gången han såg hästar var han drygt ett år.

Min ponny jagar också andra djur, hon är väldigt modig och högrangad. För henne är det väll någon kombination mellan dominans och bus, men för det andra djuret kan det ju gå illa. En kalv som hamnade på fel sida om staketet har hon visst jagat runt, hundar vet jag att hon jagat och en blev sparkad (men då måste den varit den som jagat själv tror jag jag var inte med utan det var vår granne som av någon anledning motionerar sina hundar lösa i beteshagen...). Katterna jagar hon med men hon hoppar ju mest runt som för att visa att hon är coolast i världen.
Vår hund verkar hon inte så intresserad av längre. Ibörjan så var hon lite nyfiken på honom och skulle följe efter och nosa och sånt men då sa jag ifrån. Så det går bra att rida med honom lös, har aldrig varit något problem det är bara om det är lösa djur i hagen. Föredelen nu tycker jag är att han, hunden, inte jagar hästarna för han vet ju att det bara kommer en nyfiken ponny sättandes efter honom då, inte kul med omvända roller...

Min gamla fjorda gillade INTE hundar alls, kom det in nån hund i hagen så backade hon upp och manövrerade tills hon kunde lyfta hunden med bakbenet och ge den en kullerbytta. Hon var för lat för att sparka på dom och definitivt för lat för att jaga dom.

En unghäst jag hade inackorderad älskade att rejsa med en kompis chäfertik, ena varvet jagade hästen hunden, nästa varv jagade hunden hästen med ett stadigt tag i svansen med hästen springandes bredbent så hon inte skulle komma åt hunden med bakbenen och tredje varvet sprang dom jämsides för att stanna på gräsmattan och nojsa lite grann. Efter en stund när vi tittade ut så låg dom på gräsmattan och vilade sig bredvid varann.

Min häst tolererar inte andra djur än hästar i hagen. Defenitivt inte hundar.. hon jagar ut dem ur hagen .... som tur är har ännu inget hänt. För denna häst leker defenitivt inte...

Liknande trådar

Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 040
Senast: Nahar
·
Övr. Hund Vi har 2 hoffar, tik 2år o hane 5år. Har tidigare haft hästarna inackorderade men sen i februari på egen gård. Ingen av hundarna har...
Svar
3
· Visningar
1 612
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Jag bor ute på landet i ett eget hus utmed en stor väg där folk går titt som tätt. Grannarna bor några hundra meter ifrån mej och dom...
2 3
Svar
43
· Visningar
4 678
Senast: Satis
·
Ekonomi & Juridik Jag undrar hur ni andra skulle hantera följande problem och om ni har några tips och råd. Är ganska nyinflyttad till en gård på...
Svar
11
· Visningar
3 781

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar