Häst ihop med oförsäkrade hästar

bigganl

Trådstartare
Vet inte om tråden ligger rätt nu.Det var svårt att veta vart den hör hemma.
Men till saken: Jag släppte min B-ponny i en hage med två nordsvenskar i lördags. De hästarna ägs av två familjer tillsammans och jag ringde först ena familjen. Där svarade ingen och jag ringde då den andra familjen som har hästarna hemma hos sig. Jag frågade om det gick att släppa ponnyn där ett tag då mitt andra sto fölat och ponnyn blev rätt orolig över att bli ensam ute när de andra var inne i stallet.
Det var helt ok tyckte de och jag gick dit med henne. Hästarna racade förstås en del i början, men hagen är jättestor och springa lite mår de ju inte dåligt av. I går kväll kom en av ägarna i den andra familjen och knackade på. Han talade om att han var väldigt besviken på mig för att jag släppt min häst till deras utan att fråga (vilket ju inte alls var sant) och bad mig fundera på om jag verkligen ville ha henne där då deras hästar inte var försäkrade. Jag fattade inte vad han menade. Min ponny är försäkrad och jag är väl den som tar största skaderisken med en B-ponny jämfört med två nordsvenskar, sa jag. Han sa då igen att jag borde fundera på detta eftersom deras hästar inte är försäkrade.
Jag sa förstås att jag kan hämta hem henne med en gång om han vill, men det tyckte han inte jag skulle. Han sa bara än en gång att jag skulle fundera på om jag ville ha henne där när deras var oförsäkrade. "det kan ju bli dyrt"
Jag gick in och funderade på vad han egentligen menade. Jag fattar inte. Gör ni? På vilket sätt skulle det påverka mig att de inte har försäkrat sina hästar? Är jag trög som inte förstår? :crazy:

Sv: Häst ihop med oförsäkrade hästar

Verkar som att han kommer att lasta dig om det blir skador och du får stå kalaset för att det "säkert" är din ponny som orsakat det...
Ta hem den genast!! Vilken idiot!

Men skador som uppkommer i hagen kan man ju inte lasta någon annan för. Var och en får stå för sin häst. Min är ju försäkrad. En liten B-ponny tillsammans med två nordsvenskar. Det är ju jag som tar största risken i så fall. Ponnyn ska bara gå där några dagar till i vilket fall.

Hm, det enda vettiga jag kan komma på (men nu verkade han ju inte lägga fram det riktigt så...:cautious:) är att de inte vill ha din häst i hagen, eftersom de tycker att det är en onödig risk för sin egen skull.

Man avgör ju alltid själv om och med vilka man släpper ihop sin häst med, och på sin egen risk, och istället för att ta bort sina egna ur hagen tycker de att du borde ta bort din?

Men jag kan inte se vad han menar att det skulle kunna bli dyrt för dig? Oavsett vem som skadar deras hästar är det väl de som ska betala? Om du inte släppt in en känt bindgalen häst helt utan deras medgivande, möjligen, kanske...

Men skador som uppkommer i hagen kan man ju inte lasta någon annan för. Var och en får stå för sin häst.

Så tycker nog de flesta..men av vad man har sett i tidigare trådar om samma ämne här i sommar på buke, finns det de som är av annan uppfattning/tycker tvärtom.. :crazy:

Jag hade plockat min häst ur hagen för att undvika tråkiga konflikter.
Det är inte värt att diskutera om man ändå anser olika är vad jag har lärt mig i hästbranschen och det bästa är att dra sig ur innan det händer något, för sin egen frids skull. För att det ska fungera smärtfritt för alla, så måste alla ha samma syn på saken och vara överens redan från början.

KL

Hästar idag verkar mer och mer bli som familjens barn "skadar din häst min ska du få se på fasen"..en väldigt tråkig djursyn överlag tycker jag eftersom att vi knappast kan påverka deras beteenden helt och hållet samt att det oanade alltid kan inträffa när det gäller djur, vi kan inte förstå dem till 100% så är det bara..Folk som tänker så vill jag inte beblanda mig i häst/djursammanhang överhuvudtaget för det blir alldeles för komplicerat.

Senast ändrad:

Vet inte om tråden ligger rätt nu.Det var svårt att veta vart den hör hemma.
Men till saken: Jag släppte min B-ponny i en hage med två nordsvenskar i lördags. De hästarna ägs av två familjer tillsammans och jag ringde först ena familjen. Där svarade ingen och jag ringde då den andra familjen som har hästarna hemma hos sig. Jag frågade om det gick att släppa ponnyn där ett tag då mitt andra sto fölat och ponnyn blev rätt orolig över att bli ensam ute när de andra var inne i stallet.
Det var helt ok tyckte de och jag gick dit med henne.

I går kväll kom en av ägarna i den andra familjen och knackade på. Han talade om att han var väldigt besviken på mig för att jag släppt min häst till deras utan att fråga (vilket ju inte alls var sant) och bad mig fundera på om jag verkligen ville ha henne där då deras hästar inte var försäkrade.

Men det var ju sant?! Du hade ju inte frågat den familjen utan bara den andra. Själv hade jag blivit ordentligt förbaskad om det plötsligt stod en till häst i hagen, arg både på den som ställt dit den utan att specifikt fråga mig och arg på den andra familjen som lovat någon annan att ställa dit den utan att först fråga mig.

Jag hade plockat hem hästen på studs. Jag antar att mannens prat om oförsäkrade hästar handlar om att han kommer att hålla dig ansvarig för alla sorts skador.

Fast ägde inte familjerna hästarna tillsammans?
I så fall, borde ju nästan den som sagt OK hållas som skyldig eftersom att den personen i det läget då borde ha sagt till ts att vänta för att de måste kolla. När den ena familjen/personen sa ja till ts så var väl förväntningen att det var helt okej/att denne hade full rätt att bestämma/ge besked om de äger hästarna tillsammans om inget annat var sagt.

Säkerligen ett dumt missförstånd det hela..men jag håller med dig, jag hade nog också blivit arg ifall jag inte visste om det, men jag hade inte anklagat ts i frågan ändå utan den personen som gav sitt medgivande till insläpp av ny häst utan att meddela mig.

Senast ändrad:

Men skador som uppkommer i hagen kan man ju inte lasta någon annan för. Var och en får stå för sin häst. Min är ju försäkrad. En liten B-ponny tillsammans med två nordsvenskar.

Det verkar ha blivit moderna att tycka att någon annan ska betala.
Det verkar vara modernt att tycka att en hagskada har orsakats av någon annan - som om hästägarna står bredvid och bestämmer vad hästarna gör.

Dumt men sant.

Och hur blir det när hästen är oförsäkrad?

Har alla f-bolag (även hemförsäkringar osv) samma uppfattning om ersättning?
Ingår hästen i hemförsäkring verkligen hos alla?

Oavsett är jag glad att jag alltid haft min häst i lag med ägare som tänker som jag, att det är den enskilde hästens försäkring som får gå in och att hästarna släpps ihop på egen risk och det har funkat i alla tider, det finns inte en enda som ens tänkt tanken att kräva annan hästägare på ersättning.

Jag tycker den där lagen inte hör hemma i vår tids hästhållning och frågan är ju hur samtliga f-bolag ställer sig till detta egentligen..Kommer den börjas nyttjas flitigt så får vi se ännu mer trevliga premier i framtiden är ett som är säkert.

Senast ändrad:

Lägger till:

Kommer man själv eller annan inte ha råd att betala vård för annans häst med försäkringsstöd eller inte ska man nog inte släppa ihop hästarna alls, det är nog lika viktigt att tänka på före man släpper ihop...

Ryser vid tanken på hur en ersättningsfråga och anklagelser skulle kunna se ut i en situation..rena rama häxjakten en del kommer att ta till för små skråmor..

Senast ändrad:

Nu är jag ingen expert på försäkringsfrågor och/eller juridik, så dina frågor om hur försäkringsbolagen ställer sig i frågan kan jag inte besvara.
Men jag är lika förvånad som du (och alla andra jag berättat för) över att det faktiskt kan vara så att man får betala. Jag har hållit på med hästar i snart 50 år och aldrig hört talas om något liknande.

(Det var alltså ansvarsdelen i min hemförsäkring som gick in och stod för kostnaderna, inte hästens försäkring).

*kl*

Vilken intressant tråd...
Hur ligger det till om man vill förhandla bort lagen? Går det? T.ex. att stallägaren skriver i kontraktet att man har ansvar för eventuella skadekostnader på sin egen häst om de uppstår i hagen eller liknande. Eller att de som delar hage kommer överens om det innan? M.a.o, är lagen dispositiv? Någon som vet?

Alla är väl ansvariga själva för å hålla sin häst försäkrad? Det är ju deras problem om de blir skadade.

Enda gången jag kan tycka att hästägaren kan stå till svars är om den utan tillåtelse har släppt ihop sin häst med andra.

Nordisarnas knän är i ponny-spark-höjd så de löper nog en viss risk att skadas de med.... Hästar i samma strl träffar väl oftare på mjukdelar. Bara vad jag har hört :p

Däremot om min gick med hästar som konstant bet sönder täcken på min så skulle jag vilja byta hage alt. att folk får hjälpa till att betala lagning... men det är ju svårt det med i å med att vissa lägger 2000kr på täcken å andra tycker 200kr räcker...

bubbelplast å ensam i ruta :D

ok EDIT: jag var tvungen å ringa mitt försäkringsbolag (hemförsäkring) å fråga, å jo, skadar min häst en annan och jag får ett krav på mig så går ansvarsförsäkringen in! (dock från fall till fall, det ska bedömas som allt annat) ;)
självrisken får man ju så klart så för, å då lönar det sig nog inte att dra in täcken och småsaker :)

Senast ändrad:

Men det var ju sant?! Du hade ju inte frågat den familjen utan bara den andra. Själv hade jag blivit ordentligt förbaskad om det plötsligt stod en till häst i hagen, arg både på den som ställt dit den utan att specifikt fråga mig och arg på den andra familjen som lovat någon annan att ställa dit den utan att först fråga mig.

Jag hade plockat hem hästen på studs. Jag antar att mannens prat om oförsäkrade hästar handlar om att han kommer att hålla dig ansvarig för alla sorts skador.

Jag hade inte frågat alla fyra ägarna, nej. Jag pratade med den ena familjen och de sa uttrycligen att det var ok. Om de har bestämt all beslut kring hästarna ska tas av alla ägare hade de ju sagt till mig att avvakta tills de andra var tillfrågade. Vi har haft hästar från oss med deras tidigare och ävenn då enbart pratat med ena ägarfamiljen. (den andra familjen i de fallen). Nu tyckte han att det var ok att hästen var kvar. Han ville inte att jag skulle hämta henne, men han upprepade detta med att deras är oförsäkrade. Jag fattar fortfarande inte hur det påverkar mig. :crazy:

Det verkar ha blivit moderna att tycka att någon annan ska betala.
Det verkar vara modernt att tycka att en hagskada har orsakats av någon annan - som om hästägarna står bredvid och bestämmer vad hästarna gör.

Dumt men sant.
Ja tänker man så ska man nog inte ha hästar eller andra djur alls.

Tack för alla synpunkter. Ska läsa länken nu. Verkar vara intressant läsning.

Jag hade inte frågat alla fyra ägarna, nej. Jag pratade med den ena familjen och de sa uttrycligen att det var ok. Om de har bestämt all beslut kring hästarna ska tas av alla ägare hade de ju sagt till mig att avvakta tills de andra var tillfrågade. Vi har haft hästar från oss med deras tidigare och ävenn då enbart pratat med ena ägarfamiljen. (den andra familjen i de fallen). Nu tyckte han att det var ok att hästen var kvar. Han ville inte att jag skulle hämta henne, men han upprepade detta med att deras är oförsäkrade. Jag fattar fortfarande inte hur det påverkar mig. :crazy:

I dina kläder skulle jag fråga alla fyra ägarfamiljerna nästa gång, alternativt verkligen göra klart (skriftligt el.dyl) att det räcker med att fråga en familj. Det går inte att helt lita på att en familj av fyra säger ja och att det är ett ja från alla fyra.
Att deras hästar är oförsäkrade och hans upprepande om att det kan bli dyrt skulle jag bara tolka på ett sätt. Att du blir skyldig för all vetrinärvård, uteblivna tävlingsstarter etc. om något skulle hända deras hästar.
Om det sedan i slutändan verkligen kommer att bli så är ovisst men med tanke på att du bara frågat en familj av fyra (vet de andra två ägarfamiljerna ens att hästarna är ihopsläppta?!) så ser det mer dystert ur för dig än om du frågat alla fyra och fått klartecken.

*kl*

Vilken intressant tråd...
Hur ligger det till om man vill förhandla bort lagen? Går det? T.ex. att stallägaren skriver i kontraktet att man har ansvar för eventuella skadekostnader på sin egen häst om de uppstår i hagen eller liknande. Eller att de som delar hage kommer överens om det innan? M.a.o, är lagen dispositiv? Någon som vet?

Undrar det samma, kan man förhandla bort en lag genom ett avtal?

Efter att själv råkat ut för att jag krävdes på kostnader på en skadad (de misstänkte min häst sparkat men ingen såg något) även om vi några veckor innan just pratat om det här med skaderisken och vi både var överrens om att det var en smäll man fick ta om ville att ens häst skulle ha kompis i hagen.
Sen tvär vände hennes åsikter tydligen.

Jag måste hålla med Sar . Biggan du skulle frågat alla ägarna , inte förutsatt att den du frågade talade för alla när den sa ja . Kanske förutsatte denna personen att du självklart kollade med de övriga ?

Även jag hade blivit vansinnig om ngn släppt in sin häst utan min vetskap och godkännande .

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 935
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 593
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
15 158
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 914
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka