Häst ihop med oförsäkrade hästar

Sv: Häst ihop med oförsäkrade hästar

I trådstarten ägs hästarna av två familjer, varav den ena inte gick att få tag på. Hur har det blivit fyra familjer som äger hästarna?

Jag hade flyttat ponnyn... Att deras hästar inte är försäkrade är visserligen upp till ägarna, men hade någon sagt så till mig hade jag bara tolkat det som så att de skulle kräva mig på pengar om deras hästar blir skadade.

Du skriver även att ni haft hästar i samma hage innan, och du har då bara pratat med den familj som du nu inte fick tag på. Då borde det inte bli problem nu, vad är så speciellt med denna ponnyn som gör att ägaren blir så sur?

Under de senaste tio åren har jag skrivit i otaliga trådar om det här. Sök på strikt hästägaransvar så hittar du en hel del.

I den här tråden finns en bra sammanfattning om det jag råkade ut för:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=789577&highlight=strikt+h%E4st%E4garansvar

Nu kanske inte du vet... Men något jag funderat på varje gång som ditt fall har kommit på tal är, hur tillämpar man strikt hästägaransvar i en flock bestående av fler än två individer? Då är det ju helt omöjligt att säga vilken häst det är som orsakat skadorna.
Och i ett fall där häst A blir trängd av häst B, och häst A sparkar B för att freda sig?

Jag tycker det känns otroligt märkligt att tillämpa strikt hästägaransvar i hagen.

*kl*

Vilken intressant tråd...
Hur ligger det till om man vill förhandla bort lagen? Går det? T.ex. att stallägaren skriver i kontraktet att man har ansvar för eventuella skadekostnader på sin egen häst om de uppstår i hagen eller liknande. Eller att de som delar hage kommer överens om det innan? M.a.o, är lagen dispositiv? Någon som vet?

Min stallägare har sitt avtal med oss att vi själva ansvarar för att hålla oss, våra djur och utrustning försäkrat. Det står även om ansvarsförsäkring. Ett stycke är ordagrant "Hästägaren är skyldig att ersätta och reparera den skada din häst eller han/hon åsamkar på person eller egendom i eller utanför stallet."

Hur tungt det väger vet jag dock inte, men jag gillar inte riktigt att jag skrivit under för det stycket. Gillar det inte alls.

Nu kanske inte du vet... Men något jag funderat på varje gång som ditt fall har kommit på tal är, hur tillämpar man strikt hästägaransvar i en flock bestående av fler än två individer? Då är det ju helt omöjligt att säga vilken häst det är som orsakat skadorna.
Och i ett fall där häst A blir trängd av häst B, och häst A sparkar B för att freda sig?

Jag tycker det känns otroligt märkligt att tillämpa strikt hästägaransvar i hagen.

Att tillämpa det i en flock går nog bara om någon sett händelsen och kan vittna om det.

I mitt fall var det ingen som såg vad som egentligen hände men alla antog att min häst sparkat.
Skrev även det i skadeanmälan till försäkringsbolaget att det inte fanns några vittnen, men att det bara fanns de två hästarna i hagen.

De ersatte ändå.

I trådstarten ägs hästarna av två familjer, varav den ena inte gick att få tag på. Hur har det blivit fyra familjer som äger hästarna?

Hahaha...

Biggan.. oavsett jag hade aldrig haft en häst i en hage med folk som resonerar så.. hästar är hästar och skadar dom varandra så gör dom!!

Jag håller med!! Synd om det ska bli någon slags vana bland hästägare.. Det kommer bara drabba hästarna som till slut får gå själva i hagen :(

Det är männen i de två familjerna som äger hästarna tillsammans. Jag pratade med den ene idag igen och frågade om den andre sagt något till honom, men det hade han inte. Han tyckte det var dumheter och menade att den andre inte varit hos hästarna på flera månader. Han bedyrade att det var helt ok att ponnyn gick där. Nu är det bara en vecka till honska gå där och det känns som om vi rett ut det som behövs.

Jag hade flyttat ponnyn... Att deras hästar inte är försäkrade är visserligen upp till ägarna, men hade någon sagt så till mig hade jag bara tolkat det som så att de skulle kräva mig på pengar om deras hästar blir skadade.

Du skriver även att ni haft hästar i samma hage innan, och du har då bara pratat med den familj som du nu inte fick tag på. Då borde det inte bli problem nu, vad är så speciellt med denna ponnyn som gör att ägaren blir så sur?
:-)

Jag tror han var budbärare. Han har en fru som har blivit en riktig surkärring. Klagar och gnäller på allt, även det hon i te har med att göra. Han har enligt den andra ägaren inte varit hos hästarna på månader så det är nog bara hennes kontrollbehov som kommer fram. Ponnyn och nordisarna kommer dessutom väldig bra överens. :)

Jag tycker det lyst mellan raderna att de två familjerna från början inte är helt synkade . Fast faktum kvarstår ändå du bör alltid kolla med alla involverade . Din personliga bedömning att de inte dör av att springa vid hopsläpp , det funkar nu osv, betyder intet faktiskt så länge det inte är dina hästar .

Eftersom skaderisken är betydande vid ihopsläpp hade jag blivit rasande :rage: om någon släppt in en häst till min utan att vi var överrens.
Du glömmer att hästarna kan skada sig genom race (utan att vara arga) också, och det är nog minst lika vanligt som sparkskador.

Jag tycker det lyst mellan raderna att de två familjerna från början inte är helt synkade . Fast faktum kvarstår ändå du bör alltid kolla med alla involverade . Din personliga bedömning att de inte dör av att springa vid hopsläpp , det funkar nu osv, betyder intet faktiskt så länge det inte är dina hästar .
Enligr ägaren som har hästarna hemma hos sig är det helt ok. Den andra ägaren tycker i te jag ska ta hem henne så han har ju godkänt det hela. Det jag inte riktigt fattar är varför den ene påpekade flera gånger att deras hästar inte är försäkrade. Jag frågade vad han menade men han upprepade bara samma sak igen. Jag förstår fortfarande inte, men eftersom han inte ville att jag skulle ta hem henne så speler det nog ingen roll. Det känns lite konstigt att ägarna inte pratat med varandra, vilket jag trodde de skulle göra, men det är ju faktiskt deras sak.

Eftersom skaderisken är betydande vid ihopsläpp hade jag blivit rasande :rage: om någon släppt in en häst till min utan att vi var överrens.
Du glömmer att hästarna kan skada sig genom race (utan att vara arga) också, och det är nog minst lika vanligt som sparkskador.

Det hade jag också. Jag tog för givet att de pratat med varandra om det, men det visade sig inte vara så. Jag frågade den ena igår varför och han sa att det var han som ensam haft hand om hästarna de senaste månaderna och därför tyckte han inte det fanns anledning.

Enligr ägaren som har hästarna hemma hos sig är det helt ok. Den andra ägaren tycker i te jag ska ta hem henne så han har ju godkänt det hela. Det jag inte riktigt fattar är varför den ene påpekade flera gånger att deras hästar inte är försäkrade. Jag frågade vad han menade men han upprepade bara samma sak igen. Jag förstår fortfarande inte, men eftersom han inte ville att jag skulle ta hem henne så speler det nog ingen roll. Det känns lite konstigt att ägarna inte pratat med varandra, vilket jag trodde de skulle göra, men det är ju faktiskt deras sak.

Fast jag tycker inte det är konstigt alls ?
Ägarna har INTE pratat med varandra om hopsläpp det är du som ska kolla med samtliga . Ägaren som kom till din dörr och var upprörd var det för att hopsläpp skett utan att han tillfrågats . Nu när det redan skett har han väl ansett att skett är skett om det är lugnt i hagen nu . Är inte ett dugg konstigt tycker jag ?

Du kan ALDRIG överlåta på annan part att godkänna hopsläpp av ngn annans häst anser jag . Det är där du missat och därför du fått reaktioner .
Du ringde ju dessutom ägaren som blev sur först , men de svarade inte just då så då ringde du ägare av häst nr 2 (som inte äger häst nr ett ?) och när denne sa ja lät du det vara ok nog att släppa ihop . Jag tycker inte en inställningen håller som sagt och är därför inte förvånad att du fick en reaktion . Än mindre förstår jag att du är förvånad över den och att du nu inte kan särskilja den med att med facit i hand har den ägaren lugnat sig ?

Det är inte deras sak - det är du som kontaktat och vill släppa ihop då är ansvaret ditt att få godkännande från samtliga ägare . Inte att ansvaret faller på dem att höra av sig till varandra , Isåfall skulle de ju uttryckligen sagt att de skulle konsultera varandra och återkomma med besked .
Blir Förvånad att du blir förvånad som sagt .

Senast ändrad:

Klargörande
Ägarna äger inte varsin häst utan de äger de två hästarna tillsammans. Den andra sa att han var besviken på mig för att jag släppt min häst i hagen utan att fråga. Han (eller hans fru) trodde alltså att jag släppt hästen där helt på eget bevåg. :-) . När jag talat om att jag hade pratat med den andre och fått ett ja så blev han förvånad. Jag som känt honom i 25 år blev förstås besviken över att han ens trodde jag skulle släppa en häst hos någon annan utan att fråga. När han fått den informationen så kom detta med de oförsäkrade hästarna och det är det som min tråd handlar om. Om detta på något sätt påverkar mig och i så fall hur. Bakgrunden verkar ha fått full fokus, men det är ju inte det saken gäller.

Senast ändrad:

P.S
Hade det handlat om en ägare till varje häst hade det varit självklart att prata med respektive ägare förstås. :)
Jag har inte påstått att jag är förvånad över reaktionen. Jag blev som sagt förvånad över att han trodde jag släppt min häst i en annans hage utan att fråga. Han känner mig och vet att jag aldrig skulle komma på tanken. (men det var nog hans fru som skickat honom) . Det jag fortfarande inte förstår är hur deras brist på försäkringar skulle kunna drabba mig och det är syftet med tråden. Jag vill bara förtydliga det för vi hamnade på villovägar i tråden.:)

Senast ändrad:

Med utgångspunkt från mina erfarenheter så är det för mig helt klart att du skulle kunna bli ersättningsskyldig om din häst skadar någon av de oförsäkrade.

Det låter ju helgalet och ologiskt, men jag läste din tråd och är ju bara att inse att det kan bli så, hur ologiskt det än verkar. Nu ska hon hem i vilket fall som helst men det var helt klart intressant att läsa om dina erfarenheter. (Det väcker mycket frågor ang häst försäkringar.)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 935
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 593
Senast: Freazer
·
Hästhantering Jag träffade på en bekant i dag, och vi började prata om hästhållning eftersom vi har köpt gård och planerar för att ha hästar hemma...
13 14 15
Svar
283
· Visningar
15 158
Senast: MML
·
Hästmänniskan Jag hoppas kunna bolla lite tankar med andra hästkunniga här. Jag, min man, och vår 17-åriga dotter kommer inom kort att flytta till en...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
6 914
Senast: mamman
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka