Häst i transport

Problematisk

Trådstartare
Sitter och läser om ventilation i transporter och hamnade av en slump på en sida där en veterinär skrivit lite om transportering av häst osv. Där står bland annat följande:
Om det inte finns boxar el.dyl. på platsen dit du kommer får du ha hästen i transporten max 2-3 timmar om tillräcklig ventilation mm. kan ordnas. Hästen måste ha särskild tillsyn vilket innebär att du hela tiden måste vara vid transporten!
Det fick mig att fundera. Det är ju HUR vanligt som helst att hästar står i transporten på tävling, och att man t.ex. går banan, fikar etc och lämnar hästen där. Är det alltså egentligen inte ok?

En transport räknas enligt reglerna pågå från det man påbörjar lastning tills dess att hästen kan vila ut i box/hage en längre tid. Är osäker på den tiden men för transport över 8 timmar handlar vilotiden om några dygn. Så enligt lagen är ett tävlingsmeeting en pågående transport. Det i sin tur gör att samma regler gäller oavsett om transporten står still eller rör sig.
Ju längre man reser och stannar på tävlingsplatsen ju hårdare regler blir det. Troligtvis hamnar de flesta på långa transporter över 8timmar.

Sitter och läser om ventilation i transporter och hamnade av en slump på en sida där en veterinär skrivit lite om transportering av häst osv. Där står bland annat följande:

Det fick mig att fundera. Det är ju HUR vanligt som helst att hästar står i transporten på tävling, och att man t.ex. går banan, fikar etc och lämnar hästen där. Är det alltså egentligen inte ok?

Jo det är ok sålänge man anammar grundprincipen i det du läst, att man hela tiden behöver ha koll på hästen i transporten dvs täta koller av den vilket de flesta har mellan att de går banan, köper kaffe, går på toa osv. Oftast har man ju även nån med sig på tävling och då blir det ännu lättare att kolla av .
Vanligt är ju även att man sätter lapp i framrutan på bilen med telefonnr om någon behöver ringa för att någon häst är orolig när ägare/team inte är där just då.

Jo det är ok sålänge man anammar grundprincipen i det du läst, att man hela tiden behöver ha koll på hästen i transporten dvs täta koller av den vilket de flesta har mellan att de går banan, köper kaffe, går på toa osv. Oftast har man ju även nån med sig på tävling och då blir det ännu lättare att kolla av .
Vanligt är ju även att man sätter lapp i framrutan på bilen med telefonnr om någon behöver ringa för att någon häst är orolig när ägare/team inte är där just då.

Ja, det var det jag reagerade på, att de flesta lämnar ju sin (lugna) häst små stunder. Blev förvånad över om det skulle vara tvärförbjudet att lämna hästen öht. Det står ju att man "hela tiden måste vara vid transporten".

Oftast om jag åker lite längre till tävling, om det inte är för varmt eller så, brukar jag och medhjälparen ta en fika/lunch innan vi åker hem. Hönät till hästen, som jag vet står lugnt, och lapp med både mitt och medhjälparens nummer på. Hade aldrig reflekterat över att det inte skulle vara okej liksom.

Däremot, såklart, när det är riktigt varma sommardagar och man ser en helt igenstängd transport med en stökig häst i, då är ju läget ett annat. Jag tänker förstås på de hästar som står snällt själva en stund.

Ja, det var det jag reagerade på, att de flesta lämnar ju sin (lugna) häst små stunder. Blev förvånad över om det skulle vara tvärförbjudet att lämna hästen öht. Det står ju att man "hela tiden måste vara vid transporten".

Oftast om jag åker lite längre till tävling, om det inte är för varmt eller så, brukar jag och medhjälparen ta en fika/lunch innan vi åker hem. Hönät till hästen, som jag vet står lugnt, och lapp med både mitt och medhjälparens nummer på. Hade aldrig reflekterat över att det inte skulle vara okej liksom.

Däremot, såklart, när det är riktigt varma sommardagar och man ser en helt igenstängd transport med en stökig häst i, då är ju läget ett annat. Jag tänker förstås på de hästar som står snällt själva en stund.

Ja alltså det är ju en åsikt från en veterinär du läst, det är ingen lagstiftning osv.

Ja alltså det är ju en åsikt från en veterinär du läst, det är ingen lagstiftning osv.

Jag tolkade det som att det är någon lag eftersom det står att den måste ha tillsyn och att man får ha den 2-3 timmar osv. Det får det att låta som, just, måsten. Iallafall för mig.

Men hursomhelst så kan jag lugnt fortsätta ta en cola och chokladboll innan hemfärd då :up:

Jag tolkade det som att det är någon lag eftersom det står att den måste ha tillsyn och att man får ha den 2-3 timmar osv. Det får det att låta som, just, måsten. Iallafall för mig.

Men hursomhelst så kan jag lugnt fortsätta ta en cola och chokladboll innan hemfärd då :up:

Ja det är lag på att den måste ha tillsyn. Men du kan som sagt ta en cola och chokladboll osv ändå ;)

Är på utställning i mellan åt och där står ponnyerna i transporten. En del står väldigt länge för man tittar på andra klasser tillexempel.
Kan vara svårt att beräkna tiden när man ska in så man kan få vänte tid innan det är ”vår” klass. En del väntar på championat och BIS.
Endel fäller ner baklämmen och tror att ponnyerna ska stå snällt kvar. Vilket brukar bli jädra rammel och ponnyerna inte vil stå kvar.

Vi lämnar väldigt sällan våra ponnyer ensamma i transporten. Bara när den ena är i utställingsringen. Annars är någon av oss vid bil och transport.

Kan ha fel men räknas inte hela tiden ink vänte tid när hästen står lastadi transporten som transporterings tid? Då ärdet väldigt lätt att komma över 8 timmar.

Liknande trådar

Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 246
Hästhantering Hej alla som är vana vid unghästar - jag skulle behöva lite råd och tankar om hur bäst förbereda att transportera en unghäst en lång...
2
Svar
27
· Visningar
2 573
Tjatter Ni är alla varmt välkomna till Bukes stora nyårsfest! Detta år är det en färgsprakande maskeradbal som anordnas av Idahoe och...
52 53 54
Svar
1 060
· Visningar
39 679
Senast: Hedinn
·
Hästvård Jag har en häst som i dagsläget visar rörelsestörning på liten volt i trav (veterinärbesök inbokat på tisdag) och eftersom jag alltid...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
9 820
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Muddypaws 24/25
  • Mata småfåglarna