Häst i spilta

Sv: Häst i spilta

Hejsan! :banana:

Jag kan nu berätta att mitt sto är installat i spiltan och hon är nog allt lite konfunderad över att hon sitter "fast", men tar det hela ändå med ro.
Hon har stått inne i 3 nätter nu.
Jag köpte en halsring till henne (funkar kanon eftersom den "löper" runt halsen när hon rör sej).
Dessutom köpte jag ett speciellt "bindsle för spilta" som fanns i Nordpost, det är ett elastiskt rep som gör att man inte behöver någon spiltkloss... Ännu så länge funkar det kanon på henne!! :love:

Mitt enda problem är att hon är duktig på att gräva, så det blir i princip tomt på spån längst fram i spiltan och en hög bakom henne... :cool:
Men det har blivit mindre och mindre grävt för varje natt så det kanske upphör sen!??
Sen ser jag till att hon får ordentligt med hö på kvällen så hon har att pysslan med under natten.
Hon har även legat ner varje natt så det verkar ju som om hon tycker det är ok. :rofl:

Åter igen tack till er som svarade på mina frågor och gav tips och råd!! :bow:

Mobby skrev:
Mitt enda problem är att hon är duktig på att gräva, så det blir i princip tomt på spån längst fram i spiltan och en hög bakom henne... :cool:
Men det har blivit mindre och mindre grävt för varje natt så det kanske upphör sen!??
Sen ser jag till att hon får ordentligt med hö på kvällen så hon har att pysslan med under natten.
Hon har även legat ner varje natt så det verkar ju som om hon tycker det är ok. :rofl:

Bra att du ger mkt hö, dels för att unghästar ska ha fri tillgång till hö (detta kontrollerar du lätt med att öka mängden tills du ser att det alltid finns ngn tuss hö kvar på morgonen) och dels för att hästar i spilta lättare blir uttråkade jämfört med boxhästar. Det är därför hon gräver. Det är tråkigt att stå still.

Personligen skulle jag aldrig sätta en häst i spilta då jag anser att det inte är speciellt hälsosamt för dem, men har man inget val så... Vad gör man??

Bra att det går bra iaf. Skulle hon fortsätta gräva måste du hitta ngt mer för henne att aktivera sig med. Det är ju inte alls bra om hon står på bart golv!!! Illa nog att hon måste stå stilla.

En Happy Horse-ball kanske? En godis-slicksten? En borste som hängs upp som hon kan "jaga lite" med tänderna? Du hittar säkert något som funkar!

Lycka till! :banana:

hanna_shetland: Tack för att du tänkte fråga... :smirk:

hopp_o_galopp: Jo, jag förstår ju att hon tycker det är trist att stå uppbunden (Vem skulle inte det??). Men det var ju det som orsakade mina frågor från början, jag har ägt häst och haft stall i 16 år, men aldrig haft någon häst i spilta... Tyvärr får inte alla plats nu så provisoriskt måste det få bli så här tills jag hittar ett nytt hem till henne!! :cry:

Jag har MKT hö till henne så hon har att peta i hela natten, precis som de andra unghästarna som står på box har.

Kanske ska fixa en eller ett par borstar... Tack för tipset!
Och en sån där bit/slicksten har jag funderat på sammt en boll (för en sån har hon redan mosat ifjol när hon stod på box).
Men som sagt de går ute ca 12 tim/dygn oxå. OCH hon har redan nu, efter 3 dgr grävt mindre och mindre för varje natt - får se om det håller i sej... :)

Mobby skrev:
hopp_o_galopp: Jo, jag förstår ju att hon tycker det är trist att stå uppbunden (Vem skulle inte det??). Men det var ju det som orsakade mina frågor från början, jag har ägt häst och haft stall i 16 år, men aldrig haft någon häst i spilta... Tyvärr får inte alla plats nu så provisoriskt måste det få bli så här tills jag hittar ett nytt hem till henne!! :cry:

Jag har MKT hö till henne så hon har att peta i hela natten, precis som de andra unghästarna som står på box har.

Kanske ska fixa en eller ett par borstar... Tack för tipset!
Och en sån där bit/slicksten har jag funderat på sammt en boll (för en sån har hon redan mosat ifjol när hon stod på box).
Men som sagt de går ute ca 12 tim/dygn oxå. OCH hon har redan nu, efter 3 dgr grävt mindre och mindre för varje natt - får se om det håller i sej... :)

:D Mosat bollen :D De är roliga, de stora liven!

Jag förstod att din häst inte far illa på något vis och att det inte fanns annat alternativ för dig än spilta. Jag kritiserade dig inte alls. Det var inte menat så iaf.

Ja det där med borstar finns det faktiskt en och annan häst som tycker det är skoj att roa sig med! Stallet jag jobbade i hade såna i varje box (de stackars hästarna gick bara ute MAX 2 h/dag :eek: ) och några brydde sig inte om dem men det var två hästar som inte ville vara utan sina borstar! :D

Godisslicksten ger min syster sin ena häst just nu då hon är nyopererad och är ordinerad boxvila :cry: stackarn är jätterastlös. Den försvinner i en rasande takt då hon BITER sönder den! :D Men hon står ju som sagt inne HELA dagen förutom sin dagliga 10-minuterspromenad. :crazy:

hopp_o_galopp:
Jag tog inte ditt inlägg som kritik, det var tydligt skrivet tyckte jag... :smirk: Kanske var jag som inte var tillräckligt tydlig i mitt svar?! :angel:

Jag ville bara göra klart för att jag har precis samma synsätt på det hela som du!! :bump:

Men hon är en "trulig" prottis, så jag tror att hon kommer att älska att pillra med ett par borstar... Måste fixa det imorgon!! TACK än en gång för tipset!! :bow: :bow:

Ska nog köpa en "godis-slick" oxå till henne och kanske en ny boll att mosa... (Fråga mej inte hur hon lyckats men helt platt blev den i alla fall!! :cool: )

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 162
Senast: Lisa2014
·
Ridning Hej allesammans! Vet inte om tråden ligger rätt, hittade inget som passade klockrent... Till att börja med så är det inte aktuellt med...
Svar
17
· Visningar
2 214
Senast: Vogue
·
Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 269
Senast: Mezcal
·
Ekonomi & Juridik Tänkte slänga in detta inlägget som en ny tråd och uppdatera om hur mitt hästköp har gått men får skriva om detta inlägget vilket gör...
3 4 5
Svar
94
· Visningar
25 890
Senast: Raja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar