Häst i skogsarbete

B

Bamses husse

:banana: Är det någon som aktivt jobbar med sin häst i skogen? :banana:
Vilka redskap tycker ni är bäst?
Har ni några bra hjälpmedel vid lastning?
Jag letar redskap till min häst, slåttermaskin, timmerkärra osv :banana:
Har någon tips :idea:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst i skogsarbete

Bamses husse skrev:
:banana: Är det någon som aktivt jobbar med sin häst i skogen? :banana:
Vilka redskap tycker ni är bäst?
Har ni några bra hjälpmedel vid lastning?
Jag letar redskap till min häst, slåttermaskin, timmerkärra osv :banana:
Har någon tips :idea:

Nej,jag brukar int jogga med min häst i skogen.
Det viktigaste redskapet tycker jag är spö,så att dom kommer någon stans,och int backar, och mycket muskler.
Har du det kompis?

jag gör inte det nu men jag funderar starkt på att börja.

men jag har bara en shettis så det förslår inte:), men det skulle vara kul att testa och köra för skojs skull. :bump:

har ett boktips! hästköring - sten alskans

han tipsar om mycket bra saker, lite vad man ska tänka på i skogen och så,
han har också lite tips på vad man ska köra med för timmerkärror m.m.
även beskrivning på hur man kan göra en enkel "släpa".

lycka till!

Det finns mycket olika redskap att införskaffa, dessvärre är de ofta dyra. Vi har en vagn från SJM, den kallas 63:an och är en modern 6-hjulig skogsvagn med kuskbock och broms för handlastning.
Nypriset för en sådan är runt 40 000:- men vi kom över våran till ett mirakelpris.

Det är inte så ofta man ser moderna skogsvagnar till häst på begagnatmarknaden, men det händer, leta på internet och tidningen ATL.

Vill du sedan ha andra redskap som slåtterbalk, såmaskin o liknande så är det detektivarbete som gäller. Far runt o fråga folk vad de förvarar i sina gamla uthus och lagårdar, så har vi hittat vårat lager. Auktioner funkar, men risken för överpriser är stor där.
Mycket av de gamla jordbrukssakerna är dessutom ofta i dåligt skick, men det är inget fel att ta hem dem ändå, du kan springa på ett till exemplar av samma sak senare och då kan det vara bra att ha en att plocka reservdelar från.

Räkna med många timmars fixande med gamla saker innan de blir i körbart skick, men sedan är det roligt när de fungerar.
Nyligen kom vi över en urfin enbetssåmaskin som var obetydligt använd med bruksanvisning o allt kvar. Rena rama julafton!
Så börja genast att smyga i buskarna, folk har skatter hemma här och var.

Jag har brukat en lunningspulka flitigt när jag röjer. Det är givetvis inte så mycket att ha om man ska ge sig på skog, men i den eviga röjningen av småträd tycker jag den är ovärderlig.
Det har dessutom varit fin träning för nordisen som aldrig varit van att behöva stå still i arbete innan hon kom till mig. Det är ju bättre att öva in så'nt innan man ger sig på ett timmerlass.

Jag har brukat en lunningspulka flitigt när jag röjer.

:) Hur ser en sådan ut, har du någon bild att skicka?
Är väldigt intresserad av se hu olika redskap ser ut :banana:
Vad ser du för fördelar med denna lunningspulka?

Senast ändrad av en moderator:

Hittar tyvärr ingen bild på lunningspulkan. Det är helt enkelt en glasfibertingest som man med hjälp av en repsnara lägger fast rotändarna på småträd i. Sedan sitter repet i skaklarna. Ibland använder jag rockarden och krokar fast i den så jag får åka. ;)

Ett ex på lunningspulka.
9-206.jpg

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 672
Senast: Murray
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
776
Senast: Lisen82
·
Ridning Har gått två terminer på en ridskola och var inte toppen-nöjd, tyckte b la att man inte fick särskilt mycket instruktioner och...
Svar
3
· Visningar
363
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 875
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar