häst i ett brinnande stall.

scizofren

Trådstartare
jag har funderat på en grej..
hästar är ju flockdjur. vildhästar har inget fast hem utan förflyttar sig till olika platser för att söka efter mat och vatten.
de är flykt-djur som flyr fara.

men om det skulle börja brinna i stallet när hästarna är inne och man springer runt och öppnar alla boxar.. skulle hästarna springa ut eller stanna i boxen?
en logisk teori är då att hästarna följer sin flykt och flock djurs instinkt och flyr faran till sammans. alltså springer de ut ur boxarna och ut ur stallet.
men en av mina kompsar hade en annan teori..
teori 2:
hästarna står i boxen varje natt och har funnit en trygghet i boxen. därför tror de att de är säkrare i boxen och stannar kvar där.
den här teorin kan också vara logisk.
men om hästarna skulle reagera så som "teori 2" berättar, så är det en säkerhetsrisk att ha sin häst i box.
det kan nog inte alltid vara det lättaste att leda en skräckslagen häst ut ur ett brinnande stall..

har någon några erfarenheter eller åsikter om detta?

Sv: häst i ett brinnande stall.

Tack och lov har jag inga erfarenheter, och jag hoppas verkligen att jag inte får det heller.
Åsikter har jag däremot om det mesta. :D
Det jag alltid hört är teori 2, ungefär som att barn ofta gömmer sig under sängen vid en brand.
Vid en eldsvåda i mitt stall skulle jag nog börja med bjässen som är ledaren i gänget, och sedan ta ut dom efter hur dom står, dvs. utan hänsyn till rangordningen. Inbillar mig att dom är lättare att få ut om ledaren redan är ute.
Vart jag skulle gå med dom vet jag däremot inte. Närmaste hagen har stallet som staket på ena sidan, så det är ju otänkbart. Nästa hage är det ca 700m. till, och det skulle ta mycket tid att leda dit alla 8. Får jag hit folk som hjälper till skulle jag ta dom till en hage, annars skulle jag nog bara släppa dom lösa efterssom vi bor ganska ödsligt.
Tror jag.

men att ett barn gömmer sig under sängen och att en häst stannar i boxen... människor och hästar är helt olika. de går inte att jämföra.
människor har ett logiskt tänkande medan hästar har ett instiktivt (tror man) människan är dessutom ett rovdjur vilket gör att människor och hästar tänker olika i ALLA lägen.
människor har dessutom ett fast hem som man gärna vill försöka skydda.
hästar ska egentligen inte ha något "hem"

Det händer ju då och då att man läser om ladugårdar som brunnit och korna sprungit in bland lågorna så fort de tagits ut. Jag skulle nog tänka allvarligt på den risken, det kan ju hända att det fungerar så med hästar också, tryggheten i boxen. Se till att någon håller hästarna från stallet, better safe than sorry.

Jag har varit med vid två stallbränder.
Den ena nådde inte stallet där hästarna stog så det var ingen panik där, tan vi tog ut dom och gav hö i sommarhagen och såg till att hålla dom lugna.

Stall2: brann tyvärr ner helt, och där var en del hästar som dog, alla hästar kom ut,men i paniken så slet sig en del av dom och sprang in i stallet igen och i och med att det blev övertänt så fort fanns de inget att göra.

Båda bränderna anlaggda av små ungar som lekte!

RebeckaKihlberg skrev:
Jag har varit med vid två stallbränder.
Den ena nådde inte stallet där hästarna stog så det var ingen panik där, tan vi tog ut dom och gav hö i sommarhagen och såg till att hålla dom lugna.

Stall2: brann tyvärr ner helt, och där var en del hästar som dog, alla hästar kom ut,men i paniken så slet sig en del av dom och sprang in i stallet igen och i och med att det blev övertänt så fort fanns de inget att göra.

Båda bränderna anlaggda av små ungar som lekte!
Det var inte du som var pyromanen??? eftersom du va där....

Kan tänka mig teori nr:2, de tror de är säkra i boxen.
vet ej,har tack o lov ingen erfarenhet av detta.
mvh R :bump:

Jo, jag gillar att elda upp saker, speciellt djur :mad: *inte upplag för skämt*

Senast ändrad av en moderator:

Jag köper inte teori 2 att de springer tillbaka pga en trygghet i boxen, tror mer på teorin att som stäpplevande djur var det de som vågade springa genom elden som hade största chanserna till överlevnad än de som flydde framför och jagades av lågorna.

men om det nu är så att hästarna hellre skulle springa tillbaka in i stallet än ex. ut i en hage så måste det betyda att hästarna står inne alldeles för mycket.
man kan ju isåfall säga att det är livsfarligt för hästen att stå i box. :eek:
eftersom man alltid ska ta säkerheten före det bekväma eller enkla borde man alltså inte ha box alls..

rosita skrev:
Det var inte du som var pyromanen??? eftersom du va där....

Vilket oerhört dumt och elakt svar! :devil: :mad: När ett stall brinner ner och hästar dör så är det väl knappast läge att skämta om det...

Ett stall till en kompis till mig brann ned...som tur var hade de bara fyra hästar. En var de tvugna att kasta en jacka över huvudet på för att ens få ut den ur stallet...sen när de väl kom ut och tog av jackan så ville den bara tillbaka...men de lyckades få den till hagen. De andra hade nog också helst stannat kvar i boxen...men de lyckades få ut dem med.

Jag tror inte att det innebär att hästarna får stå inne för mycket bara för att de hellre vill stanna i boxen. Hennes hästar stod ute dygnet runt på sommrarna och annars mellan 10 - 12h/dag under vintern.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
16 562
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 260
Hästhantering Har en 12-årig valack på foder sedan ca. 2 månader tillbaka. Tyvärr har han en hel del dumheter för sig. Ska man leda honom in ifrån...
Svar
10
· Visningar
1 855

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka