Häst + Hund = Sant??

C

Clara å jag

Hej!

Tänkte börja ta med mig vovven till stallet. Men jag har lite frågor till dom som är "veteraner".

Hon går väldigt bra lös i vanliga fall och jag tvivlar inte på att hon kommer på inkallning. Hon är ganska lättskrämd också så jag tror att hon håller sig borta ifrån hovarna.

Jag hade tänkt ha med henne i stallet och sen, när hon vant sig vid dom stora läskiga bestarna, ta med henne ut på nån ridtur.

Men hur kallar man in en hund ifrån hästryggen? Hon är ju van vid att sätta sig på min vänstra sida vid inkallning och det går ju inte. Å samtidigt som jag vill att hon ska komma till mig så vill jag ju inte att hon ska komma FÖR nära hästen. Jag skulle ju så klart hoppa av hästen om det skulle hända nått men ändå. Hon kan "häråt" och "stanna", det borde väl räcka?

Det är mycket barn i stallet (mindre ridskola) och 8 hästar. Som sagt var så är hon ganska lättskrämd å jag vet inte riktigt hur jag ska underlätta för henne när hon möter hästarna. Självklart tar vi det lugnt och försiktigt men jag är lite rädd att hon ska springa iväg och skapa "panik" i stallet förtsta gången nån häst "tränger sig på" eller fnyser till.

Är det nått annat man ska tänkta på? Jag vill ju nr1 att det ska vara så säkert som möjligt för min lilla vovve och inte utsätta henne för några faror i stallet. Nr2 vill jag ju såklart att hon ska tycka att det är kul att hälsa på hästarna.

Alla tips är välkomna!!!

Sv: Häst + Hund = Sant??

Börja med att vänja henne vid hästarna och låt det ta lite tid.

När det gäller lydnad från hästryggen så har jag valt att min hund bara får springa på vägen, inte fram och tillbaka överallt av tillsynsskäl. När vi möter någon kallas hon in och går då på min vänstra sida, det gör hon också på vägar vilket medför att jag måste gå på fel sida vägen för att hunden ska vara ytterst.

Det viktigaste är ju att din hund är stadgetränad, hon får aldrig gå efter något som lockar, ex annan hund, kanin osv.

Var själv i början, min hund tycker det är lite förvirrande om det är många hästar och kan då lätt tappa koncentration och springa mellan de olika hästarna. Låt hästen vänja sig också, mitt ena sto är en jakthäst och hon hatar hundar, så med henne undviker jag hunden. Tävlingshästen som är hur hypad som helst däremot klarar hunden bra, men allt annat är superfarligt, så det är mycket beroende på hästen.

Det gäller att träna och de flesta hästar klarar hundar bra, vet du med dig att det finns en lättskrämd häst så ha inte den och din hund tillsammans.

//E

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 822
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 943
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 881
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
5 343
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar