Häst goes bulldozer...

T

Tant Asta

(Visste inte vart tåden hörde hemma egentligen, men hoppas det blev rätt!)

Sommarbetet blev ett helvete... Det var bestämt från början att min häst skulle gå själv i en hage 'mitt i' de andra hästarnas hage på betet. Han har väldigt svårt att komma överens med andra hästar, och speciellt med en av de andra hästarna i stallet... En vit gammal gubbe som inte gör en fluga förnär. I alla fall, när vi flyttade hästarna till betet frågade hon som står för det om det vi trodde att det gick bra att ha dem där utan ström i staketet. Vi svarade ärligt att vi inte visste, min häst har alltid haft stor respekt för elstängsel men vi kunde ju inte garantera att han inte gjorde något om/när han upptäckte att det inte fanns ström. Då sa hon att vi skulle prova utna ström och fixa det om det visade sej att det inte funkade.

Första dagen gick och allt verkade okej. En dag till passerade och allt var frid och fröjd. På morgonen den tredje fagen väcktes ajg av ett sms från ägaren till den vita hästen, som också bor precis vid hagen, och hon berättade att min häst hade stuckit. Helvete, tänkte jag. Hon hade sett att han hade stått och bitit i tråden och gått ut genom öppningen till hans hage. Jaha, då satte vi dit ett till band. Morgonen därpå stod han med de andra i hagen igen. De hade tagit ut gammelgubben så han fick gå i en annan hage 100 meter bort och min häst gick med de två andra hästarna. Jag vart förvånad att det gick så bra, han, som alltid varit ledaren, fann sej i att bli 'hunsad' av de andra hästarna.

Nu till problemet. Ingen av hästarna kan gå själv. Bonden som äger hagen hade visst inte ett batteri till elaggregatet och det måste vi ha, finns ingen möjlighet att ha det bara på el. Vi har försökt att hitta ett batteri att låna, men ingen har. Och ingen av oss är så pigga på att köpa ett nytt för några veckors användning. Om en häst går med min, så kan ägaren inte rida. Så fort han blir själv spränger han staketet.

Valet är alltså att slänga ut massa pengar på ett batteri som ska användas i högst tre veckor, eller ta hem min häst till stallet och låta honom gå själv dessa veckor. Jag har försökt att få tag på en häst att låna som sällskap åt honom hemma i stallet, men hittar ingen. Vad ska jag ta mej till?!

Att allting ska krångla så...

Sv: Häst goes bulldozer...

Ett bilbatteri kostar ju bara några hundra.
Det är ju en billig lösning.
Hittils låter det ju som du haft tur, hästen har dragit genom elstaketet några gånger utan att gjort sig illa...
kanske kan du låna ett, känner du någon som har en liten verkstad henna på gården?

Håller med - köp ett batteri!!! Det kan du ju ha nytta av framöver också. Men du behöver en laddare också...

Det är bara det att det inte är jag som betalar... Jag är barskrapad efter en Thailandsresa och mamma har noll lust att lägga pengar på detta. Nu har vi i alla fall satt upp en gång mellan hagarna med ett staket i mitten, så han har tre staket att ta sej igenom innan han kommer till de andra. Om han inte håller sej inne får vi ta hem honom.

har man tat på sig att äga häst så ska man kunna räkna m kostnader oxå, ett batteri är inte dyrt. de borde du kunna skrapa ihop till...

Hör med en bilverkstad. De kanske har ett begagnat bilbatteri som du kan få köpa billigt. Så gjorde vi när vi ville ha ett extrabatteri när det andra var på laddning.

Helt krasst blir det billigare att köpa ett batteri än att hålla på att laga staket. Vem är det som betalar det nu? Och hur mycket kan det komma att kosta om någon häst blir skadad?
Det behöver inte vara bilbatteri heller. Går alldeles utmärkt med de som brukar kallas fritidsbatterier och kostar ett par hundra kronor på vissa stormarknader.
Sedan är väl inte du heller den enda hästägaren, eller? Om delar på kostnaden så blir det inte någon belastning direkt för ekonomin.

Om ni är flera som delar på kostnad för batteri, så blir det inte många kronor.
Annars så finns det en uppsjö av gammla batterier som bilverkstäder gärna blir av med gratis. Men kolla att det finns kapacitet kvar i dem.

Är inte fritidsbatterier några hundralappar DYRARE än bilbatterier, eller tänker jag på fel sorts batteri?

Nej det brukar vara tvärrt om. Bilbatteri från ca 990 och upp fritidsbatteri från 300 och uppåt.
Sedan går det också bra med MC-batteri.

Det är bara det att det inte är jag som betalar... Jag är barskrapad efter en Thailandsresa och mamma har noll lust att lägga pengar på detta. Nu har vi i alla fall satt upp en gång mellan hagarna med ett staket i mitten, så han har tre staket att ta sej igenom innan han kommer till de andra. Om han inte håller sej inne får vi ta hem honom.

Du får ursäkta, men det här är löjligt.
Du måste ha en :devil: tur som fortf har en hel häst.

Vill du inte köpa batteri, ta hem hästen till stallet innan den skadar sig.

Du får ursäkta, men det här är löjligt.
Du måste ha en :devil: tur som fortf har en hel häst.

Vill du inte köpa batteri, ta hem hästen till stallet innan den skadar sig.

Håller med.
TS Inser du skaderisken att ta sig igenom ETT staket, nu har du satt upp trippel staket..... :crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 108
Senast: Freazer
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 338
Hästhantering Min "nya" häst (Eden) som jag köpte i höstas är väldigt påverkad av andra hästar, och det blir inte bättre och jag vet inte exakt hur...
Svar
9
· Visningar
3 036
Senast: Nahar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama