Häst från Holland, hur göra!?

A

Arsozah

Jag får min nya häst nästa vecka (:banana: ) men kruxet är att hon kommer direkt ifrån Holland, hur ska jag vänja in henne på maten vi har här och hur ska jag veta hur mkt/vad hon behöver ha!? Hon kommer från ett stort försäljningsstall så det är lite svårt att ta reda på det, men jag ska försöka...

I mitt stall så ingår Krafft grund i stallhyran, men eftersom att höet inte är av den bästa kvalité just nu på den här årstiden så kanske man kan förbereda med lite lucernhack, eller vad tycker ni? Jag vet att hästen är van vid väldigt "fint" hö som inte är så grovt, medans våran nya leverans av hö är det och hästarna tycker det är jättejobbigt att tugga. Vill inte att hon ska tappa aptiten när hon ska byta miljö och allt :crazy:
Har tyvärr inte analysvärdena på mig, men det är hö med hög proteinhalt så när min ponny var i tävlingskondition så kompletterade vi med Krafft energi. Men man vet ju inte om man vågar ge den nya det, hon kanske sprängs rakt upp i luften vad vet jag... :rofl:

Det är ett 6-årigt sto som är i tävlingskondition och tävlar 1.20, ädel typ. Vad tycker ni jag ska göra?? Hur ska man prova sig fram? Det här är jättesvårt :o

Sv: Häst från Holland, hur göra!?

Jag skulle börja med fritt hö och smyga in det kraftfoder du tänkt ge.

En grej värd att tänka på ,och kanske kolla upp, med holländska hästar är att de ofta får väldigt lite grovfoder. De stall jag jobbat i gav tävlingshästarna en 5-6 kg hösilage(blött), och lika mycket kraftfoder… Så ibland kan det uppstå problem då dessa hästar kommer till sverige och helt plötsligt får mkt och grovt hö. Så jag skulle först och främst kolla upp vad hästen får nu, skiljer det mycket så ta det försiktigt och vänj in grovfodret långsamt. Kanske ge lusernpellets ,som ju är grovfoder utan att vara i stråform, i övergångsperioden. De använder oftast pelleterat kraftfoder i Holland, så du kanske kan köpa med en säck så övergången blir snäll?

Mina döttrar har två hästar från Holland som vi nu har haft i 1½ år.
När de kom verkade det som att de aldrig ätit betfor. De tyckte det var äckligt om maten var blöt. Vårt sto var väldigt kinkig med maten i början. Hon äter betfor nu med hel havre. Kornkross gillar hon inte.
Höet var det inget problem med. Lycka till med hästarna

Betfor finns inte, kommer ihåg att de var väldigt konfunderade när jag försökte förklara vad det var.

Ok, det här verkade väldigt krångligt :crazy:

Så det är alltså bättre om jag köper lucernpellets istället för lucernhack?

Ok, men då är det ju bra att de är vana vid pelletsfoder, trodde det skulle vara jobbigt med Krafft produkterna men då blire inge problem :idea: (om just min häst fått det vill säga). Men jag ska försöka få reda på vad de har gett hästen men tycker ändå det är lite läskigt eftersom att det blir en sådan himla stor förändring för henne och man har ju ingen aning om hur pass käsnlig hon är...

Men det är väl inte säkert (knappast ens troligt?) att hästen har ätit Kraffts foder i Holland? Och ett foder är ju inte likt ett annat bara för att det är pelleterat, så att så länge du inte får med det foder hästen ätit tidigare så blir det ju ett foderbyte i vilket fall, och då kvittar det ju till vilket foder du byter.

Och hästar är sedan urminnes tider gräsätare, så jag tror inte att du får problem att ge den mera grovfoder än vad den är van vid. Snarare så tror jag att hästens mage blir tacksam över mer av den varan...:idea:

pinky skrev:
Men det är väl inte säkert (knappast ens troligt?) att hästen har ätit Kraffts foder i Holland? Och ett foder är ju inte likt ett annat bara för att det är pelleterat, så att så länge du inte får med det foder hästen ätit tidigare så blir det ju ett foderbyte i vilket fall, och då kvittar det ju till vilket foder du byter.
Ne, det var inte riktigt så jag menade... Jag menar att hästen iaf är van vid den sortens foder isåfall :smirk:

Svarar båda...

Självklart är det bra att öka på stråfodergivan, men jag skulle iaf vänja in det under ngn månad. Har hästen gått på en typisk "holländsk" foderstat (vilket ju inte alls är säkert) är ju magen inte van att hantera stora mångder strå på en gång. Jmf om vi skulle leva på vitt bröd och ris hela vårt liv, för att helt plötsligt bara få fullkorn och svårsmälta grönsaker... magen skulle nog protestera till en början;) .
Hackat lusern låter ju ypperligt, då det är korta strån och bra värden. Tänkte inte ens på det:idea:

Precis, jag håller med dig om det du säger!
Mamma skulle faktiskt faxa ägaren idag, om köpekontrakt och grejer, så då passade hon på att fråga vad det är för foderstat hon går på :idea: Bra va!

"Hackat lusern låter ju ypperligt, då det är korta strån och bra värden. Tänkte inte ens på det :idea:"
Jag vet, visst är jag smart :banana:

Liknande trådar

Hästvård En av herrarna här är sedan ett bra tag rasslig i magen. Det kommer en hel del vatten i samband med avföringen, som ibland är...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
14 855
Senast: Soffan74
·
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 201
Senast: Madick
·
Foder & Strö I "mitt" stall reagerar jag på hur mkt kraftfoder alla andra hästar får i jämförelse med min medryttarhäst. Det är nästan så att man...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
10 123
P
Hästvård Hur gör ni med hästar som inte är vattentäta vid regn på sommaren? Min häst är väldigt känslig för att bli blöt. Igår regnade det i två...
2
Svar
20
· Visningar
1 532
Senast: lady_vip
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar