Jag kan hålla med om att Gylles idé att försöka lyfta in den igen, troligen hade varit säkrare, även om hästen kanske gjort mer motstånd åt det hållet? (In i finkan igen.)
Men jag har haft helt andra erfarenheter än du uppenbarligen, gällande räddningstjänsten.... Är förbannat glad över att det på många ställen runt om i Sverige tränas på att hantera hästar. Liksom de tränar på att klippa bort biltaket för att minimera att försvåra skador och för att kunna arbeta snabbare etc
Jag har på flera av de orter jag bott haft ett samarbete med räddningstjänsten och tagit emot grupper med brandsmän som vi haft räddningsövningar med. De har varit väldigt frågvisa och intresserade om allt som rör hästarna.
Däremot kanske just inte denna situation tillhör vanligheten men kommer definitivt att ge flera av dem som var med något att tänka på i framtiden. Framförallt vilka verktyg som behövs och hur transporterna är konstruerade. (Att de är härdade gällande akuta situationer, svårt skadade,döda, hysteriska individer behöver väl knappast nämnas. )
Men det jag verkligen önskar i sådana här situationer är att tillverkarna av släp tar till sig och utvecklar säkrare och bättre transporter. (Givetvis spelar det mindre roll om handhavandet inte är riktigt) men med tanke på hur bilindustrin ser ut idag med alla nymodigheter, så ligger utvecklingen på transportsidan långt efter, även på nya släp.