Häst för långt bort!

SoffiProppi

Trådstartare
vet itne om denna tråd hamnat rätt men ändå...

Har letat sedan jul med ljus och lykta efter drömhästen och har hittat 2, dock har vi fått lämna tillbaka bägge då den ena psysiskt inte klara de av att flytta och den andra var helt sne i ryggen.... :(

Men nu har jag hittat en riktig sötnos som jag verkligen vill ha! MEN hon står 300 km i från mig... Tycker det är långt att åka då det troligen blir 3 vändor om vi köper henne... Kan man köpa osedd? Eller offra tid och pengar för att åka o titta på hästen? :confused:

Sv: Häst för långt bort!

Jag skulle aldrig köpa en häst utan att ha sett den. 30 mil är väl ändå inte så fasligt långt om du tror att hästen har de kvaliter du söker?!

Lycka till!

Du känner ingen i närheten som kan titta på och bedöma hästen lite åt dig? Ge ett "opartiskt" utlåtande? Om det låter bra efter det så kan du kanske åka och prova själv, så är risken lite mindre att du åker i onödan, sas.

Lycka till med hästköp! :)

30 mil är väl ingenting för en häst, jag åkte 60 mil för min hund...

Be om film först och om det fortfarande känns rätt så kör man ju 30 mil på 3 timmar.

tycker inte 30 mil så särskilt långt. Man får nog räkna med att behöva åka minst så långt för att hitta sin drömhäst...sj hittade jag min gamla ponny uppe i orsa...och jag bor i östergötland.:)..Min senaste häst, kommer hem på söndag, hittade jag 1 mil utanför växsjö. lycka till med hästköpet!

Film och foto först. Sedan hade jag gärna haft en veterinärbesiktning. Därefter åkt upp. Men det är nog svårt att få ägarna att gå med på att stå för en besiktning innan provridning...

Beroende på hur mycket hästen kostar hade jag kunnat tänka mig att köpa den osedd IRL, men det kräver ju lite av ryttaren.

Du känner ingen i närheten som kan titta på och bedöma hästen lite åt dig? Ge ett "opartiskt" utlåtande? Om det låter bra efter det så kan du kanske åka och prova själv, så är risken lite mindre att du åker i onödan, sas.

Lycka till med hästköp! :)

Vi har tänkt på det också.. Ska kolla lite i släktträdet... :angel:

Lady_vip

30 mil är väl ingenting för en häst, jag åkte 60 mil för min hund...

Be om film först och om det fortfarande känns rätt så kör man ju 30 mil på 3 timmar.

Det är inte jag som kör utan mina stackars föräldrar :crazy:

Film och foto först. Sedan hade jag gärna haft en veterinärbesiktning. Därefter åkt upp. Men det är nog svårt att få ägarna att gå med på att stå för en besiktning innan provridning...

Beroende på hur mycket hästen kostar hade jag kunnat tänka mig att köpa den osedd IRL, men det kräver ju lite av ryttaren.

H*n kostar 38 000... Jag vill verkligen att det ska stämma den här gången, därför är jag tveksam mot att köpa osedd... Men vill fortfarande ha hästen... :confused:

Eftersom hästen är billig hade jag köpt den om jag var intresserad efter bilder, film och klinikbesiktning. Men som sagt; då är jag beredd att förlora hela summan om hästen sedan inte motsvarar mina förväntningar (worst case).

Eftersom hästen är billig hade jag köpt den om jag var intresserad efter bilder, film och klinikbesiktning. Men som sagt; då är jag beredd att förlora hela summan om hästen sedan inte motsvarar mina förväntningar (worst case).

Billig? Då jag har sparat pengar i hela mitt liv (14 år :D) så blir jag väldigt ledsen om jag sedan förlorar pengarna. Då blir det ingen häst för mig...

30 mil är inte så långt. tänk på att det kan va en häst som du ska tillbringa många härliga år med. det kan va värt alla mil!

alla har vi olika åsikter om vad som e billigt och dyrt. tror att du kommer att hitta en utomordentligt bra häst för de pengarna.

Men snälla nån... 30 mil åker jag var och varannan helg eftersom min pojkvän bor i malmö och jag i gbg ;)

Har köpt en shettis osedd, det var en 70 mil lång resa men var väl beredd att få vända utan häst i släpet om han inte va ok vid hämtningen. Han var allt de sa att han var, en supertrevlig välutbildat charmör(vilket oxå är namnet:love:) Så visst går det om man vågar o har tur att ägarn är ärlig.

Om du säger var i sverige hästen finns så kanske någon snäll härifrån buke kan åka och kika lite på den :idea:

Finns det nån möjlighet att ta tåget dit och provrida hästen så behöver dina föräldrar bara ställa upp en gång.

30 mil är väl inget!

innan jag hittade min häst så åkte jag för att kolla på en häst som var 30 mil bort. köpte den inte...

sedan några dagar senare åkte jag för att titta på en annan som var 20 mil bort. henne köpte jag sedan! men innan dess så åkte jag dit en gång för att lägga handpenning och sen en tredje gång för att hämta henne. detta skedde på 1 vecka dessutom! jag fixade så att veterinären kom och besiktade hästen samma dag som jag skulle hämta henne. gick hon igenom så skulle jag ta henne, annars inte. å eftersom hon är hos mig nu så gick hon igenom :)

för att hitta rätt häst får man vara beredd på att åka en bit! jag hittade en annan häst som jag också kollat på. det roliga med den var att den stod i grannstallet (hade redan häst innan jag köpte denna), men inte klickade det mellan oss för det...

så försök övertyga dina föräldrar om att ni ska åka och titta på hästen! :)

Det ger definitivt inte dåligt intyck att komma med tåg. Om säljaren tycker att du verkar seriös och bra och dessutom gärna vill bli av med hästen så kommer dom säkert att hämta dig vid närmaste station. Kanske kan du t o m sova över och prova hästen lite mer dagen efter. Om du sedan bestämmer dig och köper hästen så kan du skicka den med en hästlastbilstransportör. Dom kör genom hela Sverige, hästen åker bättre än i trailer och har dessutom hästsällskap hela tiden. Lycka till och ge inte upp hästen om den verkligen har det du hade tänkt var viktigt i ditt hästköp, t ex ålder, kön, utbildning, psyke och tävlingsmeriter.

Det beror väl lite på säljaren också.. Men nu är det nog bestämt att vi ska ÅKA ner till hästen... Det går alltid att muta föräldrar med frukost på sängen :devil:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 181
Senast: Juli0a
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 680
Senast: Lhas
·
Utrustning Då jag planerar att skaffa häst igen om några år så sitter jag o kollar på utrustning osv. Gillar att ha en färdig plan för hur saker...
2
Svar
30
· Visningar
2 394
Senast: tuaphua
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 854

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Promenadskor vinter
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17