Sv: Häst fick avlivas på riksväg
För bilprovningen är det som vilken släpvagn som helst det är helt upp till den som lastar saker i den att ha koll på att golvet bär för lasten. Trafikfarligt blir det inte för att golvet går sönder, farligt för hästen ja men inte trafikfarligt.
Du ska tro det hade blivit uppror om de hade infört krav på att alla släpvagnar skulle ha en hundra procent frisk botten under hela.
Och var skulle de dra gränsen även om det så bara var hästtransporter som de skulle ha koll på den biten.
Måste du tex ha friskt golv under ev sadelkammare ? Vi hade tex i många år en brenderup där golvet i hästdelen var bytt men där aldrig golvet i sadelkammaren byttes eftersom det kostade multum iom att hela sadelkammaren behövde monteras ut för att komma åt golvet. Hade aldrig hållit för en häst men inga problem att ställa tex en hink med saker där.
Ett annat släp jag vet har dubbla golv dels ett vanligt plyfa och när detta började bli dåligt på några ställen lade de istället in en aluskiva ovanpå som ensamt klarar vikten av en häst men på en besiktning ser det naturligtvis ut som att de har ett ruttet golv underifrån och besiktningsgubbarna har ju inte heller en chans att kontrollera att en aluplåt är tillräckligt tjock eller av rätt sort för att bära en häst så om de skulle sättas till att ha ansvar för det, hur hade du då tänkt att det skulle fungera ?
I många fall går det inte ens att verkligen kontrollera golvet, ta tex hur vår hästlastbil var konstruerad när den var nybyggd. Undertill bilens plåtchassi (som inte ensamt är starkt nog för att bära en häst) därefter två !! plyfaskivor och ovanpå det allting ingjutet i glasfiber. = totalt omöjligt att kontrollera skick på golvet (japp fullkomligt vansinnigt men inte ovanligt i lastbilarna) en rostskada undertill i chassit strategiskt placerad bak i spiltan som användes mest i lastbilen fick mig att börja ana oråd. Kontakt med de som byggt lastbilen gav svaret, det är omöjligt att golvet är dåligt det är helt inkapslat. Magkänslan ville dock inte ge sig speciellt inte eftersom jag tyckte jag fick lite rörelse när jag stod och hoppa i den hörnan. Så till slut kom sågen och kofoten fram och jag sågade upp hål i glasfibern och bröt upp den hörnan. Det fanns ingenting kvar av plyfaskivorna bara småsmulor och det flöt av urin där under, så tätt var det........ Tack o lov hade glasfibern och chassit klarat bära hästarna säkert mkt tack vare att det är ett tätt reglat chassi med bärande balkar tätt. Nu har vi en väl tilltagen primad aluplåt som golv istället (pluss då chassit med plåt underifrån) hur tjock vår aluplåt är går dock inte att se någonstans utan att montera av lister odyl där det avslöjas. Så hur skulle en besiktningsgubbe kunna godkänna ett sådant golv ?
Du får liksom aldrig glömma att de tar ett ansvar om de ger sig på att godkänna sådant vid besiktningarna för om bilprovningen kollar det så släpper ägarna kollen själv i många fall och förlitar sig helt på bilprovningen. Om man då betänker att det kan räcka med ett par månader för ett golv att bli helruttet om det får en skada så inser man själv att det inte är någon bra ide att lasta över det ansvaret på bilprovningen. Nej som hästägare måste man ju naturligtvis se till att själv hålla koll på golvet det är ju inte precis särskilt svårt om det är ett öppet plyfagolv det är bara att trycka en skruvmejsel i det med jämna mellanrum underifrån så känner man direkt om det börjar bli mjukt.
Jag tar faktiskt alltid även chansen när jag är nere och besiktar släp/lastbil dels att be dem slå ett öga på golvet men även att själv gå under det när det står över gropen för att se med egna ögon att det ser bra ut underifrån.