Häst eller stallplats först?

Silver Girl

Trådstartare
Börjar så smått fundera på det här med egen häst. Kommer inte att bli aktuellt än på något år eller så (vill spara ihop till inköpspris + en buffert först).

Det jag har funderat lite på sista tiden är hur man gör när man börjar leta häst. Ser man till att man har en stallplats klar innan (och betalar för den innan man har häst)? Eller väntar man tills man hittar drömhästen? Hur snart förväntas man hämta hem en häst efter att man bestämt sig för att köpa den och vetrinärbesiktningen är klar?

Hur har ni gjort?

Ska väl tillägga att med mitt jobb måste jag ha en stallplats med "full service", dvs inackorderingsstall där det ingår alla utsläpp och fodringar, och det finns bara två sådana stall inom rimligt avstånd från där jag bor, varav det ena är lite väl dyrt...

Sv: Häst eller stallplats först?

Hästen först, Det kan ta tid att hitta drömhästen. Dyrt att betala stallhyra i flera månader.
Stallplats går ju ofta att lösa temporärt,

Innan jag hittade en häst kollade jag på lite olika ställen om dom hade plats för en häst till. Sen när jag hittat hästen så hyrde jag en plats i ett stall.

Jag kollar både och ;) Dvs kollar vad för stall som finns och vad de erbjuder, priser etc och hur lätt det är att få plats. Sätter mig på kö om det behövs. Man kan avvakta och fortsätta stå i kö!

Som tidigare nämnt så kan hitta rätt häst ta tid så dumt att stå med box tom!

Stallplats först! Jag har dåliga erfarenheter av inackorderingsstall, så jag är väldigt noga med var hästen ska stå. När jag hittat något jag tycker verkar bra frågar jag hur lång kö de har, när det kan tänkas bli något ledigt och ställer mig ev. på kö.

Då kan jag - när det väl blir dax för häst - berätta att jag gärna vill ha hästen men inte kan ta hem den förrän xx/xx.

Att börja hästägandet med en nödlösning vad gäller stallplats och sedan flytta hästen igen tycker jag är kass start...

Stallplats först! Jag har dåliga erfarenheter av inackorderingsstall, så jag är väldigt noga med var hästen ska stå. När jag hittat något jag tycker verkar bra frågar jag hur lång kö de har, när det kan tänkas bli något ledigt och ställer mig ev. på kö.

Då kan jag - när det väl blir dax för häst - berätta att jag gärna vill ha hästen men inte kan ta hem den förrän xx/xx.

Att börja hästägandet med en nödlösning vad gäller stallplats och sedan flytta hästen igen tycker jag är kass start...

Det är precis så jag tänker. När hästen väl kommer blir det ju ändå en period att lära känna varandra och de nya omgivningarna, då vill man ju inte flytta på sig i första taget.

Men hur reagerar hästägarna när man säger att man inte kan ta hem hästen förrän xx/xx? Hur snart förväntar sig en säljare att "bli av med" hästen efter avslutat köp?

Det är jätteolika. Vissa hästägare måste bli av med hästen snabbt, andra kan tänka sig att ha den kvar ett tag, ytterligare andra vill ha en slant för uppstallningen så länge.

Smartast är att köpa häst på lagom avstånd, då kan man i värsta fall låta den stå kvar och köra ut och rida den hos gamla ägaren under tiden man väntar på sin stallplats.

När jag köpte häst fick jag höra att hitta bra stall är mycket svårare än att hitta drömhästen...Kan idag intyga att det var kloka ord..

Man kollar runt och ställer sig i kö åtminstonde innan man börjar seriöst leta häst tycker jag. Är man kräsen på stallplats bör man ju ta den om man får den också, annars brukar det ju som tidigare skrivits gå att lösa temporära stallplatser.

Det är ju nästintill omöjligt att veta hur stallplatsen kommer fungera innan väl står med hästen i stallet, skenet kan bedra både åt det positiva och negativa hållet! Skulle aldrig betala stallhyra x antal månader innan jag ens hade köpt en häst, då är det bättre att, som så många andra skriver, att ställa sig på kö...

Vad gäller att hämta hem hästen så beror det ju som sagt på vad anledningen är till att säljaren säljer hästen. I mitt fall stod hon kvar lite över 1 månad innan jag hämtade henne, för att jag ville kunna va ledig första veckan som ny hästägare! Dessutom hade jag turen att få boka en plats i ett stall, så min stallplats stod tom under den tiden, fast jag inte betalade extra för det (bara deposition, som sedan drogs av på första hyran!) Det är väl bara att komma överens om det som passar bäst för både säljare och köpare, men som sagt, man kan ju kolla parallellt, men köp hästen först! Pengar kommer du ändå behöva till massa andra småsaker i början... ;)

Jag har lyckats tajma det ganska lagom. Men har också stått med foderhäst först och sen behållt stallplatsen.

Nu när jag köpte häst i torsdags så stod den redan på gården, hemskt fiffigt.

Det kan ju faktiskt vara så att det enda vettiga stallet får en ovanlig vakans och om man inte tackar ja då får man kanske ingen box på två år (i det stallet). Om andra alternativ då är jättsunkiga kan det vara värt att betala några månaders kallhyra för att vara säker på att ha boxen när hästen väl ska hem.

Jo fast jag tänkte mer på om man inte ens har hittat en häst man vill ha ännu, att det kan ta väldigt lång tid och att saker och ting kan hända på vägen, så då kanske det blir många månader man betalar kallhyra och sen bestämmer sig för att vänta med att köpa häst ;) Men om man har hittat en häst men inte kan ta hem den på ett tag är det ju på bestämd tid man betalar kallhyra och då kanske det inte är så farligt...

Senast ändrad av en moderator:

Absolut stallplats först!
Titta gärna runt lite hur det ser ut med stallplatser runtomkring, åk och titta på många så du kan jämföra.
Nackdelen om det är ens första egna häst är att man inte alltid vet vad man letar efter i en stallplats förrän man står där och är missnöjd med något eller man själv/hästen vantrivs! :p Därav att det är juste att ha lite koll på andra stall också och eventuella alternativ om det inte funkar på den första. Är det riktigt dåligt med bra stallplatser inom rimligt avstånd är kanske frågan om man borde skaffa häst överhuvudtaget...

Om du inte har råd att stå och betala massor med månader för stallplatsen så kan du ju börja leta hästar ungefär i samma veva som du letar stallplats. Men aldrig, aldrig bestämma sig för en häst och meddela ägarna innan man har stallplats! För att det är så oseriöst att meddela att man nog måste vänta ett par månader med att ta hem hästen tills man hittat stallplats, eller liknande scenario. Och att stress-hittade stallplatser sällan blir bra, när man är så förblindad över den underbara häst man hittat och bara vill hitta en stallplats så fort som möjligt så allt är klart.

Jag gjorde iofs inte det utan sökte stallplats i samma veva som jag letade häst. Men så visste jag minst en stallplats där de borde ha plats över sommaren så man hann leta nytt under sommar/höst. Inte så bussigt mot hästen som var tvungen att flytta två gånger.

stallplats först! då kan du i lugn o ro veta att du när som helst, när häst dyker upp, ta hem den. Vissa stall har ju 1 års väntetid för att komma in i. Speciellt om du vill ha fullservice.

Stallplats först och sen hästen för man brukar inte betala ngt föns hästen står i boxen^^

*kl*

Det är intressant att läsa och inse att alla har olika förutsättningar, jag letar inte ens häst, men jag har "tillgång" till minst tre olika stall som jag mycket väl skulle kunna tänka mig att stalla upp min ev häst i. Sen finns det ytterligare minst 5 andra alternativ som skulle kunnas fixas i ett "skarpt" läge.

Mitt förstahands val i dagsläget skulle kunna ta emot en häst som jag äger så fort jag får tag på dem. Men så har de ett stall för 10 hästar och har enbart 3 själva och de vet mycket väl vem jag är.

Men jag kan tänka mig i att i storstads regionerna är det helt klart värre.

För mig var det första och största problemet att jag inte hade något körkort än - hade precis börjat övningsköra när jag började leta häst! :angel:, och i kombination med det att kommunaltrafiken i staden där jag bor är under all kritik. Rätt förståeligt iofs för en småstad, men totalt omöjligt var det för mig att vara bussberoende iom att sista bussarna hem på kvällarna gick ca 18 och INGA bussar på helgerna.
Nu var jag så optimistisk så det första tillfälliga stallet låg inom cykelavstånd - men kunde bara stå kvar där fram till hösten- och sen skaffade jag en stallplats nästan 1½ mil bort för att det var enda stallet jag visste om med 2 lediga boxar!

Nu när jag har körkort så är det mer en fråga om hur kräsen man är.
Krav:
*Tillgång antingen till ridhus eller en ridbana som sköts så gott det går hela året (många stallplatser faller på detta häromkring, finns inte så många ridbanor som sköts bra och är hyfsat väl anlagda för att klara vår/höst).
*Trevliga stallägare, helst med lite liknande min syn på hästhållning.
*Bra hagar och helst med flera hästar i samma hage/hagar. Jobbigt vid intag, men mycket trevligare för hästarna så länge det är individer som kommer överens!
*Möjlighet till fri tillgång på grovfoder.
*Inte alltför mycket jobb. Som exempel så tog de dagliga rutinerna endast för mockning, vattenpåfyllning, foderpackning i det tillfälliga stallet ca 1½ timme per dag. Då är det svårt att orka med att aktivera och vårda två hästar så mycket som man skulle vilja. Var dessutom fysiskt jobbigt att varje dag bära vattenhinkar, bära omkring på 42kg hö, joura nästan varje dag (periodvis varje dag) m.m.
*Vissa "måste"-grejer som täckesbyten t ex.

Det är mycket svårt att få allt. Och svårt att veta i förväg som sagt om det kommer bli bra eller inte, kanske att stämningen i stallet inte är så trevlig som man kunde önskat, massor med irriterande småsaker som att det stinker ammoniak i hela stallet från boxarna, eller att man själv eller hästen helt enkelt inte trivs.

Även om jag skulle vara totalt oberoende av priset, alltså inte alls behöva tänka på plånboken vid val av stallplats, så skulle det ändå kännas svårt att hitta någon riktigt bra. Just för att så mycket måste klaffa.

För att göra ett långt inlägg kort:
Även om det finns hundra stallplatser att välja bland kan det vara svårt att hitta *den rätta*.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hejsan, jag funderar på att köpa min första egna häst. Ridit sen jag var 6år till år 2015 ca 19år. Både ridskola samt...
Svar
13
· Visningar
1 151
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 411
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 989
Hästmänniskan Jag börjar närma mig de 40. Jag ridit hela livet, har egen häst och har alltid ridit och varit i stallet i alla väder. Aldrig klagat och... 2
Svar
29
· Visningar
7 190
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka