Häst- eller ponnylicens?

havreflinga

Trådstartare
Ni vuxna distansare som rider hästar under 148 cm, har ni häst- eller ponnylicens till era hästar?

Jag vet inte hur jag ska göra... Har en sjuårig arab som är 147 cm. I år tänker jag börja rida 8-milare med honom, och då behöver han ju licens. Men jag vet inte om jag ska lösa häst- eller ponnylicens för honom.

Om jag löser hästlicens kan jag ju tävla honom även i hoppning och dressyr, men jag är osäker på om det kommer att bli av. På klubb- och lokaltävlingsnivå kan jag ju tävla honom ändå, oavsett vilken licens han har, för där krävs inte licens för hästen.

Om jag löser ponnylicens kan någon annan tävla honom på ponnytävlingar i andra grenar. Det är i och för sig inte akutellt just nu, men det kan ju bli. Fast då får inte jag tävla t ex dressyr eller hoppning på lokalnivå, om jag har fattat det rätt, för ponnier som startat i storhästklass får inte starta bland ponnier, och det gäller väl även lokala tävlingar, eller?

Men om jag skulle sälja honom till någon ponnyryttare någon gång i framtiden är det ju bättre om han redan har ponnylicens. (Och då får han ju tävla bland ponnier igen, för då sker ju ett ägarbyte.) Fast han kanske måste ha ett mätintyg för att jag ska få lösa ponnylicens? I så fall blir det ju lite onödigt krabb, för i nuläget behöver han ju inget mätintyg, för han ska bara tävlas av mig, och jag är vuxen.

Usch, vad krångligt! :crazy: Just nu skulle det kännas enklast och bäst med hästlicens, för det är bara jag som ska tävla honom...just nu. Men han är bara 7 år. Om tio, elva år kanske jag har små ponnyryttare här hemma som skulle vilja tävla honom som D-ponny.

Hur ska jag göra?

Nu vågar jag ju knappt svara på något som rör licenser :D, men eftersom jag själv har en arab med ponnymått och valde att lösa ponnylicens för henne istället för hästlicens så kan jag beskriva mina motiv:

Geshira är 147 cm i mankhöjd. Hon tävlas i körning och distans av mig (vuxen ryttare) och i de grenarna finns det ingen åldersgräns för ponnyryttare, utan vuxna tävlar såväl häst som ponny på samma premisser. Det är t o m en fördel för mig att tävla körning med Geshira som ponny eftersom det ger mig mer passande tempon på maratonsträckorna.

Sedan har jag en dotter som gärna tävlar hopp och dressyr och för henne är det ju perfekt att Geshira är ponny. Vill man sedan som vuxen tävla med ponny i storhästklasser så får man ju det (finns väl vissa gränser inom fälttävlan om jag minns rätt - men om man vill tävla dressyr med ponny bland storhästar så får man ju det, fast man kanske inte alltid har så mycket för det).

När det gäller arabhästar som är försäljningsvärdet mycket högre om den säljs som ponny som presterat på tävlingsbanorna (gäller alltså dressyr/hopp/fälttävlan) än som pytteliten "häst".

Mätintyget kostar inte så mycket att skaffa.

Som vanligt är det väl bäst att kolla i TR så att man inte missar någon trist liten paragraf som begränsar ens tävlande med ponny bland stora hästar.

Jag är också i valet och kvalet.
Och har nog bestämt mig för att skaffa hästlicens, trots att pållan blott är 144 cm. Så slipper man böket med att mäta och sånt. Köper någon ponnyunge henne sen får de väl byta licens.

Jag har ponnylicens till arabhingsten (147.6 cm) som nu är på väg ut på tävlingsbanorna. Han kommer gå distans med mig huvudsakligen men tävlas i hoppning av min lilla medryttare som är 14.

Jag har för mig att man får tävla lätta storhästklasser med ponny utan problem men jag kan ju ha fel? En ponny storleksmässigt brukar ju ändå inte kunna hävda sig i de högre klaserna för häst?!?! :confused:

Jag har för mig att man får tävla lätta storhästklasser med ponny utan problem men jag kan ju ha fel?

Man får tävla lokala tävlingar utan licens, så det går ju. Däremot står det i TR att om en ponny har startat bland stora hästar, så får den inte starta bland ponnier igen. Inte förrän efter sex månader.

Jo, fast en licens är ju ganska dyr, så det höjer väl värdet på hästen lite, om den redan har licens.

Men jag har inga planer på att sälja min häst/ponny.

Men om jag tänker en bit in i framtiden så kanske det finns barn med i bilden. Om jag får barn inom de närmsta åren, då skulle ju de faktiskt kunna tävla honom när han är gammal. Tjugo år är ju ingen ålder för många hästar. Se bara på Poem, som blev Nordisk Mästare som 19-åring (eller var det 20?).

Jag vill ha fler argument! Ni måste hjälpa mig att bestämma mig! :)

Jag har inte mätt min ännu, men han pendlar någonstans mellan 148-150. Jag ska be vet. ta och mäta honom ordentligt när han kommer och vaccinerar om ett par veckor. Mest för att jag är nyfiken :cool:

Skulle han bli ponny så kommer jag att lösa hästlicens den dagen det blir aktuellt. Eftersom jag vill prova och rida lite dressyr oxå.

Jag har hästlicens till Cz. Det är bara jag som rider honom så därför ville jag ha honom som häst o inte ponny.
Kommer DU att tävla dressyr/hopp? Rannsaka dig själv o se om du behöver hästlicens. På dig låter det som om du vill ha ponnylicens.
// Linda

På dig låter det som om du vill ha ponnylicens.

Vilket bra svar! :) Låter det så? Jo, jag vill nog ha ponnylicens, men är ju mer van vid hästlicens. Jag vet t ex inte om man måste ha fixat mätintyg innan man löser ponnylicensen. Nån som vet? Och i så fall måste väl ponnyn mätas både i år (då han är sju) och nästa år, då han ska slutmätas. För det gör man väl när de är åtta? I så fall kostar det kanske mer än det smakar... Då kanske man lika gärna kan betala de extra kronorna när/om det blir aktuellt att byta från häst- till ponnylicens längre fram.

Sen är jag nog lite osäker på om det alltid är ok att starta med ponnylicens i distans, trots att man är vuxen ryttare. Jag har för mig att det inte ska spela någon roll...

Jo, jag tror nog att jag kommer tävla lite i hoppning och dressyr, men bara på klubbnivå eller lokala tävlingar.

På distans får du starta som vuxen med ponnylicens, inga problem. Det står visserligen inte i klartext någonstans (jag hittar inget men varför heter det annars "vuxen får tävla ponny"?).
Men får man starta lokala storhästtävlingar med en ponny som har ponnylicens i hopp/dress? Även om det inte krävs licens då, så känns det fel på nått sätt.
// Linda

Men får man starta lokala storhästtävlingar med en ponny som har ponnylicens i hopp/dress? Även om det inte krävs licens då, så känns det fel på nått sätt.

Ja, det har jag inte tänkt på... Äsch, det kanske är enklare med storhäst-licens i alla fall... Jag har någon månad på mig att fundera, så jag får väl fråga alla jag träffar på fram tills dess. :) :p

oj då, jag som precis tänkte starta en ny tråd med en kanske lite dum fråga. Får personer över 18 år tävla d-ponny i distans? vad gäller i dom andra grenarna?

Ja, i distans får en vuxen tävla ponny. I de andra grenarna måste ponnyn ha hästlicens och tävla bland hästar ifall en vuxen vill tävla den. (Förutom om det är en ung ponny som tävlas i unghästklass i hoppning.)

Är det verkligen så att det krävs hästlicens för vuxen att tävla ponny i hopp och dressyr?
I TR så står det bara att ponny som startat i storhästklass inte får fortsätta tävla bland ponnyer annat än vid stadigvarande ryttar- eller ägarbyte. Står inte ett dugg om licenser. Och med tanke på att det skulle kunna gå bra att starta i ponnyklasser igen vid stadigvarande byte av ryttare eller ägare så låter det ju konstigt att man skulle behöva byta licens ytterligare en gång.
Jag tror att det helt enkelt är så att man fortsätter att ha ponnylicens, men om man börjat tävla i storhästklasser så måste man fortsätta tills hästen bytt ägare eller stadigvarande ryttare.

"Sen är jag nog lite osäker på om det alltid är ok att starta med ponnylicens i distans, trots att man är vuxen ryttare. Jag har för mig att det inte ska spela någon roll..."

Har du hittat något i distans TR om detta?
Om det är problem med att som vuxen starta distans på ponny med ponnylicens så har jag brutit mot reglerna varje gång jag tävlat.
Skulle det vara mot TR så tror jag att jag hellre skippar distansen än körningen om det måste ställas till sin spets, tyvärr, och det vore nog slutet på tidningen i min regi...

Om det är problem med att som vuxen starta distans på ponny med ponnylicens så har jag brutit mot reglerna varje gång jag tävlat.

Nej, det ska ju inte vara några problem. Problemet sitter nog bara i mitt huvud. Det känns så konstigt att få rida med ponnylicens när man är vuxen. Och jag minns nån gång för ca 10 år sedan...då ringde jag en arrangör och frågade om det var ok med ponnylicens, och de var tvungna att fundera ett bra tag och bestämde sig sedan för att det var ok. Det är väl det jag har i bakhuvudet kanske... Jag skulle önska att det stod lite tydligare någonstans, för normalt sett får man ju INTE tävla med ponnylicens om man är vuxen. Men i distans får man, som jag har uppfattat det. Får man det även i körning?

Jo, i körning får man som vuxen tävla ponny med ponnylicens så länge man tävlar i ponnyklass. Så vuxna kör shettisar i många fall. Måste säga att det skulle vara bra märkligt att lösa hästlicens för en A-ponny :D.

Usch, anledningen att jag surar ur är att jag kan tycka att vissa regler krånglar till i onödan och snarare finns till för att driva in pengar till SvRF än för att göra tävlandet rättvist.
Jag förstår att det vore dumt att låta vuxna tävla mot barn, men om det ändå inte finns någon sådan motsättning i någon gren så vore det dumt att begränsa hästens/ponnyns användning inom andra områden ( t ex att min dotter inte skulle få tävla dressyr och hopp bland andra barn med vår ponny bara för att jag som vuxen vill tävla distans och körning).

Jag förstår att det vore dumt att låta vuxna tävla mot barn, men om det ändå inte finns någon sådan motsättning i någon gren så vore det dumt att begränsa hästens/ponnyns användning inom andra områden ( t ex att min dotter inte skulle få tävla dressyr och hopp bland andra barn med vår ponny bara för att jag som vuxen vill tävla distans och körning).

Ja, undrar hur det är med det. I ditt fall är ju ponnyn tävlad av vuxen, men dock inte i storhästklass. Det är nog ok att göra så. Men om jag vill tävla min ponny i lätta klasser bland stora hästar, och min dotter (om jag hade haft någon) ibland vill tävla bland ponnier, då går det nog inte. Mor och dotter kan inte dela på en ponny, vad jag förstår. I alla fall inte vad gäller tävlandet i hoppning eller dressyr. Egentligen en ganska knäpp regel, för om de är rädda för att mamman ska rida till ponnyn och göra den konkurrenskraftigare, så kan hon ju lika gärna göra det på hemmaplan och skippa tävlandet.

Men när man genomför ett ägarbyte så får man ÄNDÅ en ny licens med nya ägarens namn så att då byta till ponny eller häst spelar ju ingen roll.

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 393
Gnägg Hej! Den här tråden är för alla oss som har en PRE eller som gillar rasen PRE eller som bara vill diskutera PRE. :) Vore kul att få...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
9 064
Senast: Fiorano
·
Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 550
Senast: Cambrie
·
Träning Hej! Jag har nu haft min häst i ett par år så vi känner varandra väldigt väl. I början kunde vi inte rida ifrån gården eller rida ut...
Svar
6
· Visningar
1 379
Senast: Lutten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Border collie?
  • Är dagens hundägare eller hundar problemet?
  • Täcke...

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka