Häst = ej helt perfekt

S

sante

Jag har inriktat mig på barock det senaste året, har dock inte ridit för en riktig barock instruktör( ska i dec)....tycker att man inom barock gymnastiserar hästen på bra sätt...men
har kommit fram till att pållen inte är särskilt stark i bakdelen, har svårt att gå i bra trav, spänner sig.
Hästen är spänd i vänstervarv, har mycket lättare att böja sig i högervarv, sökningen framåt neråt fungerar ok i skritt men i trav åker huvudet upp och hon jobbar så lite som möjligt med ryggen.

Håller på för fyllt med markarbete, lösgörande övning, tömkörning, blir bara lite klättring då vi inte har skog i närheten...har ni tips på fler övningar?
Under tiden masserar jag henne, hon har spänd rygg och bakdel..denna damen skulle behöva lossa lite...
Hon har ingen egen motor= lugn

Känner att jag gör rätt, men ändå händer inte så mycket?
Hon kan bli väldigt avslappnad och fin efter träningen, dagen efter är hon likadan...stel...

Hjälp mig barockryttare... :confused:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Häst = ej helt perfekt

Låter som att det är väldigt bra att du ska till en tränare i december! ;) Det är nämligen jättesvårt att säga något utan att ha sett i verkligheten vad som händer, hur hästen gör med sin kropp, hur du gör osv... Låter som att du ändå gör många bra grejor. Till du kommer till tränaren, så kan du ju kolla (från marken) hur böjningen åt bägge håll ser ut - Kommer inner höft fram? Stannar den i framfört läge? Lägger hästen svansen inåt (symptom på om ryggraden böjer sig åt samma håll hela vägen)? Får du känslan av att innerbog flyttar sig lite bort från dig? Böjer hästen genom hela halsen, även nacken? Lägger hästen huvudet på sne? Får du ganaschställning, eller får du känslan av att hästen skjuter ganaschen mot dig?
Att hon är lugn är ganska bra nu när du bara ber om avslappning, om hon hela tiden villa springa kan det ju vara ett tecken på hon vill springa ifrån t.ex. smärta... Men å andra sidan, är "lugn" att hon nästan inte vill röra sig så kan ju faktiskt något vara fel.
Hoppas du har fått tag på en bra tränare som kan hjälpa dig!

Ska försöka hitta nån som kan hjälpa mig..känns inte kul alls

Finns många anledningar till att hästar "håller i sig" men det vanligaste roten till problemet tror jag är en obalanserad ryttare som inte kan sitta still. Sen så är det ju kallt nu, och jag känner ju på mig själv att jag är stelare än vanligt... Behöver längre uppvärmningstider innan jag kan utföra något gymnastiskt. Värmer upp, stretchar, sen kan jag göra det jag ska.
Men det är nog i alla fall bäst att låta en veterinär eller eq-terapeut kolla igenom den så den inte bär på något allvarligare fel, ledinflammationer eller muskelinflammationer eller liknande.
Sen gäller det för Er två att hitta nya rörelsemönster som ska programmeras in.

Kan inte vara jag då hon är sådan från marken åxo...men jag ska fortsätta massera henne och jobba med lösgörnade övningar...blir det inte bättre då ska jag kalla hit equiterapeut...men jag tror att denna dam inte lärt sig använda sin kropp rätt...

Liknande trådar

G
Hästvård Jag har en 8-årig valack som tränas varierat, dvs dressyr o hoppträning för instruktör varje vecka, utetitter med klättring o över stock...
Svar
9
· Visningar
2 661
Senast: grl
·
Dressyr Har ni några bra övningar eller förslag på hur man ska arbeta en häst som lätt passar i skritten? Att det beror på spändhet är inget att...
Svar
11
· Visningar
1 708
Senast: noreen
·
R
Hästvård Här är våran historia.. Fick hem min häst i okt 2008 efter att han varit utlånad på foder i 2 år. första v är han precis som jag minns...
Svar
6
· Visningar
1 189
Senast: Boj
·
S
Hästvård Jag har kämpat länge med min häst nu. Hästen är väldigt sned och har så varit så länge jag haft den (flera år). Visst alla hästar är...
Svar
9
· Visningar
1 574
Senast: Desert_Wind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama