Häst bort på träning

J

Joy

SUCK.... så besvärligt det är..

Min bebis på 10 år *ler* måste bort på träning, men var svårt det är att hitta rätt träner.
Jag har inte haft häst ute i träning före, och jag är självklart rädd om min bebis. Man hör om folk som t.ex. har haft häst i träning i 3 måneder och när hästen kommer hem kan den inget eller den har vairt halt i 4 veckor, eller hästen kommer inte ut i hage under träningstiden.

Vad skal man titta på när man kommer ut och koller på en träner
Vad skal man fråga om
Vad krav kan man tillåta att ha
Är det ok att ställa krav på t.ex foder.

Är det "dumt" att inte titta på träner langt bort, jag tänker här: jag bor i NV skåne och "våger" inte skicka min bebis 40 mil bort (eller 30 mil.. eller 20 mil .. eller 10 mil :rofl: )

Vad har du lagt till grund fät at välje just den träner du har.

Dette skal inte bli en diskution på enkelte tränere men en fråga om vad du titter på och väjler träner efter och vad man skal vare uppmärksan på när man besöker eller ringer tränaren.

Hoppas att ni för står mit svenska, då jag är dansk :D

Hälsn. Joy

Sv: Häst bort på träning

Jag skulle nog göra klart precis exakt varför jag skickar hästen på träning, och vad jag vill ha ut av det. Om det finns några speciella problem och liknande, eller om det handlar om inridning, alltså!

Jag skulle titta på gården, hur det ser ut, hur allt är skött, hur hagarna och boxarna ser ut. Ser hästarna välskötta ut? Är fodret bra? Hur mycket utevistelse blir det? Hur ofta ska hästen ridas av tränaren?

Hur länge ska du ha hästen borta på träning då? Jag skulle iaf åka och hälsa på minst en gång, för att kolla upp så att allt är bra. Avståndet tycker jag inte spelar så stor roll, för mig är nog tränaren viktigare. Jag har hellre hästen långt bort hos en bra tränare, än närmare hos en sämre tränare. Men samtidigt ska du ju ha en realistisk möjlighet att kunna åka och hälsa på hästen minst en gång, så då får du ju avgöra själv vilka avstånd som är acceptabla! :)

Sv: Häst bort på träning

Krav kan du alltid ställa, vilka och hur många du vill, det är DIN häst. Sen har ju alla tränare sina rutiner, foder etc så där får du göra en avvägning om det är nåt du inte gillar hos en tränare du i övrigt känner förstroende för. Vissa saker kanske går att förhandla om, andra inte. Vad gäller foder, om man ger nåt särskilt kraftfoder elelr tillskott som inte finns hos tränaren går det oftast bra att ta med eget så det räcker till hästen.

Många tränare välkomnar tät kontakt med ägaren.
Det viktigaste är att man som hästägare har klart för sig vad man vill ha för resultat, på vilken tid och om det är nåt särskilt problem man vill ha löst. Sen resonerar man med tränaren om det är rimligt och under vilken tidsperiod... Sedan kan det alltid hända saker, bara för att det vanligtvis tar tränaren en månad att göra si o så mycket kanske en viss häst behöver längre tid på sig, det kanske kommer upp nya problem när man löser gamla..osv osv... Det är alltid en fråga om KOMUNIKATION då, tränaren måste upplysa ägaren om ev uppkomna problem eller liknande, och så tar man gemensamt ställning till fortsättningen. Men det är alltid ägaren som bestämmer över sin häst, och man kan alltid välja att ta hem den om det inte känns bra.

Tyvärr FINNS det tränare som inte tar sitt ansvar (vill inte skriva "håller vad dom lovat" då jag anser att det är svårt att lova saker vad gäller resultat tex) , kanske inte rider/tränar hästen så ofta som överrenskommits, eller på annat sätt negligerar hästen. Därför är det bra att höra runt på rekomendationer, samt att hålla en tät kontakt och åka o hälsa på om hästen ska står hos tränaren under en längre tid.

Vad ska man fråga om? Ja, vad är viktigt för dig? Utevistelse, rutiner, om det finns tillgång till massör/fysiolog, vad det är för veterinär, hovslagare osv... Och så givetvis vad tränaren har för träningsfilosofi, hur mycket hästen kommer att tränas, vila och återhämtning.....

Det du tittar på kanske du sett långt innan du lämnar din häst. Är det en tävlande tränare, hur ser det i så fall ut på tävlingsbanan? Då menar jag kanske inte resultat först o främst även om det också är viktigt men även avhängt hästmaterialet, beter h*n sig bra ute, hur är hästarna hanterade, skötta, hull osv osv osv....
Väl där tittar du på foder, stallar, hagar, hur övriga hästar ser ut osv. Om du ser något konstigt, tex en alldeles för mager häst eller dyl så FRÅGA. Det viktigaste är vad anledningen till den magra hästen är......

Lycka till!

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 669
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
16 146
Hästmänniskan Hej! Precis som rubriken lyder så undrar jag vilka "krav" man som outbildad ryttare kan ha på en ny häst? Jag är 26 år och har + 10 års...
2
Svar
36
· Visningar
4 223
Hästmänniskan Hejsan, Jag letade efter min första egna häst för 1 år sedan och jag var och provred ett 8 årigt fullblod när jag råkade hitta hästen...
4 5 6
Svar
108
· Visningar
19 912
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar