Hej! Precis som rubriken lyder så undrar jag vilka "krav" man som outbildad ryttare kan ha på en ny häst? Jag är 26 år och har + 10 års erfarenhet, men kan inte mycket mer än grunden inom ridning (just nu, jag har kunnat tidigare i mitt liv). Vilka krav kan jag ha på en häst jag ska köpa när jag själv inte kan så mycket? Är det rimligt att jag, om jag vill tävla lite smått inom exempelvis dressyr i framtiden, kan ställa kravet på att hästen ska ha gått t.ex. LB när jag själv inte är där ännu? Eller är det mer rimligt att jag köper en outbildad häst att försöka utvecklas tillsammans med? Jag tycker mig läsa "orutinerad ryttare - rutinerad häst" överallt.
De råd jag fått är att är man bara ärlig med var man är i sin utbildning och vad man har för mål så har de flesta säljare förståelse för detta när man kommer och tittar på en häst. Jag har däremot upplevt raka motsatsen, och det trots gedigen kontakt innan provridningen där jag förklarat att jag inte kan så mycket men att jag VILL lära mig och kommer ta hjälp av tränare m.fl. När jag väl kommit dit och provridit så har de blivit besvikna. Jag har också blivit besviken på mig själv, för det har ju inte alltid gått så bra. Jag vet ju samtidigt att jag förmodligen utvecklas snabbast och på bästa sätt om jag har en egen häst att rida för tränare på. Vad ska jag göra? Är det bara att sätta sig på ridskola igen tills man är "där"? Eller har jag helt enkelt inte hittat rätt säljare och häst? Jag känner att mitt självförtroende inom ridningen sviktar allt mer då jag gör mig själv besviken, och känner att andra blir det på mig också, gång på gång. Huvudfrågan är således: Kan jag ha krav på en utbildad häst när jag själv inte är utbildad?
Jag hade satsat på en häst kring den nivån du vill kunna tävla framöver, vill du rida MSV om 5 år och inte byta häst så köp inte en som aldrig gått högre än LB. Vidare skulle jag leta efter en trygg och schysst häst som gör rätt när du gör rätt, då lär man sig mest