Häst bits i spiltan

N

Nicita

Hej!Mitt sto bits i spiltan....det räcker att man står och tittar på
henne....fick höra att hon är lite kinkig vid utfodring.......
Hon har varit i avelsbox....kan beteendet ha med det att göra?
I går kväll sa jag hejdå till henne och då-hugg!!!!!!!!!!
Stunden innan var hon ute å då var hon inte sur........
Utanför är hon jättesnäll men i box........man måste ju kunna mata henne.....men det är ju inte så kul att gå in i box om hon bits där....
stunden innan så var jag inne i box och tog av henne täcket för natten..........Hur får jag bort bitandet????
Läste nån skrev man ska ge morot om man vill bli kompis?
ska man göra det i box,är det inte sak samma som att belöna henne när hon bits?Det är precis som om hon tänder på stubberten.....
ena stunden snäll andra stunden på hugget....Taxsam för svar på detta

Sv: Häst bits i spiltan

Säg ifrån på skarpen när hon bits! oavsett var hästen befinner sig när den bits, ute eller i box, så är det ett oacceptabelt beteende!
var konsekvent så lägger hon förhoppningsvis av efter ett tag. däremot tror jag att muta henne med morötter bara gör saken värre! "om jag biter matte/husse så får jag morötter" ungefär.
glöm inte att vara lite extra trevlig mot henne när du är i boxen och hon inte bits, uppmuntra rätt beteende med beröm! :idea:

Säger precis som nattuggla, säg till på skarpen och uppmuntra rätt beteende! red en häst under 1,5 som stod på ridskola och alltid försökte hugga efter en när man skulle sadla, och hon stod också i spilta. En gång fick hon tag i axeln på mig och då fick hon sig en rejäl utskällning kan jag lova... :devil:

Hej! Jag har precis samma problem med en ponny som min syster rider. Efter en del olyckliga omständigheter är han numera sur i spiltan och bits faktiskt rätt ofta. Det är dock bara sin spilta han vaktar, utanför är han hur glad och harmonisk som helst. Han verkar tycka (vilket han ju har rätt i) att spiltan är hans "revir" och där vill han vara ifred. Jag är lite kluven angående detta. Vill han ha spiltan ifred förstår jag honom helt och hållet (speciellt eftersom han är ridskoleponny --> många olika människor). Samtidigt känns det lite som att i en bra relation häst/människa borde han kunna acceptera att man befinner sig i hans spilta då och då även om han ogillar det. Som sagt: svår fråga, som jag inte vet vad man kan göra åt! Det ligger en tråd på NH om ponnyn ifråga, där vi fick ett tips om... kan det ha hetat pnh? Vet inte riktigt vad det innebär, men du kan ju gå dit och ta en titt. Hur som helst, lycka till med din häst! :D

Hon visar att hon vill vara ifred i sitt utrymme! Jag skulle också bli skitsur om jag satt fast och nån stod och glodde på mig...

Bästa sättet att hantera är att ignorera och undvika att störa hästen i onödan.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 174
Senast: Ridinglady
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 902
Senast: liiinnea
·
Träning Jag behöver tips, och jag varnar redan på förhand för att det kan bli långt. Jag har en sexårig ponny som jag har haft i ganska exakt...
Svar
15
· Visningar
3 283
Senast: Kiwifrukt
·
Övr. Hund Kära Buke! Jag har ett problem som jag skulle behöva vädra/be om råd. Jag har förstått att det här på hund finns en massa erfarna...
2
Svar
37
· Visningar
3 893
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar