Jomensåatt.
Vet skulle rida igår var det tänkt, det gjorde han dock inte. Eftersom både vet o fysio utbrast "Det ser fruktansvärt ut!" när jag travat lite på fyrkanten, några varv på volt inkl varvbyten o galopperat något varv på volt i varje varv. Tack, äntligen någon som håller med mig! Och nu känns det bättre än när det varit som värst...
Sedan började det "roliga". 0.5-1 grad halt MAX på högt böjprov höger bak. Mao, hade jag inte visat honom under ryttare hade han troligtvis blivit hemskickad på igångsättning och ett åb någon månad framåt. De kunde för sitt liv inte gissa att han skulle se så dålig ut under ryttare när han inte reagerar mer på böjprov/annan undersökning.
Dessutom rör han sig inte som en "normalt" halt häst gör a la belastningshalt o försöker avlasta höger bak. Istället sjunker han ihop mer över höger bak och därför kommer symptomet att han släpar vänster bak/tå. Någon tanke om just det?
Mao skulle han bedövas o ridas igen, men nu GÅR det verkligen inte att sticka honom i benet mer. Nästa gång kommer han skada någon rejält/sig själv eller som minst sparka loss nålen, hans gräns är nådd. Brems tar inte alls, och det går ju inte att droga eftersom problemet syns under ryttare.
Fysion fick verkligen inte fram någon reaktion alls högre upp idag heller. Inget i övrigt som går att se heller, lite spänd i länden men inte mer än friska hästar kan vara, jämnt musklad, mjuka muskler, inga ojämna gallor o liknande, kastrationsärren bra o till och med lite bättre på höger sida. Lite puls på insidan av höger has var väl det enda som skilde höger/vänster ben.
Nähä? Det försvårar ju något enormt att det inte går att bedöva och undersöka mer. Samt att han är en typisk ponny som "inte har ont" (annat än av nålarna
).
Hovslagaren blev sjuk så inte diskuterat med ang hovarna/belastning med henne men de kollade mycket hur han satte ner fossingarna, var han sjunker igenom mer/mindre osv alla vändor jag sprang med honom igår. Ang att behandla leden mer vet jag inte, blev lite tagen på sängen för jag trodde som vanligt alla bara skulle säga att han behöver ridas bättre
Får ta upp det.
De var dock väldigt tydliga på den punkten att så här rör sig INTE en oliksidig häst och om jag visar honom för någon annan vet så ska jag visa honom riden.
Vet skulle diskutera med kollega o försäkringsbolag och återkomma.
Känner att det börjar bli rörigt för mig nu så skulle få hemskickat journalen, tänkte be om det förra gången men då hade det precis varit översvämning och väldigt liten del av elektroniken fungerade
Bygger på:
Början på juli allmän koll och då halt även vid longering, pga tidigare frisk så metacam 10 dagar.
ÅB 4 veckor senare bara lite reaktion vid böjprov kvar, så lite att den kan vara normalt för den hästen. Rids igång och tränas 3 månader.
ÅB slutet på september, mer reaktion vid böjprov igen, röntgen, hasen behandlas och 5 dagar metacam.
ÅB efter 3 veckor mitten oktober fortfarande reaktion kvar vid böjprov, UL, fysioterapi utan direkta fynd.
ÅB början november, mycket liten hög böjreaktion, mycket ofräsch under ryttare i hö varv