Has problem...

nice and happy

Trådstartare
Min polle har haft lite problem med sina hasar lite då & då i ca 1år.
Han har fått puls i dom några gånger. När han är varm i haserna märker man av att det är på väg tillbaka. För i ridningen då så sänker han då ryggen för att det blir jobbigt. Det har i sin tur gått till att han hade ont i ryggen men det är helt borta nu.

Förra helgen märkte jag av att det va tilbaka för han sänkte ryggen i dressyren så det var bara att bryta av & gå in...
Just nu så rids han bara på rakt spår & kör galoppträning ca 2ggr i veckan. Jobbar han bara i lång & låg form. Han är nu jätte fin i alla gångarter & får med sig hela kroppen rätt & känns kanon.
Igår va underlaget lite tyngre då det regnat så då märkte jag på en gång att han tappa baken för att det blev för jobbigt.... Är detta ett problem som kommer kvar stå tror ni att han inte klarar ut av gå på vissa underlag??

Tankarna snurrar i huvdet, är det bäst att låta han gå som bara skogs häst?
Eftersom vi fick sluta med hoppning för då blev han dålig. Men vi rider dressyr oxå men fastar för vintern då underlaget i ridhuset är lite av det tyngre slaget kan jag tycka...

Någon som har träningstips på att stärka upp haserna?

Sv: Has problem...

har du kollat haserna på klinik och uteslutit ex spatt? det finns ju inga muskler i haserna, utan bara ligament som muskeln fäster i. men att stärka "haserna" bör ju vara att stärka hästens bakdel med klättring och markarbete. jag skulle åka inte och röntga hästen. om du inte redan gjort det förstås

Kan man inte se ett visst rörelsemönster om hästen har spatt?
Kan bifoga film i sådant fall så får ni se vad ni tror...
Har aldrig visat hälta.
Jag menar stärka hans bak & rygg inte hasarna. Kört mycket galoppträning & även klättring & kört markarbete med sist vi körde bomar så blev han varm i hasarna :confused:

Jag tycker du ska åka in till klinik, det besparar dig mycket oro. Där får du bra info och får även veta hur du ska träna. Haserna är hela hästen, utan haser funkar inte nåt. Vänta inte - åk direkt :) lycka till

Liknande trådar

Hästvård Hej allihopa! Jag har hamnat i en tråkig situation, och behöver lite tips på hur jag kan tänka för att inte bli för deppig. Nu till...
Svar
13
· Visningar
1 104
Senast: Kilauea
·
Avel Det här är bara spekulationer för kanske 10 år in i framtiden, men vilka hästraser har större chans för att ha mjukare gångarter att...
2
Svar
21
· Visningar
1 531
Senast: Raderad medlem 149793
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 248
Senast: lirco11
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 758
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tips på mellanstor hund för barnfamilj
  • Akvarietråden V