Has problem!!???

C

chilipop

HJÄLP!!! SNÄLLA!!!

Jag har en 19 årig NF valack som har problem med haserna, de är lite raka och så har han gått ganska hårt i sitt liv... Har pansionerat honom men måste fråga om det är någon som har något tips att typ "stärka" haserna eller liknande så det går att använda honom igen ( han vill inget heldre, blir lite grinig av att stå...)
Han får Bioglucomin redan....

NÅGON SOM HAR NÅGOT TIPS???:confused:

Tack på förhand!!!!!

Sv: Has problem!!???

Snälla!!! Någon som har haft has-problem på sin häst??? Berätta gärna om hur ni gjort...

Vad för slags typ av hasproblem är det vi talar om? Själv har jag en äldre gentleman av ras island, han är på väg att bli 20 år och har lite utslitna hasleder och främst den ena. Detta har givit honom en lindrig artros i ena hasleden, men han fungerar som han ska fortfarande. Nu har han fått lite assistans av veterinär, och sen får vi se hur det kommer att arta sig. Denna häst har aldrig visat hälta eller andra rörelsestörningar, det som gav symtom var att han inte ville/kunde stå stilla och man fick inte lyfta hans framben vilket antagligen gav besvär i bakhaserna.

Min ponny ÄLSKAR att ridas och göra saker men nu de sista två åren ungefär, kan man bara ha honom igång i några månader till man får en känsla av att det inte är ok med bakbenen.

Hände för typ 1,5 år sedan:
Han har varit halt, reagerat på böjprov, på högra hasen. Vilade och behandlade det, sen märkte jag att det kom igen så jag åkte till djursjukhuset för en ordentlig undersökning och röntgen visade inget men nu hade han hasledsinflamation i vänstra hasen.
Det behandlades och de kollade på honom och han var frisk sen.
Han sattes igång (enligt djursjukhusets igångsättnings schema), och var igång några månader sedan misstänkte jag att det började hända något i hasen igen och isamband med det blev han sjuk av en annan anledning så då fick han vila hela sommarlovet.
Sedan dess har jag försökt sätta igång honom flera gånger lungt och försiktigt men han har inte känts fräch trots att vet. inte hittar något fel...
Nu har jag pansionerat honom, har tappat hoppet lite... Han är ju trots allt 19 och har tyvärr kronisk bronkit, Men jätteglad över det är ju varken ponnyn eller jag...

NÅGON SOM VET NÅGOT MAN KANSKE GLÖMT???:confused:

:bow: Jättetacksam för alla svar och synpunkter:bow:

Jag tycker att det låter som om hasen behöver sig en ny översyn av veterinär, nu finns det tyvärr annat också som kan ställa till hasledsprobelm än enbart hasledsinflammation.

Borde inte något ha synts på röntgenplåtarna? Röntgade båda haserna, runt om....:confused:
Har du något förslag om vad det kan vara???

Något som tyvärr kan förvärras genom långvarig vila är spatt, det kan skilja enormt mellan röntgen på den åkomman och på så kort tid som 6-8 veckor. Så jag skulle nog rådgöra med veterinär i fallet om din pålle.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 818
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 599
Senast: super
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 173
Senast: Juli0a
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 899

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka