Jag väcker liv i hårtråden för att jag har googlat och googlat och inte hittat nåt bra svar så jag försöker här där man alltid kan lita på att någon testat eller kan komma med goda råd! Jag har en tid för klippning hos frisören men inte förrän om en månad.

Jag är naturlig brunett (kall ton) med en del grått (inte dominerande grått men betydligt mer än bara lite). I slutet av förra året färgade jag det (hos frisör) i en mörkt mörkbrun kall ton med lite ljusa slingor för att utväxten med det grå inte skulle bli helt spikrak. De ljusa slingorna är gulare/varmare i färgen än mina grå.

Jag har nu bestämt att jag ska sluta färga håret och låta de grå få glittra fritt! De glittrar rätt fint i ljuset! Utväxten väl ca 8 cm lång nu.

Nu till mitt "problem": Den fina mörkt mörkbruna kalla ton som längderna har har blivit "brassy", d.v.s. med en tydlig rödguldig ton som jag inte alls gillar och som inte alls matchar utväxten som naturligt (både grått och brunt) har en mycket kall ton. Jag använder silverbalsam från Fudge på frisörens inrådan en gång i veckan och utväxten ser fint kall ut samt så har de ljusa slingorna i längderna även fått en kallare ton. Men på den bruna färgen i längderna funkar det inte alls och det ser verkligen "brassy" ut!

Jag har letat runt och sett att det finns blått schampoo & balsam just för att ta bort rödguldiga toner från brunt hår. Men hur skulle det påverka utväxten? Eller kan man använda silverbalsamet på utväxten och det blå i längderna? Vad händer i gränsen om jag skulle få blått balsam på det grå?

Är det någon som haft samma problem och hittat nåt bra sätt att få bort de varma rödguldiga tonerna från det färgade mörka när det finns en utväxt man vill bevara?

Jag vill helst undvika sånt som sliter för mycket på håret. Då väntar jag hellre ut det. Det är ju ändå ett övergående problem!
Jag slutade färga i December och färgade håret rött innan.
Tvättar med blått silverschampoo plus använder tillhörande balsam. Det funkade jättebra på gula och röda toner men det krävdes tålamod innan resultat.
Nu är mitt riktiga hår nästan helt silvergråvitt med blonda inslag så jag körde några blekningar också.

Så jäkla befriande att sluta med hårfärgandet!!
 
Jag slutade färga i December och färgade håret rött innan.
Tvättar med blått silverschampoo plus använder tillhörande balsam. Det funkade jättebra på gula och röda toner men det krävdes tålamod innan resultat.
Nu är mitt riktiga hår nästan helt silvergråvitt med blonda inslag så jag körde några blekningar också.

Så jäkla befriande att sluta med hårfärgandet!!

Ja, visst är det! Om ett år räknar jag med att det är helt utväxt! Jag använder silverbalsam en gång i veckan och utxten håller sig kall och silvrig! Utväxten är brassy så det skriker om det men det är ju övergående. Jag fokuserar på att utväxten ska se fin ut.
 
Ja, visst är det! Om ett år räknar jag med att det är helt utväxt! Jag använder silverbalsam en gång i veckan och utxten håller sig kall och silvrig! Utväxten är brassy så det skriker om det men det är ju övergående. Jag fokuserar på att utväxten ska se fin ut.
Jag har lycksts tona ner min utväxt rejält men den är hemsk. Har alltid håret uppsatt så det inte syns så mycket. Utväxten är ca 10-12 cm nu. Till årsskiftet borde det ha blivit ytterligare ett par och då tänkte jag klippa av det värsta i en bob.
 
Jag har lycksts tona ner min utväxt rejält men den är hemsk. Har alltid håret uppsatt så det inte syns så mycket. Utväxten är ca 10-12 cm nu. Till årsskiftet borde det ha blivit ytterligare ett par och då tänkte jag klippa av det värsta i en bob.

Min utväxt är jättefin! Det är de färgade topparna som inte är så roliga. Vi slutade nog färga samtidigt! Jag räknar med att klippa det sista färgade till sommaren eller hösten nästa år.
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin I stället för att kapa VGV-tråden ytterligare så får det här nu en egen tråd. Kanske är det fler än jag som just nu letar efter en...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 783
Senast: Voeux
·
Kropp & Själ Jag flyttade nyss och upptäckte att mitt hår började skifta lite i grönt. Läste på internet och kom fram till att det måste vara...
Svar
14
· Visningar
13 031
Senast: Jerseyite
·
Gravid - 1år tänkte bara att jag ska höra med er kunniga... hur har de gått för er som färgat håret efter att ni fått barn? då menar jag typ sådär...
Svar
10
· Visningar
1 203
Senast: Ia*
·
Hästvård Jag får gråa hår av valacken. Han har ju lyckats med diverse 'tok' sen i höstas, både allvarlig senskada, och så toppade han med att i...
Svar
14
· Visningar
4 775

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp