Hartog lucern mix (hack)

Alexandra_W

Trådstartare
Såg till min glädje att min lokala foderhandlare numera har lucern i hackad strå form. Men naturligtvis så är det ett utländskt foder och de kan ju inte ange proteinet som smältbart.

Finns det någon som har lyckats få tag i vad Hartog Lucerne Mix innehåller i SRP?

Eller finns det nåt sätt att räkna ut det? Har en löjligt komplett analys i övrigt, tom trytofan och liknande står, men proteinet bara i råprotein (152 gram/kg foder).
 
Sv: Hartog lucern mix (hack)

Jämför med t.ex. Hippos Green-Power Lucerne, som vi ger våra hästar. Den verkar ligga nära dina värden. 15% råprotein alltså 150 g och angivet smrp-värde är 110g/kg.

Kraffts liknande foder får sin 15% råprotein till 105 g smrp.

Vet inte om det även är andra saker i fodret som spelar in eller om man kan räkna rakt av från råproteinet. Detta eftersom de får olika värden ?? på smrp från samma råproteinmängd .
 
Sv: Hartog lucern mix (hack)

Moniq skrev:
Jämför med t.ex. Hippos Green-Power Lucerne, som vi ger våra hästar. Den verkar ligga nära dina värden. 15% råprotein alltså 150 g och angivet smrp-värde är 110g/kg.

Kraffts liknande foder får sin 15% råprotein till 105 g smrp.

Vet inte om det även är andra saker i fodret som spelar in eller om man kan räkna rakt av från råproteinet. Detta eftersom de får olika värden ?? på smrp från samma råproteinmängd .

SRP räknar man ju på något vis från kväveinnehållet har jag för mig. Det här är färskskuren lucern, färskskuren havre, Klöver och melass.

Jmf värdena med Bobergs lucernpellets, de har 150 gr råprotein, och 105 SRP (ganska exakt samma värden som kraffts, nån mineral som skiljer bara). Jmf man mineralvärden etc mellan bobergspelletsen och hartoghacket så ligger de ganska lika.

Så att gissa på ca 105 gr SRP är nog ganska rätt. Fast törs man gissa liksom? =/
 
Sv: Hartog lucern mix (hack)

Jag hade också valt att räkna på 105g med uteslutningsmetoden.

Jag har räknat foderstater länge, men ändå alltid behövt justera den till varje enskild individ. Använder främst foderstatsberäkningen för att hålla koll på kvoterna och dels ha något att utgå från. Därför tycker jag att man inte behöver vara så millimeter-petig på några % protein hit och dit.
 
Sv: Hartog lucern mix (hack)

Moniq skrev:
Jag hade också valt att räkna på 105g med uteslutningsmetoden.

Jag har räknat foderstater länge, men ändå alltid behövt justera den till varje enskild individ. Använder främst foderstatsberäkningen för att hålla koll på kvoterna och dels ha något att utgå från. Därför tycker jag att man inte behöver vara så millimeter-petig på några % protein hit och dit.

Nej, om det är 103, 105 eller 107 spelar eg ingen roll. Är mest om det skulle vara stor skillnad. Räknar jag på 105 och det är 90 t ex så börjar det spela roll. Men hon har så hög kvot så några gram per kilo gör inget om jag räknar fel på.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Väntar på årets hö analys som säkert är sämre än förra året. Mitt fullblod är inte igång än, har börjat trava henne lite grann nu och...
Svar
16
· Visningar
1 528
Senast: Kirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Hiss och diss del 5
  • Vad gör vi? Del CCIII
  • Vem har väjningsplikt?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp