Hårt underlag!!

Sv: Hårt underlag!!

Har ju blivit väldigt hårt här med nu så hon har inte gått ordentligt sen i söndags, har skrittat ut ons och igår. Idag provade vi tömköra men tror inte hon gjort det förut för fick typ damp och stod och sparkade back ut... Så red typ 15 min på bana och travade lite, runt spåret var det väl ändå hyfsat...
Men är svårt för hon blir ju så himla pigg när hon inte får ridas ordentligt...

Men är svårt för hon blir ju så himla pigg när hon inte får ridas ordentligt...

Ja min pojke är oxå så blir överpigg om han står för mycket...jag har promenerat och tömkört denna vecka ja så han rört på dej lite iaf...se om man ska rida nån dag nästa!

Här har det varit stenfruset och snöfritt i några veckor. Jag tycker nästan att det värsta är att det blir så knöligt överallt. Även i skogen blir det hårt och knöligt.
Mina hästar har mest vilat och skrittat lite då och då. Har inte möjlighet till ridhus eller liknande.

Här har det ÄNTLIGEN kommit nån decimeter snö! Så nu är det mjukt att rida i skogarna och på ängar. Men på vägen blir det ju så halt när dom plogar.

KL
Tänk på att inte rida med en massa brodd på frusen barmark. Inget glidmoment/ tvärstopp- sliter på lederna.

*kl*

Jag rider normalt sett på rätt hårt underlag och tränar desto mer (alltså annat än ridning). Jag tror mycket arbete på hårt underlag stärker - förutsatt att hästen vänjs in åklart, under lång tid (mer än en vinter).

Men är det stenhårt i marken skrittar jag. Dvs på grusvägarna. Jag klättrar gärna i de backarna som inte blir hala och letar upp fält att trava och ev galoppera på. Det finns alltid. Men underlaget kanske inte är i det skicket att man rider längningar, små volter eller rider längre pass. Men får att variera funkar det alltid. Har bara lägsta vinterbrodden i trakten runt om men det ger alltid grepp.

KL
Tänk på att inte rida med en massa brodd på frusen barmark. Inget glidmoment/ tvärstopp- sliter på lederna.

Jag upplever dock det som att när marken fryser så blir den även mer eller minde hal. Även om det inte är isfläckar alltså. Svårt att förklara men pålle halkar om han kliver i vägkanten och den lutar även om det inte är is - ger inget grepp eftersom marken är stenhård liksom. Skulle inte våga rida obroddat.

Fast man kan ha väldigt låga o bara i trakten. Inte heller slitna o vassa.
Idag broddade jag med 4 brodd- is under snön.
Elitbroddarna sucks- biter ej på glansis- kanar i nerförsbackar:eek:

Ah, så har jag ju alltid. Vi har inga värstingvintrar här som tur e :)

Jaså? Trodde de var bra eftersom de var så himla populära. Vi har de "vanliga" man kan köpa på typ Hööks o alla andra ställen, har aldrig haft behov av anant som tur är :bow: Fast å andra sidan så räknar vi ju heller inte med att rida såvärt utvecklande dressyrpass på halvbarmark, ridnignen får ju anpassas efter underlaget.

Men nedförsbackar är läskigt :eek: Var en isfläck (dock "mjuk" och ej hal men jag är skiträdd ändå) i en av våra klätterbackar idag och den backen, då jävlar gick unghästbuset på två spår istället för att försöka köra attackmetoden nedför, vilket skillnad det blir när matte verkligen bestämmer sig för att det skall göras på hennes linje :o

Regelrätta travsträckor på stenhård mark undviker jag, däremot kan jag trava 4-6 steg, skritta lika många, trava igen, skritta osv. Väldigt bra repetition av grunderna och styrketräning likaså! Man brukar ha vunnit mycket sedan när man kan rida på lite mer. I uppförslut kan jag också trava, beror lite på både underlag och lutning, jag vill inte ha hårda islag.

Hästen vill inte åka transport än så vi kommer inte till nå ridhus och sen så kallade ridbanan e ju lika hård som resten av marken...

Vår bana blev saltad hela förra vintern och den höll sig faktist "mjuk" under de kallaste dagarna;), men sen när snön blev riktigt djup bet inte saltet på det alls.
Det blev enorma mängder salt bara, tanken är att det blir salt i år igen:grin:, men samtidigt tänker man på den stackars miljön som inte alls mår bra av det:crazy: eller plånboken..:angel:

Vår bana blev saltad hela förra vintern och den höll sig faktist "mjuk" under de kallaste dagarna;), men sen när snön blev riktigt djup bet inte saltet på det alls.
Det blev enorma mängder salt bara, tanken är att det blir salt i år igen:grin:, men samtidigt tänker man på den stackars miljön som inte alls mår bra av det:crazy: eller plånboken..:angel:

OJ, jag läste precis försent att de redan var någon som föreslagit att salta:grin:..sorry

Ja det sägs att de broddarna är bra.
Jag har dem bara på insidorna- för att de är runda- har en sprattlig häst- när den ligger o sover:grin:. De slits fort o tar dåligt på hård is:mad:

salta spåret på banan+ en volt så det håller sig mjukt där.

när det är stenhårt skrittar jag bara. kan ta några få samlade travsteg men inte mer än så.

gör saltet ridbanan mjukare? fast vi har en variant av stenmjöl, så det kanske inte har samma effekt? :(

vi har hårt underlag här nu sen några dagar tillbaka. det mest skritt och sen på mossiga stigar och så passar jag på att trava el. tölta

Ja denna årstiden suger. Men i skogen brukar det gå rätt bra, d bruakr inte vara så hårt i skogen just ...
men det ska bli härligt sen när snön kommer o dwet blir riktigt mycket då akn man rida på en äng eller så och rida om vanligt med broddar förstås. och så får ma se till att det inte är så buckligt under men man kan känna sig fram :)

Vi håller paddocken saltad hela vintern och den håller sig i förvånandsvärt bra skick. Ute blir det mest skritt men 10 minuters skrittväg från stallet har vi en stor äng vi får lov att rida på, där blir det både trav och galopp.

/Lisa

Använd fantasin!
Det är en utmaning för ryttare att träna konstruktivt med hästen trots betonghård ridbana.
Jag rider mera ute nu. Inne i skogen finns stigar som fortfarande är lite mjuka och på vägen kan man trava lugnt och ta en liten lugn galopp. Hårt underlag är inte farligt om man tar det försiktigt. (Korta och lugna biltar i trav och galopp)
I paddocken kan man faktiskt träna mycket i skritt. (även lite väldigt lugn trav)
Igår tex. tränade jag bakdelsvändningar och övergångar skritt/trav.
Häromdagen tränade jag övergångar mellan skolorna. öppna/sluta/öppna, diagonalsluta/öppna (trappan)
Lägga in några travsteg i en skola, men bibehållen böjning och tvärning är en annan bra övning. Starta fantasin. :idea: Det finns mycket man kan göra.
Massor av grundläggande arbete kan göras och det har man glädje av sen när underlaget är bättre.

Nu är min häst skadad och ska precis sättas igång så det hårda nu passar mig utmärkt då min inte får gå på för mjukt och sviktande underlag.

Men, hade han varit i topptrim hade jag skrittat mycket och travat lite smått ute. Galoppera på stubbåkrarna och ordentliga träningar i ett av ridhusen (har 2, snart 3... :angel:)

Liknande trådar

Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
8 681
Senast: Lobelia
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 568
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 682
Ridning Hej! jag har ett problem med mitt ungsto. Hon har fått för sig att ta tag i bettet, dra ner huvudet och sticka, främst i galoppen...
Svar
13
· Visningar
2 341
Senast: mily
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama