Hårt underlag - bu eller bä?

Sv: Hårt underlag - bu eller bä?

"jag tror att hårt underlag som man travar eller galopperar på kan slita på knäna hos en häst som inte är van."

Jag förstår inte riktigt ditt inlägg... Tycker du att man ALDRIG ska göra roadwork eller tycker du att man ska vänja hästarna först? För det är ju liksom det sista vi diskuterar i tråden...

/Camilla

jag försöker rida på väldigt varierande underlag. Rider även både i skritt och trav på hårda vägar och asfalt. Men det är viktigt att man börjar träningen på rätt sätt för att undvika skador. Däremot så får mina medryttare inte trava på asfalt, för jag vill vara säker på att den träningen görs korrekt.

Camilla_H skrev:
"jag tror att hårt underlag som man travar eller galopperar på kan slita på knäna hos en häst som inte är van."

Jag förstår inte riktigt ditt inlägg... Tycker du att man ALDRIG ska göra roadwork eller tycker du att man ska vänja hästarna först? För det är ju liksom det sista vi diskuterar i tråden...

/Camilla

Hårt underlag är inte bra för knäna.:)

men för mjukt underlag är inte bra för senor :cool:

Jag har aldrig ens tänkt tanken på att trav eller galoppera på alfalt eller en sten hård grusväg.
Fattar inte poängen med det???? :confused: :mad: :bump:

Hästen har mkt lättare att halka på asfalt och då även strecka sig.

Jag kan för stå dem distansryttare som ttränar sina hästar på alsfalt men det tar lång tid och är inte över på en vecka, och sen så kan du galoppera på alfalt.

kan någon förklara poängen med att trava på hårdt UNDERLAG????

när jag praktiserade på en hästklinik med special "inriktning" på hästens "gång" (spec travare) så sa de där att skritta ska man göra mycket på hårt underlag, det stärker senorna men trava det sliter så mycket för att det blir för stumt för skelettet (eller hur det nu var.. ngt dåligt iaf)

Skritt på asfalt är okej, men jag skulle inte få för mig att trava där.
Annars är det inga problem med att trava på fasta/hårda grusvägar till exempel. Jag tror på varierat underlag jag, hästarna håller bäst då. Men att trava på asfalt känns inte riktigt rätt.

Det kan jag göra. Det är en nordsvensk brukshäst, med mycket korta ben, stor kropp och han är bara 5 år.
Hans mamma gick i stadig form i skritt, trav och galopp men han själv går knappt i galopp alls. Han har ingen direkt ryggstyrka, han är ju så ung och rids inte hårt.
Han är definitivt inte byggd för att gå i form som hans mamma som var mycket nättare med annan kroppsbyggnad, han är byggd för att dra tunga saker, hela hans hållning och kropp visar det, men dessvärre är han bakrädd och rids bara.

Någon får gärna motbevisa men om några år kanske han med kan gå i form, även om jag har svårt att tro det då det mesta talar emot honom.

jag rider oerhört varierat, rider på ridbana några gånger i veckan, sen rider jag mest ut, skrittar bara på asvalt men på grusvägar, både travar och galopperara jag. och så rider jag på åkrar, ja överallt och hästarna verkar trivas!

Jag gör det, men är självlärd så jag vet inte hur bra det är.
Viktigt är rakriktningen och största skaderisken är om underlaget är för halt, typ asfalt då tex frambenet glider framåt vid nersättning och det blir en ohälsosam knyck i framknäet (typ böjs åt fel håll).

När jag får en ny häst så har den i nittio fall av 100 cirkulationsstörningar och det bästa man kan göra är att skritta 1 timme om dagen på asfalt. Sätter fart på hel amaskineriet i kroppen.
Trav kräver dock rakriktning annars blir det fel. Jag kör hellre i trav än jag rider, bara en liten sträcka då och då.

Problemet är att vissa hästar jag får är i så dåligt skick att det tar ett halvår innan de kan skritta så balanserat som krävs. då får man stärka dem med skrittdressyr först på bekostnad av att cirkulationen inet kommer igång som den ska.

Pest eller kolera....

*kl*
Jag tror på att man ska variera underlaget för att få hästen så hållbar som möjligt. Det man måste tänka på när man rider på hårt underlag är att det tar tid att träna upp hästen för att hålla för det.

Mina hästar tränas att gå på hårt underlag och jobbas 1-2 dagar i veckan på grusvägar och fungerar mycket bra och har inga problem med benen.

Jag upplever det snarare så att det är de som mest rider på samma underlag och gärna på mjukare underlga är de som har mest problem med diverse ledinflammationer.

För den som är intresserad av träning så har jag gjort ett specialarbete om detta för några år sen. Finns att läsa på http://www.geocities.com/lina_rs/traningslara2.htm

*lk*
Senskador skall ju helst rehabilteras med skritt på asfalt. Och jag tror snarare att mjuka underlag är skadligare, eftersom inflammationshästar inte bör ridas på mjuka underlag, utan på varierande hårda underlag. Dock gäller detta skritt och början av rehabilitering. (och som tidigare sagts, skall alla hästar vänjas succesivt vid allt arbetem oberoende av underlag).
Samtidigt bör alla hästar ALLTID ridas i balans, med varierande form, eller sen inte alls.Rids hästen felaktigt i fel balans så går den sönder oberoende underlag, så enkelt är det.

...och ja, svenskar är rädda om sina hästar så man skäms, anser distansritt djurplågeri, har dom själva i små hagar för skaderisken, och rider helst bara i ridhus... hästarna måste ju älska det ;)
(väntar på lynchning :rofl: )

Hästen är oerhört anpassningsbara, mer än vad många hästägar tycks tro.
Hästen är från början ild och den kunde ströva tiotals mil om dagen sökandes efter gräs och vatten!
Kom de ett rovdjur satt hela flocken iväg i full galopp utan uppvärmning eller de minsta tanke på om underlaget var mjukt eller hårt.

Nu säger ajg inte att man ska skita i att värma upp hästen, men de är faktiskt rätt tåliga dessa djur!

Sen att VI människor har förstört hästen genom avel och fått hästen till ett väldigt känsligt djur som blir halt av de lilla minsta är en annan sak!

Jag tror att varierat underlag är de bästa=) lite på hårt lite på mjukt lite på mittimellan!

Tror inte de är bra att bara rida i ridhus eller bara rida på asfallt

Det bästa är att variera underlagen. Men man ska ju aldrig dra iväg i höga farter på hårda grusvägar då belastningen av hästen och ryttarens tyngd sätter sig på kotorna å knän. Hellre trava i friskt tempo än att galoppera.

Som någon nämnde tidigare behövs aldrig någon riktig uppvärmning egentligen för hästar är anpassade att från att gå på en sekund från 0-100 om ett rovdjur hotar. därimot är avjoggningen och avskrittningen jätteviktig så att hästen frår varva ner.

Mjukt underlag som djup sand är egentligen inte bra enligt mig då de riktigt suger å sliter på senor.

hårt är lika dåligt som djup sand då trampet blir stumt.

Om vi säger en travhäst som bara gått på sandslingor sina första 5 år i livet och så kommer den ut på en frusen grusväg och ska trava..vad händer?! jo den blir något så fruktansvärt öm i ben å hovar

om vi tar en travhäst som bara sprungit på rätt så hårda grusvägar sina 5 första år i livet och plötsligt kommer ut på en mjuk sandbana. jo då blir det ledinflamationer. så det bästa är absolut att variera underlagen.
men jag tror att det bara är bra att att rida på hårt,mjukt å mitt emellan. då får man en friskare å hållbarare häst.

jag håller med dig... jag skrittar på hårt underlag för variation är ju säkerligen det bästa. trava och galoppera på grus gör vi när det är mjukt i mitten av vägen.

Nu såhär på vintern travar jag på asfalt, eftersom det ligger ett lager med is och snö ovanpå. Sviktar men är ändå fast, helt perfekt.

Sommartid skrittar jag på asfalt och travar bara enstaka metrar. Rider på varierande underlag, men pga omgivningar blir det en hel del hårda underlag.

Jag rider i samtliga gångarter på den släta (hårda) delen av grusvägarna och har inte upplevt att hästarna skulle må dåligt av det. Travar med rakriktad häst i balans på asfalt. Dock har jag några "no-no:s", nämligen att det ska vara i uppförslut eller möjligtvis plant, aldrig i nedförs. Är det tjäle eller väldigt torrt på sommaren är farten markant lägre, samt att jag anpassar mig efter hur bra hästen är igång. Asfalt fungerar väldigt bra eftersom jag har mina hästar barfota, då halkar de inte, hovarna slits inte speciellt hårt heller.

Har jobbat i travstall i nästan 7 år och vi kör ofta ute på de hårda vägarna på vintern. Vi brukar sko med så kallad PG-sko på frambenen (kan jämföras med en adidas-dojja eller nått för människor). Det består av att först slabbar man på silicon på hoven, sedan spikar man fast en slags platta och på den skruvar man fast gummiskon.. Bland annat www.borjes-tingsryd.se säljer dessa och är mycket omtyckt av både hästar och oss.. Inga snöklampar här inte!:D Ska även lägga till att det finns för sommar bruk och broddade (detär fasta broddar).

Vissa hästar är känsligare än andra och jag tycker att man inte ska kommar i full galopp på stenhårda vägar en längre bit då det tär på benen rätt rejält! Det är nästan som att springa maraton med träskor på asfalt. Själv tycker jag att man heller ska stärka benen på hästarna redan när de är föl i hagar med mycket sten, sand, osv..

Eftersom du ville veta hur det är i tex. England så ska jag försöka beskriva hur det var när jag jobbade i ett stort hopp och turridningsstall på Irland.
Med unghästarna och tävlingshästarna red vi ut mycket på vägen och red kanske ca 1timme, av det travade vi väl kanske max 5-10min för att bygga upp hästarna och bara i lungt och kontrollerat tempo och där asfalten var bra, om beläggningen är hal så är det ju lätt att de halkar och där skulle jag aldrig trava. Detta tror jag bara är bra för hästarna och stärkande.

Men jag har också ridit endel jakter på Irland och dessa hästar borde få skador eftersom de går jakt en eller två dagar i veckan under 4-6tmmar och man rider endel på hårt underlag, mest skritt men ibland så är det också långa sträckor i trav kanske 20-30min och ibland även galopp på asfaltsvägar. Även om hästarna tränas för det är jag säker på att det inte kan vara bra i längden, på jakterna är det ju sällan några tävlingshästar med heller utan man har ju speciella jakthästar och verkar inte använda sina bästa hästar.

en femåring som är omusklad har oftast svårt att arbeta i rätt form, just för att den inte orkar - den har inte muskler ännu, till att orka gå i rätt form och bära sig.
Orkar den inte bära sig i skritt är det inte lönt att tänka på trav eller gallop heller. (tips).
Hästens kroppsbyggnad kan försvåra , men det är fortfarande inte en omöjlighet! Det går - allt handlar i slutändan om Hur man rider och Hur man musklar och bygger upp sin häst.

lite luddigt och kortfattat kanske, har haft en lång hård dag. :smirk:

Och för att svara på trådskaparensfråga:
Varierat underlag är det bästa, redan från början när hästen är ett föl.
Det stärker och bygger upp hovar, leder, kroppen i allmänt.
Variation ö.h.t i ridningen är BRA.

Det är klart så att hästar i det vilda inte värmer upp inför en flykt från ett rovdjur (hur skulle det se ut? :D) MEN, MEN, den flykten varar inte länge och definitivt inte en timme eller en och en halv som en standardpass brukar vara.

Dessutom så strövar dessa hästar hela dagarna, och har skrittat alltså redan innan flykten, till skillnad mot våra hästar som i många fall stått stilla i en hage eller i en box och kallnat i leder och muskler.

Skritt är en underskattad träningsform. Jag har efter att i år haft problem med lättare ledinflammationer på min häst som tränas hårt i normala fall, lagt in ännu mera skritt i träningen och ÄNNU längre uppvärmning i skritt än vi hade tidigare.

Skritten är skonsam samtidigt som den låter alla muskler röra sig och få igång blodcirkulationen. Den ger lederna en chans att hinna bli varma och sätta igång smörjningen med ledvätskan INNAN leden ska belastas.

Jag skrittar min häst antingen i minst 15 minuter eller tills att han frustar och detta i ordentligt skrittempo. Sen skrittas han av minst lika länge eller tills att pulsen sjunkit.

Men tråden handlar om hårt underlag - detta ger jag mig på först när hästen är ordentligt uppvärmd i skritt och långsam trav och dessutom har slappnat av ifall han har överskottsenergi och spänner sig lite.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 593
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar