Sv: Hårt underlag - bu eller bä?
Det sägs väl att hårt underlag = jobbigt för lederna och skelettet men bra för mjukdelar (ligament, senor, muskler). Mjukt underlag = sämre för mjukdelar, bättre för leder och skelett. Fast jag tror inte det går att förenkla det så mycket, allt hänger ju ihop - kan inte mjukdelarna göra sitt jobb så är det ju ändå lederna som åker på stryk.
Vi har en hel del tallhedsmark och tallhedsvägar runtom bygden här, och det flyttade nyligen en ganska "stor" travtränare till grannbyn.
Han märkte vid flytten att det krävdes rätt försiktig uppträning på vägarna - som ju alltså är ganska mjuka (djupa) sandvägar, för att undvika ledbekymren. De unga hästarna reagerade fort på träningen på det mjuka underlaget (med ledinflammationer). Men han säger att nu när han fått in känslan för hur man kan träna dem på vägarna, och lägger vikt vid hur viktig uppträningen är, så är det det bästa han varit med om. (och jag håller med om att det är överlägset - flera mil breeeed sandväg åt alla håll, med bara skog-skog-skog runtom
)
Jag tror att det handlar om att anpassa kroppen - tänka uppträning och variation, och framförallt ha lyhördhet för hästen.
Jag drar paralleller till mej själv; som yngre - när jag fortfarande växte, fick jag väldigt ont i benhinnorna när jag sprang på "hårdare" underlag, till exempel skolans preparerade "rundbana" med sån där gummiplopps-asfalts-liknande underlag.
Detta har "vuxit bort" - nuförtiden, har jag inte alls samma känslighet för att springa på hårt underlag (asfalt, grusvägar). Är ju också färdigväxt, så nog tror jag det har ett samband.
Men har istället en krampig vad och tajta höftmuskler som reagerar såhär
på alltför mjukt underlag. Och ett lite ont knä (leden) som ibland - men bara ibland (antagligen på grund av fel belastning då - till exempel med vridmoment inblandat) reagerar ifall jag rör mej på hårt underlag.
Överben är en följd av benhinneinflammationer - benhinnan blir inflammerad och för att lösa problemet bygger man lite extra ben. Och överben är ju inte fullt ovanligt på unga hästar (jag ser ett samband i alla fall). Benhinneinflammationer har jag lärt mej att man får av hårt underlag - inte mjukt. Jag är lite nyfiken på om "Bensköra" människor lättare får benhinneinflammationer - men det hade kanske inte så mycket med ursprungsfrågan att göra...
Äldre hästar med ledbekymmer eller bara åldersförändringar i lederna (artros) brukar ju tycka sämre om hårt underlag också, jag antar det helt enkelt är för att stötdämpningen i lederna försämrats = det gör ont eller är besvärande med hårt underlag (fråga vilken bekant som helst med knäleds eller höftleds-artros).
På en frisk häst som fått träna upp den omgivande strukturen - ligament, senor, muskler på just det underlaget tror jag inte man måste vara så hispig. Men då ska man kanske komma ihåg att den styrkan det handlar om till stor del byggs upp innan hästen blivit för gammal - jag har hört att det i princip är "kört"
ifall hästen är äldre än 5 år, men också 2 år (för ligamenten).
Annars säger man ju att muskler tar ett par månader att bygga - medan ligament och senor tar upp emot 2 år av uppträning. Av det drar jag slutsatsen att det är "lättare" att överträna en häst på mjuka underlag (den bygger fort musklerna för att orka med det mjuka underlaget, men frågan är om resterande kropp hänger med), än att överträna den på hårda underlag (där musklerna inte har lika stor betydelse som de mer led och skelett-nära ligamenten och senorna?).... Men det är en personlig slutsats...