Hårt underlag - bu eller bä?

svea

Trådstartare
Här i Sverige är ju många väldigt försiktiga med att rida på hårt underlag som ju de flesta av oss har just nu (och är vääääldigt less på).

Men i t ex engelska hästtidningar och böcker läser man ofta om vad de kallar roadwork, som verkar gå ut på att man konsekvent bygger upp hästen genom skritt och trav på ganska hårda vägar.

Är det någon som varit i kontakt med sådan här träning i större skala (t ex jobbat i fälttävlans- eller jaktstall)? Hur går det till och vad tycker ni om det? Verkar hästarna sundare eller har de mer skador? Skos de med någon form av dämpning?

Är vi kanske generellt sett lite för ängsliga för att rida på hårt underlag i Sverige? Eller är det bra att vara försiktig?

Sv: Hårt underlag - bu eller bä?

Det här vill jag oxå ha svar på!
Själv så tror jag det stärker hästen att gå på hårt underlag..

Jag undrar också.

Men om hästen sliter på sina leder på samma sätt som vi människor så bör man ju inte rida på stenhårda grusvägar/asfalt i snabbare tempon, men jag vet inte...

Skritt spelar ingen roll dock ska hästen ändast gå i samlad/kort trav sliter på frambenen annars

Det här är en riktigt svår fråga...Tror att vi ibland är lite väl känsliga i Svergie vi har ofta väldigt mjuka ridbanor etc. Mjuka underlag är bra för senorna och hårda underlag är bra för lederna (eller var det tvärt om blir osäker nu när jag skriver) Alltså borde det bästa vara att man varierade så mcyekt som möjligt. Men samtidigt har vi ju ett sådant klimat i sverige att man vinter tid hur man än bär sig åt rider på hårt underlag med undantag för ridhus då. Så våra hästar kanske vår sin variation på så sätt?
Fast jag tycker att när man rider ut så varierar man ju ganska mycket..marken ser ju olika ut hela tiden...Tränade och tävlade lite distans förut å då travar man ju mer eller mindre hela tiden, men jag satt alltid av och sprang med hästen om det var långa sträckor asfalt...fast det är nog bara nåt jag fått för mig kanske att det inte är bra...det är ju rätt ordentligt halt att rida på asfalt med järnskor iaf...
Så ja vad kom jag fram till...ingenting tror jag men som sagt det är nog bra med olika träning...där man rider mest kanske det ska vara mittemellan varken hårt eller mjukt...

// Anna

Jag är övertygad om att variation är det som ger bäst resultat. Jag är inte rädd för att rida på hårt underlag, såsom asfalt eller hårda/frusna grusvägar, dock galopperar jag aldrig, men skritt och kort samlad trav är inga problem. Mina hästar har aldrig fått problem med sina ben. Jag är dock mycket noga med att visitera och massera in benen med arnika efter att jag ridit på hårdare underlag. Detta sker både efter ridning, vid kvällsintag och morgonen efter. Sen fortgår det så.

Det sägs väl att hårt underlag = jobbigt för lederna och skelettet men bra för mjukdelar (ligament, senor, muskler). Mjukt underlag = sämre för mjukdelar, bättre för leder och skelett. Fast jag tror inte det går att förenkla det så mycket, allt hänger ju ihop - kan inte mjukdelarna göra sitt jobb så är det ju ändå lederna som åker på stryk.

Vi har en hel del tallhedsmark och tallhedsvägar runtom bygden här, och det flyttade nyligen en ganska "stor" travtränare till grannbyn.
Han märkte vid flytten att det krävdes rätt försiktig uppträning på vägarna - som ju alltså är ganska mjuka (djupa) sandvägar, för att undvika ledbekymren. De unga hästarna reagerade fort på träningen på det mjuka underlaget (med ledinflammationer). Men han säger att nu när han fått in känslan för hur man kan träna dem på vägarna, och lägger vikt vid hur viktig uppträningen är, så är det det bästa han varit med om. (och jag håller med om att det är överlägset - flera mil breeeed sandväg åt alla håll, med bara skog-skog-skog runtom :love: )

Jag tror att det handlar om att anpassa kroppen - tänka uppträning och variation, och framförallt ha lyhördhet för hästen.

Jag drar paralleller till mej själv; som yngre - när jag fortfarande växte, fick jag väldigt ont i benhinnorna när jag sprang på "hårdare" underlag, till exempel skolans preparerade "rundbana" med sån där gummiplopps-asfalts-liknande underlag.
Detta har "vuxit bort" - nuförtiden, har jag inte alls samma känslighet för att springa på hårt underlag (asfalt, grusvägar). Är ju också färdigväxt, så nog tror jag det har ett samband.
Men har istället en krampig vad och tajta höftmuskler som reagerar såhär :devil: på alltför mjukt underlag. Och ett lite ont knä (leden) som ibland - men bara ibland (antagligen på grund av fel belastning då - till exempel med vridmoment inblandat) reagerar ifall jag rör mej på hårt underlag.

Överben är en följd av benhinneinflammationer - benhinnan blir inflammerad och för att lösa problemet bygger man lite extra ben. Och överben är ju inte fullt ovanligt på unga hästar (jag ser ett samband i alla fall). Benhinneinflammationer har jag lärt mej att man får av hårt underlag - inte mjukt. Jag är lite nyfiken på om "Bensköra" människor lättare får benhinneinflammationer - men det hade kanske inte så mycket med ursprungsfrågan att göra... :p

Äldre hästar med ledbekymmer eller bara åldersförändringar i lederna (artros) brukar ju tycka sämre om hårt underlag också, jag antar det helt enkelt är för att stötdämpningen i lederna försämrats = det gör ont eller är besvärande med hårt underlag (fråga vilken bekant som helst med knäleds eller höftleds-artros).
På en frisk häst som fått träna upp den omgivande strukturen - ligament, senor, muskler på just det underlaget tror jag inte man måste vara så hispig. Men då ska man kanske komma ihåg att den styrkan det handlar om till stor del byggs upp innan hästen blivit för gammal - jag har hört att det i princip är "kört" ;) ifall hästen är äldre än 5 år, men också 2 år (för ligamenten).

Annars säger man ju att muskler tar ett par månader att bygga - medan ligament och senor tar upp emot 2 år av uppträning. Av det drar jag slutsatsen att det är "lättare" att överträna en häst på mjuka underlag (den bygger fort musklerna för att orka med det mjuka underlaget, men frågan är om resterande kropp hänger med), än att överträna den på hårda underlag (där musklerna inte har lika stor betydelse som de mer led och skelett-nära ligamenten och senorna?).... Men det är en personlig slutsats...

Jag är mer orolig över att rida i tungt underlag.- Rider ofta både skritt och bitvis lugn balanserad trav på asfalt och hårda grusvägar.

Dessutom - är det verkligen så mycket hårdare på grusvägarna nu än vad det är på sommaren när de har torkat och inte alls är mjuka att rida på?

AnnaVirrPanna skrev:
Det här är en riktigt svår fråga...Tror att vi ibland är lite väl känsliga i Svergie vi har ofta väldigt mjuka ridbanor etc. Mjuka underlag är bra för senorna och hårda underlag är bra för lederna (eller var det tvärt om blir osäker nu när jag skriver) Alltså borde det bästa vara att man varierade så mcyekt som möjligt. Men samtidigt har vi ju ett sådant klimat i sverige att man vinter tid hur man än bär sig åt rider på hårt underlag med undantag för ridhus då. Så våra hästar kanske vår sin variation på så sätt?
Fast jag tycker att när man rider ut så varierar man ju ganska mycket..marken ser ju olika ut hela tiden...Tränade och tävlade lite distans förut å då travar man ju mer eller mindre hela tiden, men jag satt alltid av och sprang med hästen om det var långa sträckor asfalt...fast det är nog bara nåt jag fått för mig kanske att det inte är bra...det är ju rätt ordentligt halt att rida på asfalt med järnskor iaf...
Så ja vad kom jag fram till...ingenting tror jag men som sagt det är nog bra med olika träning...där man rider mest kanske det ska vara mittemellan varken hårt eller mjukt...

// Anna

Mjuka underlag är inte bra för senor, det tänjer dem. Men om man å andra sidan vill ha en häst som kan gå på alla underlag så måste man rida även på mjuka för att hästens senor skall stärkas till att tåla påfrestningen. Likaså gäller de hårda underlagen. Långsam tillvänjning och ökad mängd stärker medan överdrift leder till skador och överansträngning. Detta gäller ju all träning. Dressyr, hopp, osv.

Hälsning Maja

Jag har en bekant, som fött upp hästar i femtio år och själv ridit in alla. Han har alltid varit noga med att rida mycket på hårt underlag - t ex trav (med hästen i balans!) på asfalt. Inte en enda av hans uppfödningar har fått problem med leder eller senor senare i livet.

Med detta i bakhuvudet är jag övertygad om att det är nyttigt att rida på hårt underlag - men självklart måste hästen vara i balans.

Immer

I mitt förra stall travtränades min pålla och då körde vi varje dag en sträcka på asfalt innan vi kom fram t grusvägarna. Detta var alltså i början och islutet av träningen = uppvärmning och nervarvning. Hon och ingen annan från det stallet har några som hellst prolem med lederna av det :)

Jag har ridit in min häst själv och har skrittat mycket på asfaltsvägar för att bygga upp benen på ett bra sätt. Är inte rädd att rida på för hårda eller för mjuka underlag utan jag tror att det handlar om att varijera sig. Har en mycket mjuk paddock i stallet men varvar med att rida på hårt underlag. Min häst (svhlb 14 år) har aldrig varit halt *peppar, peppar* och jag tror att uppbyggnings processen på asfalt är en viktig faktor.

Mvh Jenny

kl

Jag håller med om att tillvänjning av olika underlag är viktigast. En häst kan troligen gå bra på de flesta underlag, om den tränats för det. Och det kräver ju flera år för att bygga upp skelett och leder.

Jag kan se till min arab, som har gått distans för något år sedan och är 14 år. Jag vet ju inte säkert men är ändå ganska säker på att hon är van vid både hårt och mjukt underlag. Hennes ägare (är fodervärd) har dessutom ridit endel genom ett litet samhälle = asfalt.

Min nordis däremot är mest van vid grusväg och sviktande skogsmark. Några meter har vi väl travat på asfalt och lite mer på hårda grusvägar, men han är bara 5 år och skulle troligen inte må så bra av att travas någon km på hårt underlag, då han inte heller vill gå i form (inte byggd för det alls).

Så tiden gör ju hästen tåligare, med allsidig träning. Tror aldrig att någon kommer kunna bevisa att endast träning på hårt eller mjukt underlag är det rätta. Bara mina små tankar =)

Jo precis, min 16åring som gått som dressyrponny i ridhus hela livet rider jag hellre på mjukt undelag än hårt, även om jag förståss varierar mycket. Han är van vid det, och det är dumt att sätta hans kropp på "tillvänjning"

Vi är nog känsliga, titta i städer världen runtom där hästkärror går i trav på asfalt och kullersten konstant...

Som distansryttare så tränar jag roadwork. Men som med all träning får man träna upp tåligheten successivt och vissa individer har bättre förutsättningar för hårdare underlag. Min häst med långa kotor, långa tår har goda förutsättningar för hårt underlag (mycket svikt i sig själv) men har sämre för mjukt underlag (tänjer väl mycket på senorna). Viktig är som alla skriver att hästen inte flängspringer utan går i balans.

/Camilla

Chili skrev:
kl

Min nordis däremot är mest van vid grusväg och sviktande skogsmark. Några meter har vi väl travat på asfalt och lite mer på hårda grusvägar, men han är bara 5 år och skulle troligen inte må så bra av att travas någon km på hårt underlag, då han inte heller vill gå i form (inte byggd för det alls).

Utveckla gärna, för jag har gräsligt svårt att tro på det du just skrev.

F.ö. tror jag varierat underlag är det mest ultimata både för hovar och kroppen i övrigt, ensidig träning eller ensidig ridning övht är inte bra på en fläck. Men jag tycker att man ska tänka sig för, alltid.
Man sitter inte och "slörider" slängtrav i varesig djup sand eller på stenhård statisk asfalt.

Jag läste att bla. Jan Brink lät Briar gå på hårt underlag ca 1 ggr i veckan för att stärka lederna. Alltså skrittas då...

Jag är försiktig med min häst. och där det är hårt skrittar bara jag men alla får göra som dom vill.:D

Men om ni själva skulle ut och jogga springer ni heldre på en asfaltsväg som är stum eller på en härlig grus väg som inte är stum.

jag tror att hårt underlag som man travar eller galopperar på kan slita på knäna hos en häst som inte är van.
det blirt helt ängelt för stumt och marken ger inte med sig utan bara är som ett motstånd:devil:

sen så ska man inte heller trava eller galoppera på för hårt underlag
då kan hästen vrika sig, sträcka sig eller bara göra sig illa på andra sätt.

Jag tror inte alls att vi i SVERIGE är mer försiktiga än andra länder.
utan vi är bara rädda om våra hästar:mad:

jag skrittar enbart på hårt underlag. tycker det är självklart... jag får ont i knäna av att springa där det är hårt å även min pålle

Jag har inte så mycket att välja på...
Hästen bor i ett travstall på landet.
Har ett par mil till närmaste ridhus.
Jag har ingen ridbana i närheten heller.
Håller tillgodo med skogsvägarna och asfalt. Rider ibland på nån gammal åker eller på någon vändplan i skogen då jag behöver nåt ridbaneliknande...
Min häst är mest van att gå utomhus.

Travar och galopperar även då det är hårt.(Dock inte på asfalten.) Men korta sträckor, tränar mer styrka, samling, teknink och finlir. Blir iofs mycket skritt oxå. (långskritt)

När årstiden erbjuder bättre underlag tränar jag övervägande kondition, långtravar/långgalopperar. Låter hästen ibland få sträcka ut ordentligt.

Har i år ridit i ridhus max 2ggr.

På vintern är dessutom en rätt lång slinga alltid upplogad till travhästarna, rätt jämnt och fint. Behöver inte vara rädd att dra på farten lite...

Sen har jag turen att vi har mycket backar runt stallet. Det blir alltid någon backe varje gång man är ut, går inte att undvika...

De gånger jag ridit "hårdare" och det inte vart alltför bra underlag så linimenterar och lindar jag benen på hästen efteråt.

Ha det gott

Liknande trådar

Foder & Strö Hej Buke, luddig rubrik, jag vet. (Till att börja med vill jag säga att stallbyte är i planeringsstadiet men det är precis som i...
Svar
14
· Visningar
3 057
Senast: MonteRose
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 593
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar