Hårsäcksinflammationer???

lady_vip

Trådstartare
Vad tusan gör man åt det??

Min häst har haft vad jag trodde var hennes vanliga hudåkomma hela sommaren, i sadelläget. Har använt vår vanliga (starka) salva och det har gett med sig.

Nu den senaste månaden kom det i stället knölar som visade sig vara hårsäcksinflammationer, i samma område...

Vad tusan gör man åt det?? Idag sprayade jag på Gentiana och har inte haft sadel på på evigheter, håller rent och har sällan täcke nu.

Sliter mitt hår att jag inte kan rida henne, hon behöver verkligen det och börjar bli odräglig.

Sv: Hårsäcksinflammationer???

Det kan vara knepigt att bli av med, får jag fråga en sak. Har du klippt din häst sen? För det är inte ovanligt att hästen drabbas av en sådan inflammation om man klipper i samband med fällningen.

Hon är inte klippt. Och har aldrig blivit klippt just där, så himla konstigt det här...

Och det är så tydligt att det är just hårsäcksinflammationer, blir liksom en "krater" med lite var i, när ruvan lossnar.

Min häst har haft det i omgångar..
Fick köpa schampo av veterinär (finns på apotek)
Pyoderm tror jag flaskan heter, tvättas med 2 gånger per dag.

Med behandlingen så försvann utslag osv mycket snabbt :bump:

Nej min fråga vara snarare om hon blev klippt i samband med fällning i våras? Det har ju tydligen pågått ett tag, och de behöver inte vara klippta på drabbat ställe.

Jag hörde att en salva för hemorojder ska vara bra för detta. Har en vän var veterinär bara gav henne namnet på salvan (kommer ej ihåg namnet) och hon gick till apoteket och sa att hon behövde mkt salva, bad om 6 st. Hon skämdes lite sen när hon förstod vad de var för. Hi hi hi.....

Liknande trådar

Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
949
Senast: Fiorano
·
Hästvård Eftersom jag inte har något att göra och lite tankar att skingra sitter jag här på lördagskvällen och nördar ner mig i min hästs...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
9 085
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, att vara ny på ett jobb är verkligen inte min grej. Speciellt inte med den attityd mot en nyanställd som verksamheter har nu för...
Svar
13
· Visningar
3 522
Senast: Urigurien
·
Hundhälsa Jag måste börja nysta i om och när det blir dags för mitt hjärta att vandra vidare. Har några delar jag skulle vilja bolla med den som...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 932
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka