Jag jobbar 100%. Egentligen orkar jag inte. Förra veckan var jag sjukskriven på halvtid i 3 dagar. Det underlättade för stunden men inte mer.
Men @Magiana det kanske är så att du faktiskt inte klarar en 100% anställning.
Nu kan jag inte din bakgrund riktigt, men jag har förstått att du varit långtidssjukskriven förut. Då kan det vara så att man faktiskt inte pallar att gå tillbaka på 100%, någonsin.
Du borde ju ha rätt till en deltidssjukskrivning i såna fall, tänker jag.
Går det att ta upp det med din läkare? Jag tycker i alla fall att det låter som en helt rimlig planering i ditt fall

Men @Magiana det kanske är så att du faktiskt inte klarar en 100% anställning.
Nu kan jag inte din bakgrund riktigt, men jag har förstått att du varit långtidssjukskriven förut. Då kan det vara så att man faktiskt inte pallar att gå tillbaka på 100%, någonsin.
Du borde ju ha rätt till en deltidssjukskrivning i såna fall, tänker jag.
Går det att ta upp det med din läkare? Jag tycker i alla fall att det låter som en helt rimlig planering i ditt fall
Jo. Det stämmer att jag varit långtidssjukskriven. Mer än 10 år. Jag kommer inte ihåg exakt. Anledningen var panikångest. Min komfortzon var mycket snäv.

Panikångest är inte en del av mitt liv längre. Jag är helt botad numera och har hunnit jobba heltid i några år nu.

Så det finns inget i min historik som påverkar de beslut som tas om eventuell sjukskrivning i dagsläget. De beslut som tas kan bara baseras på nuvarande situation.

Jag var där igår. Det gav ingen bra känsla. Det kändes mest som om jag var gnällig och att jag borde klara av mina bekymmer själv med tanke på att jag resonerar klokt och på att jag har presterat bra förr (d.v.s. gjort mig av med en "obotlig" panikångest).

Kuratorn verkade sakna verktyg för att hantera det hela. Hon verkade inte vilja ha mig där och jag fick faktiskt säga att jag definitivt inte hade pratat klart. Jag kände mest för att grina när jag gick därifrån.

Nästa tid är om 3 veckor.

Fast det blir ju lite så under ett första möte, kuratorn måste ju "lära känna" dig något för att se vad denne kan hjälpa till med, om det så är stödsamtal, verktyg eller att slussa vidare. Det är ju också svårt att ens kunna framföra vidden av ens problematik under ett första möte, och den kanske framstår som att den är mindre besvärande än vad den är om man samtidigt är duktig på att resonera kring den.

Och kan det inte ha varit så enkelt som att det var en tid inbokad tätt efter dig? :)

Fast det blir ju lite så under ett första möte, kuratorn måste ju "lära känna" dig något för att se vad denne kan hjälpa till med, om det så är stödsamtal, verktyg eller att slussa vidare. Det är ju också svårt att ens kunna framföra vidden av ens problematik under ett första möte, och den kanske framstår som att den är mindre besvärande än vad den är om man samtidigt är duktig på att resonera kring den.

Och kan det inte ha varit så enkelt som att det var en tid inbokad tätt efter dig? :)
Möjligt.

Jag försökte ge en helhetsbild och peka på saker som inte fungerar, samt lite bakgrundsinformation och så. Hade problemen bara varit av praktisk natur, så hade jag bara spottat i nävarna och tagit tag i det. Nu är det inte så. Jag vet inte om jag lyckades framföra det.

Möjligt.

Jag försökte ge en helhetsbild och peka på saker som inte fungerar, samt lite bakgrundsinformation och så. Hade problemen bara varit av praktisk natur, så hade jag bara spottat i nävarna och tagit tag i det. Nu är det inte så. Jag vet inte om jag lyckades framföra det.

Det är svårt tycker jag. Du gjorde ju alla rätt genom att ge en helhetsbild och att peka ut problem, och det är ju möjligt att det gick fram. Förhoppningsvis kan du känna av det inför nästa gång, och agera därefter. Tråkigt att det blev först om tre veckor dock, känner du att det inte håller så är det absolut läge och ringa och säga det så snart som möjligt (sen är ju vårdens väntetider som de är...).

Jag lagar nästan aldrig mat utan det är mycket färdiga rätter från affären. Tyvärr. Det är inte så jag vill leva. Min önskan är att laga mat från grunden med egna råvaror.

Här tänker jag: CROCK POT :) !! Minimalt med förberedelse och övervakning. Energisnål matlagning. Stoppa i råvaror, ställ in klockan och låt maten puttra sig färdig medan du jobbar/gör något annat. Börja med att googla recept så kan du säkert se om det skulle kunna vara något för dig.

Det jag menar med att göra det roliga först, tex då pyssla i trädgården, är för att det ger dig gladenergi. Då kan det gå lättare och snabbare sen efteråt att ta tag i disken och dammsugaren tex. Eller så inser du plötsligt att det som kändes som ett alldeles nödvändigt måste faktiskt inte är ett måste, utan kan vänta eller tom struntas i. Du får alltså hjälp med prioriteringen på ett positivt sätt, för din hälsa.

Att vara alltför duktig och plikttrogen och göra allt tråkigt först, för att ev få göra nåt roligt sen om det blir tid och ork över är ett fenomenalt recept för att slita ut sig. Så prova att göra tvärtom och se saker i ett annat ljus.

Försök inte vara effektiv och ordna ett pressat schema - gör det roliga först, få energi och fundera sen över vad som är ett måste. Rationalisera. Jag bäddar tex aldrig.
Bädda.....? Nu förstår jag nog inte riktigt..... Är det ett svenskt ord...? ;):D

Här tänker jag: CROCK POT :) !! Minimalt med förberedelse och övervakning. Energisnål matlagning. Stoppa i råvaror, ställ in klockan och låt maten puttra sig färdig medan du jobbar/gör något annat. Börja med att googla recept så kan du säkert se om det skulle kunna vara något för dig.
Jag orkar inte sätta mig in i nya recept. Energin räcker inte för det. Bara tanken på att börja googla sånt gör mig matt. Om jag lagar mat så tar jag gamla beprövade recept. Den största tidsåtgången är att hacka, riva eller skära råvarorna. Jag har inte ett enda recept som jag tror kan funka i en crock pot.

Jag orkar inte sätta mig in i nya recept. Energin räcker inte för det. Bara tanken på att börja googla sånt gör mig matt. Om jag lagar mat så tar jag gamla beprövade recept. Den största tidsåtgången är att hacka, riva eller skära råvarorna. Jag har inte ett enda recept som jag tror kan funka i en crock pot.
Du skulle nog bli förvånad... Soppor, grytor, osv. Det behöver verkligen inte vara NYA recept.

Du skulle nog bli förvånad... Soppor, grytor, osv. Det behöver verkligen inte vara NYA recept.
Pasta med färssås (typ köttfärssås)?
Yogigryta? Innehåller kokta mungbönor, kokt ris, kokta grönsaker och kryddig lökblandning som steks. Alla 4 moment görs för sig för att sedan blandas ihop.
Risotto? Innehåller stekt lök och selleri. Blandas med kokt råris och en del andra ingredienser. Koktid på allt är bara några minuter. Riset kokar jag vanligen dagen innan.
Stekt mat? Jag steker ofta något som jag äter med t.ex. couscous.
Sallad?
Ugnsbakade rotsaker?

Jag gillar inte soppa. Man kan inte tugga det. Och grytor äter jag inte heller för jag har inga recept, utom ovan nämnda yogigryta.

Nej, jag kan inte komma på något som passar i en crock pot.

Pasta med färssås (typ köttfärssås)?
Yogigryta? Innehåller kokta mungbönor, kokt ris, kokta grönsaker och kryddig lökblandning som steks. Alla 4 moment görs för sig för att sedan blandas ihop.
Risotto? Innehåller stekt lök och selleri. Blandas med kokt råris och en del andra ingredienser. Koktid på allt är bara några minuter. Riset kokar jag vanligen dagen innan.
Stekt mat? Jag steker ofta något som jag äter med t.ex. couscous.
Sallad?
Ugnsbakade rotsaker?

Jag gillar inte soppa. Man kan inte tugga det. Och grytor äter jag inte heller för jag har inga recept, utom ovan nämnda yogigryta.

Nej, jag kan inte komma på något som passar i en crock pot.
Färssås och yogigrytan kan du absolut göra i crock pot :) ! Förutom de steka grönsakerna.

Hur menar du att man inte kan tugga soppor, förresten? Soppor finns ju i alla konsistenser, från helt släta till stora/många bitar som absolut behöver tuggas. Kan ju vara som en gryta, men bara lite tunnare spad, tänker jag.

Baka rotsaker kan man också göra, men det är inget jag har gjort ännu.

Det kan ju vara värt att leta upp några recept på grytor, för då kan du ju låta crock potten sköta jobbet, och du får som resultat mat för flera dagar i rad... Bara en tanke... :)

Färssås och yogigrytan kan du absolut göra i crock pot :) ! Förutom de steka grönsakerna.

Hur menar du att man inte kan tugga soppor, förresten? Soppor finns ju i alla konsistenser, från helt släta till stora/många bitar som absolut behöver tuggas. Kan ju vara som en gryta, men bara lite tunnare spad, tänker jag.

Baka rotsaker kan man också göra, men det är inget jag har gjort ännu.

Det kan ju vara värt att leta upp några recept på grytor, för då kan du ju låta crock potten sköta jobbet, och du får som resultat mat för flera dagar i rad... Bara en tanke... :)
Färsen ska stekas. Lök ska stekas. Biffar ska stekas. Ris, mungbönor och grönsaker ska kokas olika tider. Couscous ska bara svälla i varmt vatten.

Alltså. Jag Orkar Inte Fatta Hur En Sån Grej Funkar. Jag är slut. Fatta det.

Färsen ska stekas. Lök ska stekas. Biffar ska stekas. Ris, mungbönor och grönsaker ska kokas olika tider. Couscous ska bara svälla i varmt vatten.

Alltså. Jag Orkar Inte Fatta Hur En Sån Grej Funkar. Jag är slut. Fatta det.
Hela poängen med crock potten är faktiskt att du INTE behöver ta hänsyn till allt du skriver ovan. Du behöver inte steka saker. Jag slänger i köttfärs rå tillsammans med det andra.

Nej, det behövs inte olika koktider. Jag har låtit små potatisbitar koka med från första början och de har varit färdiga samtidigt som köttet efter 7 timmar. Varken hårda eller överkokta. Jag försöker vara snäll och hjälpsam - faktiskt! Om jag inte hade trott att det hade underlättat för dig så hade jag inte skrivit det. Simple as that.

Hela poängen med crock potten är faktiskt att du INTE behöver ta hänsyn till allt du skriver ovan. Du behöver inte steka saker. Jag slänger i köttfärs rå tillsammans med det andra.

Nej, det behövs inte olika koktider. Jag har låtit små potatisbitar koka med från första början och de har varit färdiga samtidigt som köttet efter 7 timmar. Varken hårda eller överkokta. Jag försöker vara snäll och hjälpsam - faktiskt! Om jag inte hade trott att det hade underlättat för dig så hade jag inte skrivit det. Simple as that.
Men jag orkar ju inte förstå instruktioner och lära mig nya saker? Jag fattar att du försöker vara hjälpsam men jag har inte förmågan att följa rådet.

När man mår som @Magiana kan man inte alltid orka ta till sig sånt här. Jag tror det bästa är att backa när någon så tydligt visar att det inte landat väl, oavsett hur väl man menar.

Liknande trådar

Kropp & Själ Går det eller blir håret förstört då? Hår som hår eller? Saken är den att min hårkant på huvudet (ovanför pannan) inte är helt rak utan...
Svar
1
· Visningar
2 643
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Kära vänner, det kan vara så att jag har en 30-årskris*. Eller så är det bara time for change. Mitt hår är cirka 100% dödstråkigt...
2
Svar
27
· Visningar
3 696
Senast: Silkisif
·
Kropp & Själ Jag har precis bokat en tid hos frisören om bara några veckor och har redan panik! Hur ska jag klippa mig? :o Googlar som en galning...
2
Svar
32
· Visningar
16 819
Senast: elfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar