Det kan lika gärna vara att ni inte brukar säga ifrån i familjen och de överreagerar. Det finns ju bukefalister som träffat dig och gillar dig, lita på det. Din familj- det är jättetråkigt men det är väl inte det det handlar om nu?

När tre personer vänder en ryggen samtidigt så är det mycket svårt att tro att jag kan vara något annat än en skitstövel. Det är 8 månader sedan.

Det här handlar inte om håret, egentligen. Kris, ja. Hår, nej.

Jag tror du behöver hjälp för att komma vidare in på sundare tankevanor. Jag har en hel uppsättning människor som tycker jag är en rövgök. Det är inget som tar min energi, mitt samvete är rent. De har reagerat på mina val, och det har de rätt att göra.

Sjukskriv dig, gå till VC, begär att få hjälp.

När tre personer vänder en ryggen samtidigt så är det mycket svårt att tro att jag kan vara något annat än en skitstövel. Det är 8 månader sedan.
Att tre personer skulle ha hela sanningen om en person är högst osannolikt.

Nej, du är ingen skitstövel. Ni kraschade. Du var inte trevlig, de var inte trevliga. Ni krockade. Det säger inget om vare sig dig eller dem.

Du har kommit in i ett cirkelresonemang som inte är sunt. Du måste ut ur det och du behöver högst sannolikt hjälp att hitta den utgången ur cirkeln.

Det snurrar alldeles för fort och alldeles fel.
Tillåt dig att ta hand om dig. Ring.

Jag letade upp tråden du skrev om det. I den berättade du att haft kort stubin och varit lättretlig redan när de kom, och att det berodde på att du hade en tung vår, sommar och höst bakom dig.

För mig visar det att du antagligen var på väg in i väggen redan under det året. Därför är det viktigt att du berättar för läkaren när du kommer dit hur länge det gått utför.

Redan då lät du helt oresonlig när folk i tråden gjorde andra tolkningar än du av situationen du beskrev när din familj åkte. Och nu låter det som att den vuxit i ditt minne. För mig skriker det depression. Därför är det så bra att du är på väg att söka hjälp nu.

Och: OM du får för dig att gå till frisören och klippa dig kort. Var YTTERST noga med att säga att du vill ha en frisyr som inte kräver styling, inget fönande osv. Väldigt många korta frisyrer kräver lite jobb för att se bra ut, och jag har en känsla av att din tröskel när det gäller hårfix är extremt låg.

Edit: läste vidare i din gamla tråd. Du skrev att du brukar ha en humördipp i augusti-september.

Nu är augusti-september.

Senast ändrad:
Kort svar. Jag har en tid hos kuratorn på VC på tisdag nästa vecka. Det är ingen quickfix att gå dit och tidigare tider finns inte. De har en notis om att jag gärna kommer dit tidigare om det sker en avbokning.

Jag letade upp tråden du skrev om det. I den berättade du att haft kort stubin och varit lättretlig redan när de kom, och att det berodde på att du hade en tung vår, sommar och höst bakom dig.

För mig visar det att du antagligen var på väg in i väggen redan under det året. Därför är det viktigt att du berättar för läkaren när du kommer dit hur länge det gått utför.

Under våren blev det bättre. Jag tog det lugnt, gjorde trevliga saker och försökte göra så lite måsten och borden som det bara var möjligt. Jag försöker göra så fortfarande.

Den där instruktionen förstod jag inte. Hur då rulla?

Just nu har jag håret i en knut mitt på huvudet och känner mig som sinnebilden av en elak skolfröken som slår barnen på fingrarna med linjalen.
icNf52Rpb0XZW4AWJXwco-qnpYJacKCfkaK7lGX-D3RK7gpEsKZos_oLRG8aTOVoUVR6eMDwg3vSuHBRPTPguovn5NYMrQSTFxxOAhEu0IxqP4f_5SJT9Sj9NLQvyV8sRU_770Ip973ZakpDX-iWfY38QvGeZmeZdimBHBm6IKPost7OKX0dUG9e0icxc4KEvLfzQ_dfp7rZwqwIupYoItNUB0dKj_TXXqj-eJv6H3ymeWBULhpKNxGCFiaL_nq2o3DnXjknl3tiJmGjurpl9dtP0YEsk1LxRCUv_Hq9x3ZZn-Jfh6D1A8E8Tt1w1hkQfrxXmdmNY-XJLKUNxuPts1b4nP5Fv8ykMYKSkx71OevfDs6WbPPGBl2vqcGZpClGl8irpi_ZifdZ3qFlfP2ArmZhSflZDjlVj4__xKisAW8Jd4u_sURv7SLPquRIsn54UVpUDU4-ncTgEeC5rd2ygHSaqz69dkh1XQoQM71ZlaVAO8WjQ8q8dDdNynRooY9km4_-790GQ9phFaegi_DgmsHwbdkc0EydRIArboASOSFU3x6R8J2oXm4dg16FE_GEREeNU52XmEv4a33Fs1ylm5ta70ZQUOcWRDCA6NGfWVpflFBJXNy2Xw=w748-h724-no

Under våren blev det bättre. Jag tog det lugnt, gjorde trevliga saker och försökte göra så lite måsten och borden som det bara var möjligt. Jag försöker göra så fortfarande.

Då hoppas jag att du fortsätter försöka, för det är inte längesedan du hade en tråd om hur dina måsten och borden jagade dig. Och just nu har du en tråd om vad du ska göra med dina 3000 kvm mark. Det låter lite som att det där huset håller på att stressa ihjäl dig?

Då hoppas jag att du fortsätter försöka, för det är inte längesedan du hade en tråd om hur dina måsten och borden jagade dig. Och just nu har du en tråd om vad du ska göra med dina 3000 kvm mark. Det låter lite som att det där huset håller på att stressa ihjäl dig?
Jo, de jagar mig fortfarande, men jag försöker åtminstone ta en sak i taget och tänka att jag inte måste ta allt på en gång. Fast när jag ser kaoset vid uteplatsen och verandan, där jag skulle vilja sitta och mysa, så känns det inte bra att jag inte har hunnit med det där på hela sommaren. Jag lever liksom i ett ständigt kaos. Ibland har jag svårt att prioritera, men jag har blivit bättre på det.

Anledningen till att jag funderar på de där åkrarna är för att jag vill gå ner i arbetstid. Det är sinnessjukt att sitta framför en dator 8 timmar per dag. När jag jobbade halvtid tyckte jag det var kul, men mycket av den glädjen försvann när jag gick upp till heltid för några år sedan och numera har jag inte ens särskilt mycket variation i jobbet då jag nästan enbart sitter vid datorn. Jobbet är bra men det har blivit tråkigt. Det skulle vara roligt att göra något annat också, men helst på ett sådant sätt att jag inte blir bunden helt slaviskt vid det utan kan släppa det då och då när jag vill/behöver resa bort. Biodling och odling av humle är väl de saker som stuckit ut bland förslagen och varit mest av intresse.

Ja, det kanske egentligen är ett nytt jobb du behöver? Fast problemet är väl att det är svårt att prioritera sina intressen före jobbet, jag skulle också tycka att halvtid vore jätteskönt, men man ska ju försörja sig också. Och dra ihop till pensionen.

Ja, det kanske egentligen är ett nytt jobb du behöver? Fast problemet är väl att det är svårt att prioritera sina intressen före jobbet, jag skulle också tycka att halvtid vore jätteskönt, men man ska ju försörja sig också. Och dra ihop till pensionen.
Jag har tänkt tanken om nytt jobb men den tragiska verkligheten är att det finns inget här på vischan. Alla jobb här är ännu tråkigare/jobbigare än det jag har och också sannolikt mycket sämre betalda. Att åka en timme enkel väg till Örebro varje dag för att jobba, finns inte på kartan. Örebro är närmaste storstad.

En fråga är ju om jag borde prioritera bort ridningen till förmån för hus/trädgård. Vore lite trist, men de känns inte helt kompatibla med varann.

Eller så hyr jag ut huset och flyttar tillbaka till Stockholm. Sen får jag väl gå till närmaste dojo och sparka mig trött på karateträning. För vad gör man där annars? Klättrar på väggarna?

Jag har tänkt tanken om nytt jobb men den tragiska verkligheten är att det finns inget här på vischan. Alla jobb här är ännu tråkigare/jobbigare än det jag har och också sannolikt mycket sämre betalda. Att åka en timme enkel väg till Örebro varje dag för att jobba, finns inte på kartan. Örebro är närmaste storstad.

En fråga är ju om jag borde prioritera bort ridningen till förmån för hus/trädgård. Vore lite trist, men de känns inte helt kompatibla med varann.

Eller så hyr jag ut huset och flyttar tillbaka till Stockholm. Sen får jag väl gå till närmaste dojo och sparka mig trött på karateträning. För vad gör man där annars? Klättrar på väggarna?
Ett problem för dig verkar vara att ALLT måste vara så ambitiöst. Kan du inte bara rida lite kravlöst i skogen utan att ge upp det helt?

Ett problem för dig verkar vara att ALLT måste vara så ambitiöst. Kan du inte bara rida lite kravlöst i skogen utan att ge upp det helt?
Spelar det någon roll om jag tränar på något när jag rider eller rider kravlöst? Det tar fortfarande nästan en halvtimme enkel väg till stallet (en timme tur och retur). Det tar fortfarande samma tid att utföra stallsysslorna. Det tar fortfarande lika lång tid att göra i ordning hästen. Det tar fortfarande lika lång tid att rida.

Anledningen till att jag funderar på de där åkrarna är för att jag vill gå ner i arbetstid. Det är sinnessjukt att sitta framför en dator 8 timmar per dag. När jag jobbade halvtid tyckte jag det var kul, men mycket av den glädjen försvann när jag gick upp till heltid för några år sedan och numera har jag inte ens särskilt mycket variation i jobbet då jag nästan enbart sitter vid datorn. Jobbet är bra men det har blivit tråkigt. Det skulle vara roligt att göra något annat också, men helst på ett sådant sätt att jag inte blir bunden helt slaviskt vid det utan kan släppa det då och då när jag vill/behöver resa bort. Biodling och odling av humle är väl de saker som stuckit ut bland förslagen och varit mest av intresse.

Kan du inte gå ner i tid igen då?

Kan du inte gå ner i tid igen då?
Jag kanske kan gå ner till 75% för jag kan klara mig på 75% lön men det påverkar givetvis både SGI och pension negativt. Innan jag gick upp i arbetstid var jag långtidssjukskriven så jag fick pengar den vägen för de timmar jag inte jobbade.

Jag kanske kan gå ner till 75% för jag kan klara mig på 75% lön men det påverkar givetvis både SGI och pension negativt. Innan jag gick upp i arbetstid var jag långtidssjukskriven så jag fick pengar den vägen för de timmar jag inte jobbade.

Om du har möjlighet till det tror jag att det vore klokt :) Att dra igång humleodling och bikupor kommer ju så klart att var tidskrävande också, och då kan det kanske vara skönt att inte jobba heltid också.

Om du har möjlighet till det tror jag att det vore klokt :) Att dra igång humleodling och bikupor kommer ju så klart att var tidskrävande också, och då kan det kanske vara skönt att inte jobba heltid också.
Det påstås att biodling inte tar så mycket tid, typ 5 minuter i veckan per kupa. Om det stämmer vet jag inte.

Är det så att huset är en sån stress för dig kanske det inte är en så dum idé att flytta till Stockholm. Hyra ut är en jättebra idé. Kanske kan du få en summa pengar så du kan lägga in en del på ett renoveringskonto. Då kan du ju med lite flyt leja bort lite renovering också.

Är det så att huset är en sån stress för dig kanske det inte är en så dum idé att flytta till Stockholm. Hyra ut är en jättebra idé. Kanske kan du få en summa pengar så du kan lägga in en del på ett renoveringskonto. Då kan du ju med lite flyt leja bort lite renovering också.
Samtidigt är det här jag har mina drömmar. Förvisso finns ju stället kvar till senare, men valet är inte helt enkelt.

Det påstås att biodling inte tar så mycket tid, typ 5 minuter i veckan per kupa. Om det stämmer vet jag inte.
Redan idag har du saker som stressar dig för att du inte hinner och orkar. Att lägga till 5 minuter låter lite. Men många andra saker skulle kanske inte heller ta mer än 5 minuter varje dag för att fixa - men du hinner inte. Och de fem minuterna skockas till många timmar när du ska slunga och hälla på burk, städa, torka och göra sockerlösning till vintern etc etc.

Jag tror - i all välmening - att du ska försöka landa i hur du har det nu innan du startar något nytt.

Kan det vara så att alla planer är en sorts flykt från det som är jobbigt nu? Allt du är missnöjd med känns lättare om det finns något annat att drömma om?

Önskar så innerligt att du hittar hjälp och vägar ut ur detta. Så allt kan bli hanterligt igen. Och du kan få må bra i ditt - faktiskt! - fina hus.

Det är klart att man ska tänka på pensionen, men å andra sidan vet man ju inte om man lever då. Det låter som om du skulle må bra av att gå ner i tid om du har möjlighet.

När det gäller biodling så är det intensivt i perioder, och helt stiltje i andra. Så i snitt stämmer nog 5 minuter i veckan. ;)

Liknande trådar

Kropp & Själ Går det eller blir håret förstört då? Hår som hår eller? Saken är den att min hårkant på huvudet (ovanför pannan) inte är helt rak utan...
Svar
1
· Visningar
2 643
Senast: lilstar
·
Kropp & Själ Kära vänner, det kan vara så att jag har en 30-årskris*. Eller så är det bara time for change. Mitt hår är cirka 100% dödstråkigt...
2
Svar
27
· Visningar
3 696
Senast: Silkisif
·
Kropp & Själ Jag har precis bokat en tid hos frisören om bara några veckor och har redan panik! Hur ska jag klippa mig? :o Googlar som en galning...
2
Svar
32
· Visningar
16 820
Senast: elfi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Valp 2025